Åteljakt på varg?

Kan nån förklara varför åteljakt på varg och björn är förbjudet? spontant skulle jag säga att det är en effektiv jaktform med liten risk för skadskjutning, kanske inte lika kul som jakt med hund men de kan ju knappast vara statens argument....
 
När det gäller björn är ett tungt argument att man inte vill vänja björnarna vid att äta där det luktar människa, vilket det ju alltid gör vid en åtel. Björnar som äter vid åtlar av den här typen vill vi inte ha.
 
Motivet att förbjuda åteljakt på björn är att de kan vänja sig vid att få mat i närheten av människor och därför söka mat i större utsträckning nära människor. Dessutom är det i EU förbjudet att lägga ut icke veterinärbesiktigat kött . Det pågår dock försök med åteljakt på björn, men i höstas sköts vad jag vet ingen av björnarna i de länen vid en åtel.
 
När det gäller björn är ett tungt argument att man inte vill vänja björnarna vid att äta där det luktar människa, vilket det ju alltid gör vid en åtel. Björnar som äter vid åtlar av den här typen vill vi inte ha.

Men äter de då inte på rävåtel? En sån måste lukta minst lika mycket människa... å de är ju inte förbjudet att fotografera björn på åtel så det verkar bara var jakten som är förbjuden inte åtlingen...
 
Men äter de då inte på rävåtel? En sån måste lukta minst lika mycket människa... å de är ju inte förbjudet att fotografera björn på åtel så det verkar bara var jakten som är förbjuden inte åtlingen...
Det måste bero på att man är rädd att den skjutna björnen ska gå igen och leta mat där det luktar människa.
 
Motivet att förbjuda åteljakt på björn är att de kan vänja sig vid att få mat i närheten av människor och därför söka mat i större utsträckning nära människor. Dessutom är det i EU förbjudet att lägga ut icke veterinärbesiktigat kött . Det pågår dock försök med åteljakt på björn, men i höstas sköts vad jag vet ingen av björnarna i de länen vid en åtel.

Här så finns det trafikdödat vilt så det räcker och blir över till rävåtlarna. Sen dyker det det ju alltid
upp lite slaktrester från jakten.
Det är alltså bra om det finns en rävåtel att dumpa resterna.
Åteln bör helst ligga långt ut i skogen, men det är lättare att få skjuta om den ligger i närheten av
bebyggelse. DVS djuren acceperar lite oljud och människovittring.
 
Ska jag vara lite sur å bitter tror jag att det här bara är en av många outgrundliga lagar, exemepel vis... Varför får man bara ha 3 skott i halvautomatiska vapnet vid jakt på björn men 6 skott vid älgjakt?

Man skulle vilja läsa motiveringen till visa lagar... kan ju annars lätt tro att det saknas lite vett hos våra lagstiftare...
 
Ska jag vara lite sur å bitter tror jag att det här bara är en av många outgrundliga lagar, exemepel vis... Varför får man bara ha 3 skott i halvautomatiska vapnet vid jakt på björn men 6 skott vid älgjakt?

Man skulle vilja läsa motiveringen till visa lagar... kan ju annars lätt tro att det saknas lite vett hos våra lagstiftare...

3 skott i halvautomaten är direkt importerat från EU. Motivet är ungefär att man bara ska frestas att bara skjuta ett rovdjur åt gången!
Så fick vi det förklarat på en jaktledarkurs

Åtelförbud på björn har vad jag minns att göra med att det kan vara svårt att avgöra om björnungar gömmer sig i buskarna.

Åtelförbud på varg finns ännu ingen förklaring till....skulle passa alldeles utmärkt att jaga så.
 
Anledningen till åtelförbud vid vargjakt är detsamma som vid björnjakt; man vill undvika habituering.

I Västerbotten/Norrbotten hade man väl försök när det gäller åteljakt efter björn under årets björnjakt? Vet inte hur det föll ut.

I Norge har de åteljakt efter järv . Naturvårdsverket i Sverige har "utrett vad som behöver utredas vidare" när det gäller förvaltningsjakt på varg. Bl.a. ska åteljakt på varg utredas.

Raskesven
 
När det gäller åteljakten på björn i Norr- o Västerbotten så håller de på samanställa resultaten. Det blir intressant läsning.

Det har gjorts en hel del forskning i Finland kring de ställen där det bedrivs björnskådning med hjälp av åtel. Har själv haft kontakt med forskarna och de säger att de inte har märkt några beteendeändringar hos björnarna. De har också haft en del varg vid några av åtelställena men det finns ingen forskning kring det. Forskarna säger däremot att de inte har märkt några ändringar hos vargarnas beteende häller.

Det tar mycket tid att vänja björnar med åtelplatser och ännu mer tid när det gäller varg. Själv tror jag det skulle bli omöjligt att bedriva åteljakt på varg dessutom skulle de lära sig snabbt att undvika åtelplatser.
 
Alla typer av rovdjur borde vara intresserade av en rävåtel.
Så om åtelförbudet permanentas så finns ju risk för att även rävåteln förbjuds.
Eller möjligen att det ställs krav på minimiavstånd till bebyggelse.

Men troligen kommer all åtelskjutning att tillåtas....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4
mrhedlund Varg i västerbotten... Jakt 18
_Erik_ Skydda tamdjur mot varg Jakt 36
Allsport Varg skjuten i Värmland Jakt 38
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.