Gas flaskor för Sarek

Jag ska bli i Sarek på July 2
Jag vill ta buss nummer 10 från Luleå till Gällivare pa 8:00 i morgonen och än buss nummer 93 till Suorva

Kan man köpa gas flaskor i Gällivare eller nära Suorva?
Eller man måste ta bussen till Ristem?
(Jag vill inte gå till Ritsem därför att båten kommer inte efter 17:25)
 
När kommer du till Luleå? Det är enklast att köpa gasflaskor där (finns flera sportbutiker på gågatan i centrum som säljer gas). I Gällivare vet jag inte hur utbudet är (har bara handlat mat där) och vilken tidsmarginal du har att leta mellan bussarna?
Kring Sourva finns inget överhuvudtaget, utan kommer du väl ut till vägen mot Ritsem återstår bara Saltoloukta fjällstation och Ritsem som möjlighet. Du skulle möjligen kunna kolla anläggningen på Stora Sjöfallet om de säljer gas, då bussen brukar göra ett längre stopp där.

Men för att inte riskera något, försök köpa i Luleå om du är där under butikerna normala öppningstider.
 
Jag kommer till Luleå klockan 23:00
Jag ska ha två timmar i Gällivare

Stora Sjöfallet är en bra idée, jag skulle fråga om de har gas flaskor där
 
Jag ska bli i Sarek på July 2
Jag vill ta buss nummer 10 från Luleå till Gällivare pa 8:00 i morgonen och än buss nummer 93 till Suorva

Kan man köpa gas flaskor i Gällivare eller nära Suorva?
Eller man måste ta bussen till Ristem?
(Jag vill inte gå till Ritsem därför att båten kommer inte efter 17:25)

Jag köpte gas på en mack (minns inte vilken) ca 500m.från stationen Gällivare. Lär väl vara öppet tidigt
 
Nej, bussen går klockan 8:00

Om jag förstår dig rätt kommer du till Luleå kl 23 och övernattar där. Sedan tar du buss 10 dagen efter kl 08.00 med ankomsttid kl 11.15 i Gällivare. Buss 93 mot Ritsem avgår från Gällivare kl 13.15, så du har ett uppehåll på 2 timmar i Gällivare vilket väl borde räcka till att köpa gas om du i förväg kollat lämplig butik och i bästa fall ringt butiken i förväg så de reserverat tuber till dig för att eliminera risk för slutförsäljning.
 
Intersport i Gällivare har gas. Rekommenderar dock att du ringer och lägger undan.

I stora Sjöfallet kan det vara slut på både gas och bensin - Vart med om båda..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...