erfarenheter från yllekläder+ membrantyg?

Hej. Jag är ute ganska mycket i skogarna kring hemmet året runt. Mina aktiviteter är huvudsakligen normalt friluftsliv med övernattningar samt pyrschning på storvilt.
Jag var ute i helgen och pyrschade med mina haglöfsbyxor och insåg att de prasslar för mycket samtidigt som de inte är särskilt varma. Mina tankar gick då till vadmallsbyxor och rock från ett överskottsbolag eller dylikt, det är ett tyst material som borde vara hyffsat varmt och är billigt att köpa. Som en bonus så är det helt en okej färg för att fungera som kamouflage, det smälter in bland stenar och stubbar och det tåler glödsprätt.

Är det någon här som har erfarenhet av vadmall? Hur fungerar det att ha som yttersta plagg vintertid? Suger det åt sig fukt? Klumpar snö fast och väter ned? Andra nackdelar?
Jag vet att det är ett tungt material, men vikten är ganska ointressant för mig just nu.

M/39-58 är inte vadmal. Det är komiss som är ett riktigt skitmaterial. Nästan bara rivull, shoddy (idag har man "rebrandat" rivull och gjort det hippt under termen återvunnen ull). Rivull har väldigt få av ullens positiva egenskaper kvar.

Ullkraft väver och valkar rätt bra vadmal. Harrys arbetskläder säljer någon tysktillverkad lodenvariat som är ganska nära "riktig" vadmal.

Jag använder nästan bara ullkläder idag.

För ytterplagg är kamgarn överlägset kardgarn (vadmal är vävt av kardgarn). Du bör hellre sikta på en sporttwill, diagonal eller en tätslagen gabardin. Tyvärr är det strikt omöjligt att hitta m/23 idag. De hade en fantastisk väv. I ull.

"Kostymbyxor" är oftast sydda i material som är särskilt bra för uteliv. Oavsett fiberinnehåll.
 
Jag använder också i princip bara ylle nuförtiden, höst/vinter/vår.
Är varm av mig så föredrar inte så täta ylletyger, ventilation är viktigare än total vindtäthet för mig.

Varustelekas Särmä yllebyxa är bästa yllebyxan jag använt hittills. Bra passform, bra färgsättning, bra detaljer och bra täthet på tyget. Jag har M15-modellen. Använder dem från ca +5 och ned mot -30/35 med lämpliga yllylångkalsonger under. Aclimas nätunderställ är guld värt!
M39/58 är tyngre/vindtätare, med detaljer i bomull som torkar långsamt och inte speciellt modernt skurna:) är det riktigt kallt, under -35, tar jag fram dem...
Finska armens gråblå yllebyxor är ett mellanting mellan Varustelekas och svenska armens. Lite syntetinblandning har jag för mig, inte lite tjocka som M38/58 och detaljer i syntet. Bra köp om man får tag på dem.

Upptill använder jag numer yllejackor från amerikanska G Fred Asbell.
Stretchiga ylletyger, ventilerar riktigt bra, bra fickor, huva och färger. Kompletterar med stretchsnöre i huva och nederkant själv. Krymper en del och är korta i kroppen för vinterbruk, men går att beställa längre mot pristillägg.
Vadmalsjacka/-huggarblus tar jag fram om det regnar eller blåser hårt. Är för täta annars Imho.

Har även hittat riktigt fina tjocka vintage ylleskjortor på Ebay, bra som ytter om man arbetar hårt!

Har även tre anoraker sydda i tjock yllefilt, men de är för varma för annat än stillastående eller långsam promenad!

Kompletterar med vindskydd om riktigt kallt eller blåsigt, sv armens snöblus i tätslagen bomull eller tunn anorak sydd i finska armens polycotton ripstoptyg.

Till det fotlappar, skoband, mössa i ylle.
 
Jag använder också i princip bara ylle nuförtiden, höst/vinter/vår.
Är varm av mig så föredrar inte så täta ylletyger, ventilation är viktigare än total vindtäthet för mig.

Varustelekas Särmä yllebyxa är bästa yllebyxan jag använt hittills. Bra passform, bra färgsättning, bra detaljer och bra täthet på tyget. Jag har M15-modellen. Använder dem från ca +5 och ned mot -30/35 med lämpliga yllylångkalsonger under. Aclimas nätunderställ är guld värt!
M39/58 är tyngre/vindtätare, med detaljer i bomull som torkar långsamt och inte speciellt modernt skurna:) är det riktigt kallt, under -35, tar jag fram dem...
Finska armens gråblå yllebyxor är ett mellanting mellan Varustelekas och svenska armens. Lite syntetinblandning har jag för mig, inte lite tjocka som M38/58 och detaljer i syntet. Bra köp om man får tag på dem.

Upptill använder jag numer yllejackor från amerikanska G Fred Asbell.
Stretchiga ylletyger, ventilerar riktigt bra, bra fickor, huva och färger. Kompletterar med stretchsnöre i huva och nederkant själv. Krymper en del och är korta i kroppen för vinterbruk, men går att beställa längre mot pristillägg.
Vadmalsjacka/-huggarblus tar jag fram om det regnar eller blåser hårt. Är för täta annars Imho.

Har även hittat riktigt fina tjocka vintage ylleskjortor på Ebay, bra som ytter om man arbetar hårt!

Har även tre anoraker sydda i tjock yllefilt, men de är för varma för annat än stillastående eller långsam promenad!

Kompletterar med vindskydd om riktigt kallt eller blåsigt, sv armens snöblus i tätslagen bomull eller tunn anorak sydd i finska armens polycotton ripstoptyg.

Till det fotlappar, skoband, mössa i ylle.

Det heter ull. Inte ylle.

Pendleton gör bra ullskjortor.

I vissa kretsar har s.k. blanket shirts sydda i gamla arméfiltar varit poppis. Dessvärre är filtarna av riktigt riktigt dålig kvalitet (lägsta anbud, användning osv). Jag har också vart inne på det spåret. Avfärdat.
 
M/39-58 är inte vadmal. Det är komiss som är ett riktigt skitmaterial. Nästan bara rivull, shoddy (idag har man "rebrandat" rivull och gjort det hippt under termen återvunnen ull). Rivull har väldigt få av ullens positiva egenskaper kvar.

Ullkraft väver och valkar rätt bra vadmal. Harrys arbetskläder säljer någon tysktillverkad lodenvariat som är ganska nära "riktig" vadmal.

Jag använder nästan bara ullkläder idag.

För ytterplagg är kamgarn överlägset kardgarn (vadmal är vävt av kardgarn). Du bör hellre sikta på en sporttwill, diagonal eller en tätslagen gabardin. Tyvärr är det strikt omöjligt att hitta m/23 idag. De hade en fantastisk väv. I ull.

"Kostymbyxor" är oftast sydda i material som är särskilt bra för uteliv. Oavsett fiberinnehåll.

Det här var spännande läsning, du besitter uppenbarligen kunskaper som inte så många andra har. Kan du berätta lite mer?
Vilka material/vävtyper vill man ha? Vad avgör ullens kvalitet? Används kamgarn i vadmall? Vilka ullkläder använder du själv?
 
Det här var spännande läsning, du besitter uppenbarligen kunskaper som inte så många andra har. Kan du berätta lite mer?
Vilka material/vävtyper vill man ha? Vad avgör ullens kvalitet? Används kamgarn i vadmall? Vilka ullkläder använder du själv?

Vadmal är gjort av kardgarn. Det gjordes i hemmet av fåren på den egna gården. Oftast fanns det en vadmalsstamp i varje trakt där man kunde valka tyget. Valkningen gav tyget en slityta. Variationen i kvalitet var stor över landet. Liknande tyger har gjorts i hela Europa. Det är ett tyg som producerades av vad som fanns tillgängligt och enligt rådande teknologi. Inte särskilt optimerat eller raffinerat.

Grövre kamgarnstyger för friluftsbruk brukar vara varianter av kypert.

Jag har lite olika kläder för olika syften. Men 22 oz sporting twill och en loomstate gabardine samt lite andra kamgarnstyger är vad jag har använt. Och thornproof tweed. Men tweed är kardgarn.
 
Pendleton som sagt. Svarar ludwig svensk imorgon. Slut på batteri!

Wikipedias artikel är fel. Ylle slutade användas på 40-talet. Ull är termen!

Det var intressant, för söker man på termer som t ex "halvylle" resp, "halvull", så får man 4000 resp 0 träffar. Men kanske skrevs dessa 4000 sidor före 1940?

Man får nog acceptera att det språk som används i samhället är det som gäller, oavsett hur formellt rätt eller fel det är
 
Det var intressant, för söker man på termer som t ex "halvylle" resp, "halvull", så får man 4000 resp 0 träffar. Men kanske skrevs dessa 4000 sidor före 1940?

Man får nog acceptera att det språk som används i samhället är det som gäller, oavsett hur formellt rätt eller fel det är

Absolut inte. Då blir det ju likadant med andra företeelser. Ska jag börja bära crocs, handla på ge-kås, gå upp 30 kilo och åka på husvagnssemester för att det är normen? Knappast.

Att ha fullkomligt oredigerade texter skrivna av plebejer som måttstock är absurt. Som att låta nyliberala bloggare diktera nomenklaturen inom politik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter ? Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.