Mitt Hilleberg Soulo

Äntligen ett nytt stormtillfälle här i söder att utvärdera tältet, Tack Sven!

22m/s i byarna kl 12.00 men 14.9m/s nu strax innan 14.00

Enligt SMHI skall det kulminera i mitt område vid 19.00 och då har man hunnit hem och är på plats. Det intressanta blir om uppspänningen kvarstår i staglinorna vid hemkomst........

är ni fler som testar denna gång?

Skall bli intressant och höra din rapport...om du ens är kvar..måste dundrat på rätt fett va?
 

Bilagor

  • flina.gif
    flina.gif
    251 bytes · Visningar: 1,292
Som sagt vi väntar med spänning på testrapporten av nya tältet och sovsäcken. Vädret var inte nådigt igår kväll och inatt, så jag antar att det inte blev många timmars sömn;)
 
Tjohoo detta var väl inget :)

Jojo nu sög det i på riktigt denna gång och tyvärr kunde jag inte följa vindprognoserna då uppkoppling strulade och elen gick inne hos gumman i stugan (25m/s i byar vid ett tillfälle men jag hävdar att det blev värre när vinden vred sig vid 02-tiden). De starkaste vindarna kom runt 03-04 tror jag. Men det avtog av och till och nästan stiltje för att åter öka o.s.v.

Nog var det mer kraft i Sven än i Simone och vinden vred ju till Nordan här och då började det låta som det gör till fjälls, ett dovt dånande som ger en signal om vilka naturkrafter det handlar om.

Nu fick Soulot riktigt bekänna färg då vinden slog från fler håll samtidigt, kändes det som.
Skillnaden för mig var att jag kände mig trygg nu jämfört med stormen Simone då man inte visste ngt om tältets kapacitet i praktiken alls. Precis som SMUX nämner så blir det knappast ngn sammanhängande sömn utan man är halvt medvetslös vid uppgång och vaknar till varje gång som det ökar i vind och några rejäla vindbyar väckte mig gång efter gång. Tur att chefen är lika intresserad själv så man fick full förståelse idag då man var bra sliten. f.ö en härlig vinterdag för oss med utomhus jobb!

Prostatan fick nog vid 04.30 och då passade jag på att se över staglinorna som jag var övertygad om att minst 1 st hade släppt, då det slog och slog på ett sätt som jag inte märkt tidigare mot tältduken. Men det visade sig vara ventilations/tak-stycket som var full av issörja som piskade mot duken av och till. Alla staglinor satt oförändrade och bra sträckta - verkligen imponerande får jag säga. Jag har synat tältet i sömmar fästen nu och inga fel hittas.....

Det var +3g C när jag lade mig och -4g vid uppgång och hela tältet var en isskorpa med en mkt trög nedisad dragkedja och samtliga staglinors spännings mekanismer var som isbollar och omöjliga att justera om det hade behövts på nytt (hade behövts varmt vatten). Dock funkade ventilationen 100% och takventilen var fullt öppnad samt "myggnätet" i innerdörren öppen lika mkt. Nu hade jag förutsett vindarnas riktning och hade jag rest tältet med öppningen mot snödrevet/vinden så hade ventilationen fm, varit full av snö/is även på insidan och det hade inte varit kul att vakna upp med detta i skarpt läge.

Soulot imponerar på mig åter igen och efter förra testet med ett pisseblött Simone och nu en riktig tuff snödrevs natt med Sven gör att jag kan inte testa det mer här i söder utan måste upp till kalfjället för ytterligare utvärdering.

SMUX - ang Marmot Pinnacle sovsäcken så kan jag bara säga att jag är hur nöjd som helst efter denna natt och tidigare 2 nätter med -8g (då ligger jag i kallingar och inget mer). Den ena var av den äldre modellen -12,2g och den ena den nyare med -9,4g. Återkommer med en slutvärdering efter vintern på Pinnaclen.

Även det nya Exped DownMat UL 7LW är värt varenda krona, för en "gammel och sliten" kropp :)



Det finns inget dåligt väder bara dåliga tält...........
 
Senast ändrad:
Äntligen dags för årets "udda" höjdpunkt i friluftslivet - Alexander denna gång .

En bra bok, bra musik och datorn uppe mot vackertvader.se


Tältet slogs upp igår och natten blir spännande, här har det utlovats 25m/s.

Är det fler storm entusiaster i år?

Ps. tälta säkert och på öppen plats
 
Projekt Egon

Reste Soulot för att möta Egon öga mot öga och denna tältning lär nog gå till historien för mig i.a.f

Vinden kom denna gång från NV här hemma och ett tag trodde jag att tältet förr eller senare skulle flyga bort med mig inuti, det var en brutal kraft i vinden runt 0000-0100 (30.3m/s som mest i byarna enl vår lokala mätstation).
Då det började flyga runt en massa torra avbrutna grenar från träd längre bort, tog jag beslutet att helt enkelt ge mig på att plocka ned tältet vid 01.45. Risken för stickskador i tältduken kändes mkt stor helt enkelt. Jag hörde te.x att grannens takplåtar på en carport hade släppt och nu kändes en sådan övning inte längre försvarlig och ej riskfri. (Bor dock på landsbygden och långt till närmsta grannen)

Jag uppskattar efter vinddiagram att jag plockade ned tältet i 23-26 m/s.
Det var en ganska intressant resa och jag fick helt enkelt binda fast ett par staglinor i min rygga och att få ned alla detaljer i rätt påsar var inte så bara. Summa summarum så gick det ganska bra till slut och Egon ger så här i efterhand mig ett övertag rent psykiskt att jag har klarat ett moment som kanske kan vara livsavgörande i framtiden - vem vet?

Inga staglinor hade släppt och Soulot är för mig nu än mer en lycka att äga och har bevisat sin duglighet för mer avancerade äventyr.

Verkade som Egon drog fram hårt i vårt område med en linje mot Uddevalla området med 44,4m/s vid nya bron som ex.

Däckad av en seg förkylning nu men ser fram emot några kyliga nätter snart!
 
Finns det några "dårar" som planerar tälttester i storm framöver??? Bör bli lite stormar denna höst/vinter med tanke på havets vattentemp iår....

Era erfarenheter vore kul att läsa om.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.