McKinley Aero 2.0

Hello!

Jag är lite nyfiken på detta tält, McKinley Aero 2.0. Mycket låg vikt, hyggligt pris och allmänt bra specar.

Kvalitet? Erfarenheter? Allmänt killgissande? :)

Priset är som synes 2499 riksdaler. Vilka lätta alternativ kan man tänka sig för denna peng eller lägre? Helst inget som kräver vandringsstavar, ety jag går icke med sådana. Tresäsongs, låglandsanvändning för en person.

mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Lite fundersam, även om det är mycket tunna vävar enligt spec är vikten nästan för bra för att vara sann (vad har de inkluderat och utelämnat?) .
Dessutom några detaljer som jag reagerar på:
- viktigaste sömmarna tejpade. Vilka sömmar har de exkluderat? Enligt spec är det SIL nylon i yttertältet, och det materialet går ej att tejpa...
- Stänger 8,5 resp 7,9mm listas, vad gäller för den enda stången?
- ingen synlig högt placerad ventilation i yttertältet försämrar genomluftning och bidrar till kondens.
- Innertältsdörren ser ut att bara vara i mesh, vilket gör att man inte kan reglera drag.
- Låg höjd i innertält, max 85cm gör det svårt att sitta bekvämt.
- Som tvåpersoners tält kan konstruktionen med en enda sidoingång vara opraktisk, då man måste klättra över varandra när man går in/ut ur tältet.

Alternativt tält i liknande prisklass med bra omdömme är ex Bergans Trollhetta 2.
 
Tackar för kloka funderingar!

Hittade en youtubevideo där tältet resenceras. I kommentarererna framgår att det varierar en del, kanske pga olika årsmodeller, men 1.3-1.4 kg verkar gälla. Informativ film för övrigt som bidrog med en hel del info!

Innertältsdörren är till hälften nät, vilket kanske minskar problemet med drag.

Bra observation angående pinnarna. Man får väl hoppas att det är den långa bågen som består av 8,5 mm-pinnen. De smalare kanske är de korta pinnarna i tältets låga delar?

Tar tacksam emot info angående hur ventlilationen upplevs. Det ser dock hyggligt ut vad jag kan förstå, med bra öppningar i varje ände.

Jag tänker mig detta som ett enmans, och jag kan nog stå ut med låg sitthöjd även om jag också ser det som den tydligaste nackdelen, men allt är en kompromiss.

Bergans Trollhätta väger ett helt kilo mer. Jag siktar på lägre vikt. Har redan ett lite tyngre (3 kg) tvåmanstält.

Tack för svar!
//A
 
Dessutom några detaljer som jag reagerar på:
- viktigaste sömmarna tejpade. Vilka sömmar har de exkluderat? Enligt spec är det SIL nylon i yttertältet, och det materialet går ej att tejpa...

Förresten, ang detta. Visst finns det pu-belagd SIL-nylon som går att tejpa? Har för mig att jag läst något sådant nånstans.

//A
 
Förresten, ang detta. Visst finns det pu-belagd SIL-nylon som går att tejpa? Har för mig att jag läst något sådant nånstans.

//A

Jo det har även jag läst, men jag förstår inte riktigt vitsen då man inte vinner silikoniseringens alla fördelar och samtidigt släpar med sig PU-beläggningens nackdelar. Enda fördelen med att silikonisera en PU-belagd väv är vad jag kan se att den inte kommer att suga lika mycket fukt vid regn. Jag gissar att detta sker som en enkelsidig silikonimpregnering av den redan PU-belagda väven (Silkonimpregnering utsida, PU-belagd insida).
Om de avänder PU-belagd väv i yttertältet blir jag ändå mer tveksam till angiven vikt.
 
Jo det har även jag läst, men jag förstår inte riktigt vitsen då man inte vinner silikoniseringens alla fördelar och samtidigt släpar med sig PU-beläggningens nackdelar. Enda fördelen med att silikonisera en PU-belagd väv är vad jag kan se att den inte kommer att suga lika mycket fukt vid regn. Jag gissar att detta sker som en enkelsidig silikonimpregnering av den redan PU-belagda väven (Silkonimpregnering utsida, PU-belagd insida).
Om de avänder PU-belagd väv i yttertältet blir jag ändå mer tveksam till angiven vikt.

Ja det är lite knepigt. Enligt det länkade klippet står 1,3 kg på webben, 1,7 kg på packpåsen men 1,4 kg på vågen när han väger den. Men jag tror det finns olika årgångar i omlopp. Jag har sett på bilder att vissa tält har de små korta pinnarna innanför yttertältet och de som säljs ny har de externt.

Nåja, tackar för funderingar.

//A
 
Ytterligare en fundering. Infästningarna för stormlinorna ser inte speciellt kraftiga ut, och bara en infästningspunkt på varje sida på stångkanalen kommer inte att avlasta bågen speciellt bra vid kraftig sidvind.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...