Number of fall?

Nu får ni skärpa er! Nätmobbing bör användas för att beskriva något helt annat.

Jag har avslutat mina inlägg med "I all välmening" och "mvh".

Klättring är farligt! Den som påstår något annat är ute och cyklar. Klättersverige har ett gigantiskt utbildningsunderskott (det borde ju du Robin vara väl medveten om?), och det växer. För 20 år sedan gick manen utomhuskurs och gick sedan in och tränade. Nu börjar man inomhus och vill ev sedan ut. En HELT naturlig utveckling givet antalet inomhushallar. Men, det tillsammans med internet gör att det finns en hel del falluckor för den aspirerande utomhusklättraren, inte sant?

Det är i många fall svårt att få plats på kurser för den som vill och många inbillar sig att det räcker med kunskaperna från en inomhuskurs för att gå ut. Det är vidare inte helt enkelt för ex en student att hosta upp pengar för både kurs och utrustning samt ha tid att omsätta ev kurskunskaper i praktiken under relativt kort tid. Däremot är det (vill jag påstå) nödvändigt med basala kunskaper innan man ger sig ut själv. Min uppfattning (jag blir gärna rättad) är att det har skett en ganska betydande glidning i vad som räknas som basala kunskaper de senaste, låt säga, 15 åren. Jag tror iofs att det var jättebra att införa de gröna och röda korten för inomhusklättringen, men har det fått en oönskad effekt utomhus så till vida att folk tenderar att "nöja sig" med inomhuskursen? Man kan ju vara inomhusinstruktör utan att ha en aning om hur man bygger ankare utomhus. Därav min fråga om vilken kurs Lakritsglass gått och vilken kompetens hans kompisar har, även det i all välmening, det blir ju annars lite svårförståeligt?

Inkluderande? Ja gärna, bara det inte slutar med allvarlig olycka för att folk vill vara snälla. Jag tycker att jag är just det, inkluderande, jag kunde ju också struntat i att svara?

Det blir så himla lätt aggro stämning här, som på så många andra nätforum. Det är väldigt synd, men det beror väl helt enkelt på att det saknas kroppsspråk, röstlägen, ansikten mm. Jag vill bara att Lakritsglass skall komma ut och ha kul på ett sätt som han inte gör sig illa på, eller hans barn för den delen. Jag inser att min alperna-gliring lätt missförstås men tyckte väl då att det var på sin plats.

Till Lakritsglass:
Jag hävdar med en dåres envishet vad du redan vet att jag tycker ;) Köp "Stora boken om klippklättring", Gustavsson 2012. Bouldra och ha det skoj i sommar, klättra med dina polare, be någon lägga en halvtimme här och där åt att visa och förklara, och läs på, köp grejor sen, när du vet vad du skall ha utan att känna att du behöver fråga på ett internetforum där vilka dårar som helst kan svara ;)
Jag lät för 20 år sedan bli att gå grundkurs, surköpt inbesparing kan jag säga, du blir säkrare, snabbare och effektivare (får klättra mkt mer) efter en kurs.

Som sagt: I all välmening!

/Per
 
Nu får ni skärpa er! Nätmobbing bör användas för att beskriva något helt annat.

Jag har avslutat mina inlägg med "I all välmening" och "mvh".

Klättring är farligt! Den som påstår något annat är ute och cyklar. Klättersverige har ett gigantiskt utbildningsunderskott (det borde ju du Robin vara väl medveten om?), och det växer. För 20 år sedan gick manen utomhuskurs och gick sedan in och tränade. Nu börjar man inomhus och vill ev sedan ut. En HELT naturlig utveckling givet antalet inomhushallar. Men, det tillsammans med internet gör att det finns en hel del falluckor för den aspirerande utomhusklättraren, inte sant?

Det är i många fall svårt att få plats på kurser för den som vill och många inbillar sig att det räcker med kunskaperna från en inomhuskurs för att gå ut. Det är vidare inte helt enkelt för ex en student att hosta upp pengar för både kurs och utrustning samt ha tid att omsätta ev kurskunskaper i praktiken under relativt kort tid. Däremot är det (vill jag påstå) nödvändigt med basala kunskaper innan man ger sig ut själv. Min uppfattning (jag blir gärna rättad) är att det har skett en ganska betydande glidning i vad som räknas som basala kunskaper de senaste, låt säga, 15 åren. Jag tror iofs att det var jättebra att införa de gröna och röda korten för inomhusklättringen, men har det fått en oönskad effekt utomhus så till vida att folk tenderar att "nöja sig" med inomhuskursen? Man kan ju vara inomhusinstruktör utan att ha en aning om hur man bygger ankare utomhus. Därav min fråga om vilken kurs Lakritsglass gått och vilken kompetens hans kompisar har, även det i all välmening, det blir ju annars lite svårförståeligt?

Inkluderande? Ja gärna, bara det inte slutar med allvarlig olycka för att folk vill vara snälla. Jag tycker att jag är just det, inkluderande, jag kunde ju också struntat i att svara?

Det blir så himla lätt aggro stämning här, som på så många andra nätforum. Det är väldigt synd, men det beror väl helt enkelt på att det saknas kroppsspråk, röstlägen, ansikten mm. Jag vill bara att Lakritsglass skall komma ut och ha kul på ett sätt som han inte gör sig illa på, eller hans barn för den delen. Jag inser att min alperna-gliring lätt missförstås men tyckte väl då att det var på sin plats.

Till Lakritsglass:
Jag hävdar med en dåres envishet vad du redan vet att jag tycker ;) Köp "Stora boken om klippklättring", Gustavsson 2012. Bouldra och ha det skoj i sommar, klättra med dina polare, be någon lägga en halvtimme här och där åt att visa och förklara, och läs på, köp grejor sen, när du vet vad du skall ha utan att känna att du behöver fråga på ett internetforum där vilka dårar som helst kan svara ;)
Jag lät för 20 år sedan bli att gå grundkurs, surköpt inbesparing kan jag säga, du blir säkrare, snabbare och effektivare (får klättra mkt mer) efter en kurs.

Som sagt: I all välmening!

/Per

Tack Per!

Jag är helt inne på den banan du föreslår. Jag var först ivrig att komma ut och repklättra mer (direkt) och ville köpa allt på en gång, men insåg sedan ganska snabbt att en padda är ett bättre köp eftersom jag inte kommer behöva alla grejerna själv än på ett tag. Paddan klickade jag hem i förgår och PRECIS NYSS fick jag sms-avi att den finns att hämta ut. Lagom till helgen - GÖTT!! :D

Kurs kan absolut vara ett alternativ. Men, som sagt, så är det erfarna klipp-instruktörer jag kommer klättra med och tror därför att jag kommer lära mig mycket av det. Tro mig - jag kommer inte våga hänga någon i ett ankare jag skapat själv utan att jag känner mig 100% säker på vad jag gör. Söka på nätet och fråga i forum ser jag bara som en liten del av att skaffa nödvändig info/kunskap.
 
Nu får ni skärpa er! Nätmobbing bör användas för att beskriva något helt annat.

Jag har avslutat mina inlägg med "I all välmening" och "mvh".

Klättring är farligt! Den som påstår något annat är ute och cyklar. Klättersverige har ett gigantiskt utbildningsunderskott (det borde ju du Robin vara väl medveten om?), och det växer. För 20 år sedan gick manen utomhuskurs och gick sedan in och tränade. Nu börjar man inomhus och vill ev sedan ut. En HELT naturlig utveckling givet antalet inomhushallar. Men, det tillsammans med internet gör att det finns en hel del falluckor för den aspirerande utomhusklättraren, inte sant?

Det är i många fall svårt att få plats på kurser för den som vill och många inbillar sig att det räcker med kunskaperna från en inomhuskurs för att gå ut. Det är vidare inte helt enkelt för ex en student att hosta upp pengar för både kurs och utrustning samt ha tid att omsätta ev kurskunskaper i praktiken under relativt kort tid. Däremot är det (vill jag påstå) nödvändigt med basala kunskaper innan man ger sig ut själv. Min uppfattning (jag blir gärna rättad) är att det har skett en ganska betydande glidning i vad som räknas som basala kunskaper de senaste, låt säga, 15 åren. Jag tror iofs att det var jättebra att införa de gröna och röda korten för inomhusklättringen, men har det fått en oönskad effekt utomhus så till vida att folk tenderar att "nöja sig" med inomhuskursen? Man kan ju vara inomhusinstruktör utan att ha en aning om hur man bygger ankare utomhus. Därav min fråga om vilken kurs Lakritsglass gått och vilken kompetens hans kompisar har, även det i all välmening, det blir ju annars lite svårförståeligt?

Inkluderande? Ja gärna, bara det inte slutar med allvarlig olycka för att folk vill vara snälla. Jag tycker att jag är just det, inkluderande, jag kunde ju också struntat i att svara?

Det blir så himla lätt aggro stämning här, som på så många andra nätforum. Det är väldigt synd, men det beror väl helt enkelt på att det saknas kroppsspråk, röstlägen, ansikten mm. Jag vill bara att Lakritsglass skall komma ut och ha kul på ett sätt som han inte gör sig illa på, eller hans barn för den delen. Jag inser att min alperna-gliring lätt missförstås men tyckte väl då att det var på sin plats.

Till Lakritsglass:
Jag hävdar med en dåres envishet vad du redan vet att jag tycker ;) Köp "Stora boken om klippklättring", Gustavsson 2012. Bouldra och ha det skoj i sommar, klättra med dina polare, be någon lägga en halvtimme här och där åt att visa och förklara, och läs på, köp grejor sen, när du vet vad du skall ha utan att känna att du behöver fråga på ett internetforum där vilka dårar som helst kan svara ;)
Jag lät för 20 år sedan bli att gå grundkurs, surköpt inbesparing kan jag säga, du blir säkrare, snabbare och effektivare (får klättra mkt mer) efter en kurs.

Som sagt: I all välmening!

/Per

Hej Per,

Vet inte varför du känner dig så träffad om jag ska vara ärlig. Jag delar inte din uppfattning om att det finns ett gigantiskt utbildningsunderskott och av nyfikenhet vore det intressant att ta del av underlaget till påståendet. Till skillnad från dig så tror jag nog snarare att den relativa kursbenägenheten är större idag än någonsin. Jag har inga belägg för detta, det är bara min känsla.

Eftersom du säger att jag borde veta om detta så antar jag att du menar att det borde visa sig i någon olycksstatistik eller liknande men även där känner jag inte riktigt igen din beskrivning. Intressant diskussion är det iaf, men förtjänar en annan tråd. Starta gärna den så är jag med och svarar så gott jag kan.

Jag delar helt din uppfattning att man ska rekommendera en kurs. Det är ett enkelt sätt att inte behöva svara på frågorna. Samtidigt ser jag (ibland) det här forumet som ett särskilt bra ställe att komma med frågor precis som trådstartaren har gjort.

Avslutningsvis vill jag bara säga att du får dra din gräns för mobbning var du vill. Jag drar den här, där man gör narr av någon, eller försöker göra sig lustig på någon annans bekostnad. Syftet med kommentarerna kan ju knappast ses vara i all välmening.

Robin Dahlberg
 
Jag gick en kurs innan jag prövat klättring överhuvudtaget. Det var för mycket, efter kursen hade jag ingen koll och intresset för klättring kom aldrig igång. Flera år senare efter att ha testat inneklättring och blivit biten så började jag ge mig ut utan särksild mycket i bagaget från ursprungskursen. Jag läste mig till lite kunskap och begav mig ut. Visserligen gjorde jag alla mina knutar i ankarna av dubbelåttor, det var den enda knuten jag kände att jag kunde lite på, och det tog lång tid att få till mina ankare, men inte var det farligt. Jag byggde inga ankare av kilar utan hade en massa statisk rep. Det, mina åttor, några slingor och repskydd löste alla mina topprep behov ute.

Samma med SRT inför grottbesök. Jag riggade allt i träd nära marken och läste mina utskrift från nätet. Inga problem. Jag fortsatta sen att rigga grottor på egen hand, utan att det någonsin var farligt.

Flertalet år senare gick jag kurser, och glad är jag för det då jag är mycket effektivare, men när jag ser tillbaka på vad jag höll på med i min "ungdom" så var det inte ett dugg farligare... snarare tvärtom... Det var bara att det tog en så en förbaskad tid att få till det... Visst, vill ni påstå att jag har begåvning utöver det vanliga så blir jag smickrad, men de som träffat mig kan nog intyga att så inte är fallet... Så jag måste säga att det faktist går att lära sig saker genom att läsa om dem utan att vara en fara för själv eller andra, bara man har lite sund förnuft. Har man inte det så hjälper inte "gå en kurs" svaret ändå... Och det är min uppfattning att de flesta självförvållade olyckor begås av erfarna, inte nybörjaren som trippelkollar allt och diskturerar sina riggningar i oändlighet...

Visst rekomenderar jag alla klättrare att gå kurser. Finns inget bättre än att ha en auktoriserad instruktör att bomba med frågor, man blir ju aldrig fullärd, men det gör ju inget om man har lite erfarenhet innan så att man har några frågor att ställa.

Vill man inte svara på frågor på ett forum, fine, men att bara rakt av anta att man saknar all form av sund förnuft för att man ställer frågor på ett förum är nedvärderande. Alla är inte puckon, och ni behöver inte heller aktivt ta på er att rollen att beskydda alla. Informationen går att hitta ändå...
 
Jag kan bara hålla med om att kunskaper som man fått på annat sätt än genom en officiell kurs ständigt underskattas av somliga. Bortsett från att det alltid går att tänka sig undantag tror jag att många kan tillägna sig de viktiga kunskaperna om ankarbygge mm genom självstudier, genom att ta till sig bra saker av duktiga kamrater, diskussioner irl och på nätet. Kurser är ett viktigt men litet komplement i mina ögon. Engagemang och intresse är två viktiga säkerhetsegenskaper liksom kunskaper. Men allt detta trumfas av ödmjukhet. Om ödmjukheten sedan innebär att man känner sig för osäker att klättra så måste man antingen förkovra sig tills man känner att man kan det som behövs. Eller så passar man bättre för nåt annat. Det är också fullt tänkbart. Det finns för de flesta alltid nåt man passar dåligt till.
 
genom att ta till sig bra saker av --//-- diskussioner --//-- på nätet.

Och just precis därför är det så tråkigt när ett försök att dra igång en diskussion möts av "gå en kurs".

Jag är också en sån där som inte gått kurs. Hade jag haft mer pengar och mindre tid hade jag nog gjort det, men nu hade jag ett jobb som gav mig tid att läsa, men knappt några pengar alls. Jag läste allt jag kunde hitta på nätet, och la pengarna på utrustning. Än har jag inte haft ihjäl mig. Jag har nog lett över en och annan ganska dålig kilplacering, men jag har också fått en och annan kommentar från erfarna människor om att jag gör en del saker bra.

Jag tycker att man ska spara "gå en kurs"-rådet till de få som verkar helt bakom flötet och/eller fullkomligt omedvetna om sin egen inkompetens. Om man säger "gå en kurs" till alla så kommer ingen att lyssna. Och de flesta kan nog lära sig av diskussionen som uppstår om man pratar om saken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anna Frimodig Cool fall-bild Sportklättring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...