Fukttålig dunsäck?

Jag har köpt en helsports sarek down och klarar den kondens som droppar ner från tältduken? De stod att den klarade kondens men någon som vet om dunet kommer att förlora sin isolerande förmåga?
 
Men främst hur snabbt den torkar. Och hur snart efter. Och på vilket sätt.
Jag har dunsäckar som blivit plaskblöta pga dåligt uppsatt tarp blandat med ett extremt oväder. Torkade dom med kroppstemp vid frukost. Inga problem. Detta var icke-fukttåliga dunsäckar.
Torktumlare med tennisbollar är att föredra, men ute på vandring får man ta till alla McGyver-knep man kommer på.
 
Varför droppar det kondens :)

Jag skulle nog försöka lösa det snarare än byta sovsäck. Droppar som landar på ytan av sovsäcken bör dock torka relativt snabbt.

Ligger duken mot sovsäcken kan det lösas genom att dra en vanlig sopsäck runt fotändan. Det är en bättre lösning än tätt skickt på sovsäcken som annars stänger in fukt. Sopsäcken tar du av när du ska torka sovsäcken på morgonen/kvällen.

/Gustav
 
Varför droppar det kondens :)

Jag skulle nog försöka lösa det snarare än byta sovsäck. Droppar som landar på ytan av sovsäcken bör dock torka relativt snabbt.

Ligger duken mot sovsäcken kan det lösas genom att dra en vanlig sopsäck runt fotändan. Det är en bättre lösning än tätt skickt på sovsäcken som annars stänger in fukt. Sopsäcken tar du av när du ska torka sovsäcken på morgonen/kvällen.

/Gustav

Lös problemet med kondens i tält och din ekonomi är säkrad för all framtid :)
 
Lös problemet med kondens i tält och din ekonomi är säkrad för all framtid

Haha jo, visst blir det alltid kondens i vissa förhållanden hur välventilerat det än är. Däremot brukar man klara sig ifrån droppande som dessutom går genom innertältet. En ambitionsnivå om att det inte ska droppa kondens, i innertält tycker jag nog är rimligt.

Är det enkelvävstält som används kanske?

/G
 
Haha jo, visst blir det alltid kondens i vissa förhållanden hur välventilerat det än är. Däremot brukar man klara sig ifrån droppande som dessutom går genom innertältet. En ambitionsnivå om att det inte ska droppa kondens, i innertält tycker jag nog är rimligt.

Är det enkelvävstält som används kanske?

/G

Ja
Det är enkelvävstält
 
Istället för att trä in sovsäcken i något vattentät (som stänger inne och gör det ännu blötare om man inte själv ligger i VBL-påse) skulle jag testa att lägga en flecetröja (eller annat syntetfodrat) ovanpå sovsäcken.
 
Istället för att trä in sovsäcken i något vattentät (som stänger inne och gör det ännu blötare om man inte själv ligger i VBL-påse) skulle jag testa att lägga en flecetröja (eller annat syntetfodrat) ovanpå sovsäcken.

Du har en bra poäng i att något som andas är betydligt bättre om det går att få tag på något som är snabbtorkande och lätt att komma över.

/G
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...