Höjer sovsäckslakan temperaturen?

Ja. Tex täcke med lakan känns ju klart varmare än utan lakan. Blir ytterligare ett luftlager som värmer. Blir mer "loft". Hur många grader ökad komforttemperatur det motsvarar kan jag inte svara på men den är inte försumbar.
 
En sovsäck isolerar genom att fånga värmen i ett lager luft runt omkring dig. Ett tunt lakan tillför inte mycket till den funktionen.

Ett lakan kan vara bra för att hålla sovsäcken ren, alternativt att man har rena sovkläder.
 
Lakanet faktiskt ett lite mer stillastående luftlager närmast kroppen.

Alla sovsäcksboosters spöas upp av en billg +12 +14 graders säck som ju ibland inte är så mycket större och väger kanske dubbelt.

Så är inte ytrymmet extremt så kör på dessa istället , menar typ Stadium och andra märkens billiga högsommarsäckar.

Finns dyrare väldigt små varianter också , Marmot Helium som innersovsäck ger väl högst prestanda per gram.
Den används väl som nödsovsäck av höghöjds alpinister och med alla kläder på klaras jävla mycket minus
 
Hur mycket extra luft det blir beror ju mycket på sovstilen. En som ligger still bör behålla mer luft än en som vaknar med sovsäcken vriden som en anaconda runt kroppen, även sömnad och stoppning av sovsäck påverkar luftlagrets rymd.

Det första extra luftlagret mot kroppen torde vara ylleunderstället, med sockar, vintertid även vantar. Mössor mellan balclava och pälsodjuret beroende på årstid.

Jag sydde sidenfoder enbart för att det är vida lättare att tvätta än sovsäcken.

go tur
 
Min erfarenhet är att ett sovsäckslakan ger en något varmare upplevelse i sovsäcken, om än relativt marginellt.

Det som däremot gör en enorm skillnad är att ha en mössa på huvudet och en buff runt halsen. De väger nästan ingenting och de tar nästan ingen plats. Men har och ger en närmast oslagbar effekt.

/Birger
 
Personligen ser jag två fördelar med sovsäckskalan/liner.

1. Håller sovsäcken ren.

2. Linern är elastisk och skön. Har jag den på mig, samt väl försluten, kan jag öppna upp sovsäcken och ventilera och få mer plats att röra mig på utan att det drar kallt.

Höjer den "temperaturen"?
Det är nog marginellt rent isoleringsmässigt, men den medför att sovsäcken blir bekvämare utan att det blir kallt på samma sätt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...