karbinhake (kn) hur mycket håller den för?

Hej
Har en karbinhake från Wild Country som jag vill använda för att åtminstone kunna hänga en vikt på ca 100kg.

Men jag är lite osäker på hur jag ska tolka instruktionerna på karbinhaken.

Här är en bild http://prntscr.com/fmgpga
Tyvärr fick jag inte bättre skärpa... men som jag ser det står det "pil höger/vänster 25kn, sedan pil upp/ned 8kn och öppen karbinhake symbol 9kn"

Om jag konverterar om rätt så är 8kn runt 800kg?

pil höger/vänster är dragkraften med stängd bygel?
pil upp/ned är om man skulle änga i bygeln?
öppen bygel symobol är att man skulle hänga utan stänga bygeln ordentligt?


stämmer detta?


den ska inte användas till klättring, snarare för att hissa upp tyngre vikter som är relativt stilla och inga plötsliga ryck.
 
Toppen, tack så mycket.
Då har jag goda marginaler (flera hundra kilo) att göra fel på då vikten inte alls kommer så högt.
 
Sen bör man ju fundera på hur saker hänger - kommer någon att gå under 100 kg hängande last bör du räkna med en säkerhetsfaktor på många gånger bealstningen - tror att hiss-vajrar eller liknande har säkerhetsfaktorer på 10-20gånger högsta tillåtna belastning, dvs ska hissen klara 100kg så ska vajrarna klara 1000-2000kg belastning och dessutom helst vara redundanta - dvs det finns minst en reserv om ordinarie skulle falera. Du får göra bedömningen på sannolikhet och konsekvens för felfallen och dimensionera fin hänganordning därefter. Kommer någon att hamna under ev fallande last eller är det du själv i hängmattan som ramlar en halv meter ner på gräsmattan?

Dina val!

/Patrik
 
Vad gäller hissvire eller annan lyftutrustning så dimensionerar man för 6 faldig säkerhet enligt maskindirektivet. Så 100 kg last kräver 600kg nyttjandelast på lyftkomponenterna. Dock är denna karbin inte tillåten för lyft i yrkesmässigt bruk då den inte uppfyller relevant standard. Men på någons bakgård på fritiden funkar den bra


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Beror det inte på materialet? Jag är elektronikingenjör så jag minns inte vad det heter, men det finns nån egenskap som jag tror handlar om hur mycket nåt töjs innan det går av? Och då vill man alltså för "stumma" upphängningar ha högre säkerhetsfaktor. (För vajer kan jag dock tänka mig att säkerhetsfaktor 6 är normalt, men t.ex. fästena för vajern och sånt kanske behöver högre?)
 
Man kör samma säkerhetsfaktor men beroende på materialets hållfasthetsegenskaper så blir ju dimensionerna olika. Tex blir ju aluminium komponenter betydligt grövre än motsvarande i stål.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
... eller är det du själv i hängmattan som ramlar en halv meter ner på gräsmattan?

Ja, när vi snackar om hängmattor så kan det ju vara lämpligt att påpeka att en 100kg last i en hängmatta kan ge betydligt större krafter än 100kg på de don som håller upp hängmattan.
 
Ja, när vi snackar om hängmattor så kan det ju vara lämpligt att påpeka att en 100kg last i en hängmatta kan ge betydligt större krafter än 100kg på de don som håller upp hängmattan.



Det där får du förklara!
Hur kan 100 kg fördelat på två infästningspunkter ge mer belastning?
Skolkat från fysiken?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Det där får du förklara!
Hur kan 100 kg fördelat på två infästningspunkter ge mer belastning?
Skolkat från fysiken?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Med reservation för att det nu är tio år sen jag gick ur gymnasiet...

Att linan är sned ökar belastningen jämfört med tyndkraften endast. Det blir en slags omvänt lutande plan som gör att det blir tyngre än om den hängde rakt. Man kan säga att det blir en extra kraft för att fästpunkterna dras mot varandra också.

I exemplet nedan ligger en frilufsare med packing vägades ca hundra kilo ligger helt stilla i mitten av en hängmatta. Linorna har 60 graders vinkel mot träden de hänger i. I så fall kommer kraften i fästpunkterna vara dubbelt så stor som halva tyngdkraften allena. Ju plattare det blir, dvs ju hårdare den spänns, desto större blir kraften.

Detta kan undersökas experimentellt genom att dra en lina från en fästpunkt över en talja och hänga en vikt på linan däremellan. Genom att dra olika hårt i den lösa änden borde man se att den första vikten hänger högre och högre (rakare och rakare lina) ju mer kraft som appliceras.
 

Bilagor

  • _20170628_073428.jpg
    _20170628_073428.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,024
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...