Hammock

Hur funkar en hex tarp jämfört med en kvadratisk? Bättre? Sämre? Lika bra?
Så vitt jag lyckats läsa mig till så är fördelen med en Hex Tarp att den är lättare att få spänd schysst.
Är inne på att skaffa/göra en ny tarp för att få ned vikten och pack volymen något.
Har idag DD 3x3 som funkar ypperligt men man måste ju hitta nya saker att köpa eller göra :)

Sent from da Phone!
 
Hur funkar en hex tarp jämfört med en kvadratisk? Bättre? Sämre? Lika bra?
Så vitt jag lyckats läsa mig till så är fördelen med en Hex Tarp att den är lättare att få spänd schysst.
Är inne på att skaffa/göra en ny tarp för att få ned vikten och pack volymen något.
Har idag DD 3x3 som funkar ypperligt men man måste ju hitta nya saker att köpa eller göra :)

Sent from da Phone!

Tarpen från DD är verkligen ypperlig, och har många fästpunkter. en av de bästa tarparna om du frågar mig. Fördelen med Hextarpen är att den är oerhört snabb att sätta upp. Den är lätt att spänna tight, men det är å andra sidan DD-tarpen också. Framförallt är ju Hextarpen lättare och skrymmer mindre därav.

Så köp! :)

Man kan aldrig ha för många tarpar.
 
Ja DD tarpen är ju toppen, billig och slitstark, har varit inne på att köra deras 4.5x3 och se om man kan klippa lite i den för att få dörrflikar på kortsidorna men inte kommit till skott.

Vilken Hex tarp använder du?

Sent from da Phone!
 
Dilemmat med en DD- 3X4.5 är att de blir väldigt långa. Det blir betydligt svårare att hitta bra träd att fästa den vid. Men att flika in sidorna är inga problem, det blir faktiskt riktigt bra. Här är min:

img_0340_original.jpg



Jag använder en Hex Rainfly 30D Silnylon
 
Ja 4.5 m är onekligen långt....
Var inne på om man kunde sprätta upp den längst upp från kanten till typ första fästpunkten på varje sida men tarpen kanske blir för kort då.

Funderar även på hur det blir om man riggar tarpen med långsidan på sidan liksom, alltså 4.5/2 på varje sida och en 3 m ås....
Tanken kom när jag testade sätta min 3x3 och vika ändarna som dörrar, det funkar men blir lite väl trångt.

Fast jag körde en variant nu förrs helgen och testade att vända tarpen ett kvarts varv så ås sömmen gick tvärs över åslinan, på så sätt fick jag en fästpunkt mitt på sidan av tarpen....
Man ser det på bilden nedan, det sitter en lina ihop virad typ på mitten.
Glömde dock att testa med "dörrar"....

Sent from da Phone!
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1377984420019.jpg
    uploadfromtaptalk1377984420019.jpg
    48 KB · Visningar: 752
Då har man gjort premiär hänget i nya hängmattan idag(HH exp dlx) Märkte ganska fort efter att jag började montera upp den att : 1...köpa längre treehuggers. Det va knappt man hittade träd så små att dom räckte runt där jag var. 2...köpa såna där ringar och karbin hakar....va svårare än jag trodde att få till den hyffsat sträckt,men låg förvånansvärt rakt i den alla fall,trots att hängmattan såg ut som en omogen banan utifrån sett. 3...ett större tarp + ett snakeskin till,den funkar för vertikalt stril regn,men skulle inte vilja vara utan ett större vid en längre tripp,eller med mycket packning som också vill ha skydd för regnet.
I övrigt en mycket skön och välgjord hammock. Blev överraskad över hur mycket utrymme man hade i den,testade även att ligga på sidan och även det funkade klockrent. I min DD Hammock ligger man lite mer ihop trängd på sidorna tycker jag,men den är helt klart en bra hammock som funkar perfekt direkt ur "kartong" till ett kanon pris.
Köpte i all hast även till ett gäng V-formade tält pinnar i aluminium,va många vassa kanter och allmänt otrevliga,köper vanliga smala pinnar vid nästa tillfälle.
Bara några tankar och snabba reflektioner...ska beställa och ut och testa mera vid tillfälle.
 
Tänkt om

Jaha då har man ju fått tänka om lite och efter era synpunkter blir det nog att byta tillbaka till vanliga rep efter att ha använt whoopies på min HH. Nu till den enkla men kanske dumma frågan:

Hur var orginalknuten som satt från rep till hängmattan?.
Inte för att det kanske är någon raketforskning att knyta det men en orginalknut hade ju gärna suttit fint då man vet att den funkade. Någon som vet det eller någon sida man kan kolla upp det?
Jag vet att jag frågade deras kundservice men dom ville inte säga det av säkerhetsskäl...märkligt....

Vidare till frågan om treehuggers. Hur ser man skillnad på polyesterband och nylonband? Bägge är väl typ "plast"?

Och ytterligare en fråga: Någon som har koll på var man kan köpa snygga repellringar i Aluminium? Helst i snygga färger och inom EU. Huskygård har ju slut på sina. (Vill inte ha stålringar från jula)

trevlig söndag!
 
Vad är det för "fel" på whoopies, har jag missat något väsentligt nu? Har just premiärsovit fyra nätter på fjället i norra Jämtland (precis under trädgränsen) och tyckte det var smidigt, flexibelt att korta/förlänga/ta ner samt lättviktigt med whoopies, Al-toggles och treehuggers till min Woodsman X.
 
Precis som fotografiskt säger så är det svårt att få linan så pass spänd som jag vill. Jag vill minnas att jag låg mycket planare innan jag bytte. Och visst är det smidigt och lättare med whoopies men jag föredrar nog sovkomforten framför det. och det är ju inte så att det är jobbigt att använda ringar. tar ungefär 0.67 sek långsammare än med whoopies och väger 25 g mer. Ungefär! :)

Aha där fanns ju ringar. Sja kolla upp dom och knuten får jag nog prova mig fram :)
 
Nån som vet vart man köper treehugges,samma bredd men längre än dom som följer med till HH? Har hittat ett komplett set med remmar,ringar och karbinhakar,men 600 kr känns lite väl saftigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...