Använda kokkärl direkt på elden

Hej,

Har ett nyfunnet friluftsintresse och ska snart ut och campa. Matlagningen är viktigt för mig och jag vill investera i kokkärl/stekpanna som man kan lägga direkt i lägerelden. Det ska alltså inte bara klara av lågan från ett gasolkök.

Efter lite efterforskningar verkar det som att teflon och kärl i tunn aluminium går bort. Men kan någon med erfarenhet reda ut för mig om exempelivs det här kokkärlssettet klarar av att ligga i elden utan problem?

https://www.naturkompaniet.se/shop/primus-campfire-cookset-ss-large-P738001/

Är gjort av rostfritt stål med aluminiumbeläggning.

Tacksam för input!
 
Hej! Fint & tungt set [emoji106]

Jag kör mina Trangiakärl rakt i elden & upplever inga problem, för du får ändå hålla ett öga så inte stekpannan blir för varm. Kokkärlen brukar jag sätta i elden om jag kokar vatten, men vill jag inte riskera & ”bränna ärtsoppan” så sätter jag dem först mitt i elden & rör, sedan vid sidan & rör ibland.

Vissa orkar släpa med sig stålpannor & ”Dutch owens”, så allt är upp till dig vad du anser vara nödvändigt.

Går det att steka en fisk i en Trangia HA-panna, absolut! Blir det bättre i en rejäl panna, absolut! Kolla på Trangia Duossal, funkar bra hävdar jag.
 
En grej att tänka på när man sätter kärlen direkt i elden/glöden är att det ofta blir tjärbeläggning på dem. I och för sig inget jätteproblem, men det kan bli kladdigt och besvärligt när man sätter ihop det sen. Inte alltid helt lätt att få bort heller senare, om man låter det bygga på och bränna fast.
 
Inte heller upplevt problem med tunn aluminium, favoriten är en okänd 5liter som köptes på second hand, ungefär samma storlek som Trangias stora lägerkittel. Är bara till så stora kok jag kör eld, annars kör jag alltid på gas/trangia som ryms inne i den stora grytan vid transport.

Sen blir det skitigt som bara den, men det få man leva med så glöm inte en plastpåse som du kan ha runt grytan innan den åker ner i ryggsäcken.

Jag använder oftast en trefot och en kedja ner till kitteln. Det går säkert balansera om det inte är för ett basläger men jag undviker det helst.

Även använt samma gryta för rökning om du verkligen gillar att laga mat utomhus: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81476&page=2
 
Tjäran diskar man enkelt bort med Svinto.

Jo, det funkar ju men förkortar livslängden på kärlet. En annan strategi är att låta tjäran bilda ett hårt lager som får sitta kvar och sen gnuggar man bort den färska tjäran överst efter varje brasa. Så har jag gjort med min kaffepanna, som oftast står på elden. Får man svår saknad efter uteliv kan man ta fram den och lukta på...
 
Så länge man har mat i kärlen som "kyler" är det ingen fara, men mina scouter har bränt sönder trangiagrytor när de har bakat kakor i dem (då har man ofta en "bakplåt" uppriggad på några stenar för att inte ligga emot botten, det brukar tipsas om att ha vatten på botten men då blir det ju ångat och inte gräddat i "ugnstemperatur".

En rejäl brasa kan utan problem värma ett tomt aluminiumkärl över smältpunkten.
 
Ett kärl kostar typ 100kr & du kan förmodligen diska det >200 gånger med Svinto innan det är ett problem med att förbruka kärlet.

Jo, jag har väl kört både svinto och grov kökssvamp tidigare under åren, men jag har kommit att gilla grejor som håller. Mitt Trangiakök som jag köpte 1975 är det jag huvudsakligen använder än idag. Vill ju inte riskera att det tar slut innan jag gör det... :)
 
Jag kan rekommendera Zebra Billy Can, funkar kanon på alla sätt och framförallt över öppen eld. Även MSR Alpine Stoveaway är ett trevligt set. Precis som UteMats skriver blir det en hel del sot så skaffa en påse att förvara dom i.
 
En kompis ställde den nya och fina lättvikts stekpannan över värmen och glömde bort den innan den kylande maten lades på. Trist ty pannan förstördes. Att köra över öppen eld eller svetslågan från multifuelköket spelar ingen roll. Öppen eld funkar bra bara man är vaksam. Som Nermander skriver är det lätt att göra fel.
 
Ok, jag tackar för er samlade expertis. Blir nog att jag inhandlar ett kokkärlset idag. Ser fram emot många kulinariska sensationer i vildmarken framöver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
pi.r om att bygga, elda och använda ved-kök... Kök och brännare 73
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
sachsaren Använda bensinbrännare i tältet. Kök och brännare 31
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...