Fjällstugorna öppna under Juli/ Augusti?

Hej,
Min plan för i år var att vandra PCT, allting var bokat och klart. Jag har dessutom förberett flera matpaket (med egentorkat frukt bland annat) som skulle ha skickats till diverse strategiska platser längs PCT.
Allt det här ligger ju på is och jag hoppas kunna genomföra det nästa år.

Jag gick tidigare i pension för att just kunna genomföra drömmen men hur som helst så finns det ju många sevärdheter i Sverige och tänkte istället knalla rund i Norrland till stugplatser & leder jag aldrig varit på under Juli, Augusti och tills mitten av September. Utrustning och tid har jag. Även om jag har tält med mig så skulle det vara skönt att ibland kunna sova i fjällstugorna.
Områden med stugplatser jag aldrig varit på är Vaimok, Präststigen, Unna Allakas, Stuor Kärpel, Kårsavagge, stora delar av Sarek, Lossi, Gautelis och en del norska stugor söder om Lamivattnet. Jag försöker nu att hitta ett vettigt upplägg som kan binda ihop ovan nämnda platserna med till exempel uppresa från GBG genom Norge med startpunkt Mo i Rana och hemresa från Kiruna.
Ett annat området som jag velat vandra är Vadvejåkkå och tror det lämpar sig bäst i slutet av Augusti / början av September. Jag hittar väldigt lite information om Vadvejåkkå och har ingen karta än. Vilken station är det bäst att kliva av och börja vandringen och var avslutar?

Jag såg nu att det äntligen kom ut en bok om Nordkalottleden på svenska och jag vandrade den tidigare uppdelat dock under flera år. Och för just 10 år sedan vandrade jag delsträckan från Kilpis till Kautokeino, ett minne för livet på många sätt. Jag skulle vilja uppleva den vackra Reisadalen (utan samma missöde som 2010) igen, dalen som även Fredrik Neregård nämnde som sin favorit.
Det borde fortfarande vara möjligt att skicka matpaket till fjällstationer som Kvikkjokk (gick iaf 2018), Abisko och Kilpisjärvi?
Jag tänkte också förboka ett antal STF stugplatser till sommarens vandring. Finns det risk att man inte är välkommen i Norrland, stugplatserna nedstängda och inga tåg till sommaren. Jag antar att de stängda stugplatserna gäller nu för våren men det är klart ingen kan veta hur det utvecklar sig. Eller vad tror ni?
Mvh Veni
 
Som du nog förstår är det ingen som vet. Vi är många som fått ändra våra planer och kanske hela vårt sätt att leva. Vi kan försöka förutse, gissa och hoppas att denna farsot snart ska vara över. Men det enda vi egentligen kan göra är att vänta och se samt försöka ta hand om oss och våra nästa under tiden. Och sedan göra nya planer för turer och äventyr därefter.
 
Torde vara ganska självklart att ingen kan säja hur länge och hur mycket coronasmittan påverkar det mesta i samhället.
Förlåt en motfråga, men vad väntar du dej för svar på din fråga?
 
Nja, jag är väl lite allmänt nyfiken hur ni tänker om sommarens vandringen. Visst ingen vet hur det utvecklar sig och toppen är väl inte nådd.
Men oavsett det så tänker jag att vandra ensam med tält i fjällen borde vara det bästa sättet att hålla distans och undvika smittspridningen. Problemet är att komma till startpunkten och hemåt igen. De som har bil kan enkelt lösa det utan att behöva kommer i kontakt med någon men jag är beroende av tåg & buss.
Sedan hade jag någon specifik fråga angående Vadvetjåkka men kanske borde behandlas i en separat tråd.
 
Ingen förbokning

......
Jag tänkte också förboka ett antal STF stugplatser till sommarens vandring. Finns det risk att man inte är välkommen i Norrland, stugplatserna nedstängda och inga tåg till sommaren. Jag antar att de stängda stugplatserna gäller nu för våren men det är klart ingen kan veta hur det utvecklar sig. Eller vad tror ni?
Mvh Veni

I STF:s fjällstugor går det inte att boka plats i förväg. Det går bara i fjällstationerna. Men sovplats erbjuds alltid på något sätt.

Inte heller till stugorna i Padjelanta som drivs av Badjelánnda Laponia Turism går det att förboka.
 
Förbetalning

Förboka en stuga kan man aldrig göra, däremot kan man förbetala på nätet och då får man den allra billigaste stugövernattningen. Skulle man ha förbetalat för ett datum och man istället kommer dit natten före eller efter, så brukar stugvärden acceptera betalningen ändå.

Men som sagt boka kan man aldrig göra i en fjällstuga, av ganska lättförståeliga skäl. Inte alla stugor har kommunikation med omvärlden.

Däremot är stugvärden tacksam av att i förväg få information om en grupp är på väg. Då kan han/hon planera förläggningen av gästerna efter det.
 
Tack EHJ och LRC för länkerna. Jättefina bilder för övrigt.
LRC, du gick i princip väglöst från riksröset till fjärde och sista dagen?
 
I STF:s fjällstugor går det inte att boka plats i förväg. Det går bara i fjällstationerna. Men sovplats erbjuds alltid på något sätt.

Inte heller till stugorna i Padjelanta som drivs av Badjelánnda Laponia Turism går det att förboka.

Ja, jag vet. Jag menade att förbetala för ett antal stugplatser. Om man sedan inte kommer iväg eller av annat skäl inte kan nyttja de, förfaller de förbetalda nätterna eller kan de sparas till nästa år? Någon som vet?
 
Ja, jag vet. Jag menade att förbetala för ett antal stugplatser. Om man sedan inte kommer iväg eller av annat skäl inte kan nyttja de, förfaller de förbetalda nätterna eller kan de sparas till nästa år? Någon som vet?

Som jag minns det så får du ange ett tidsintervall när du förbokar. Men det är ju lätt att testa..
 
Ja, jag vet. Jag menade att förbetala för ett antal stugplatser. Om man sedan inte kommer iväg eller av annat skäl inte kan nyttja de, förfaller de förbetalda nätterna eller kan de sparas till nästa år? Någon som vet?
Som jag minns det så får du ange ett tidsintervall när du förbokar. Men det är ju lätt att testa..
När man betalar för stugor i förhand anger man ett "startdatum",
- Du kan nyttja nätter i valfri fjällstuga inom en period av 2 veckor före och efter valt startdatum. Dagarna behöver inte löpa i följd.
Om man vill/måste avboka
Villkor: Avbokning kan ske fram till 18.00 dagen innan det startdatum som står på bekräftelsen. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp oavsett om alla nätter inte är nyttjade.

Just nu var det lite speciellt för oss som bokade för den tiden där STF stängde sina stugor. Vi fick ett mail
... Vill du hellre besöka våra Fjällstugor i sommar alternativt nästa vinter, så kan du använda din befintliga bekräftelse för övernattning i valfri Fjällstuga fram till 30 april 2021.

Om ovan alternativ inte passar kan du även välja att helt avboka din vistelse och med full återbetalning. Du kan själv logga in på ”Min bokning” med inloggningsuppgifterna i bekräftelsen för att eventuellt avboka.
Men det är ju en speciell situation - och jag kunde använda alla mina förbetalde nätter innan man tog den beslut.

Henning
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...