.22-250 ammution

Hejsan. Jag har precis köpt en Tikka t3 super varmint .22-250. skjuter som en dröm väldigt täta träffbilder. Just nu blir det bara räv jakt men det är tänkt att använda bössan på allt från toppfågel till rådjur. Min fråga är till den med erfarenhet av denna kaliber. vilka kulor/ammunition som lämpar sig bäst på rådjur med så lite köttförstörelse som möjligt. alla tips och råd ang kalibern är välkommna.
 
Hejsan. Jag har precis köpt en Tikka t3 super varmint .22-250. skjuter som en dröm väldigt täta träffbilder. Just nu blir det bara räv jakt men det är tänkt att använda bössan på allt från toppfågel till rådjur. Min fråga är till den med erfarenhet av denna kaliber. vilka kulor/ammunition som lämpar sig bäst på rådjur med så lite köttförstörelse som möjligt. alla tips och råd ang kalibern är välkommna.

Väl Trophy Bonded Bear Claw, från Federal. Eller någon annan bondad kula. En bondad kula ger minst köttförstöring och bäst djupverkan och passar bäst till rådjur och till rävjakt.

Till toppfågel skulle jag prova en helmantlad kula, men det går nog med den bondade där med.
/Lycka till med jakten!
Christer
 
Aj-aj,

Det blir nog inte så lätt. Jag vill inte låta för negativ nu när du köpt en så fin bössa, men lycka till!

22-250 är just en varminter (skadedjur). Du piskar upp en lätt kula riktigt snabbt. Inge bra till jakt. Problemet är att det knappt finns några tunga kulor i cal .22. Det tyngsta jag fått tag på är 70 grains från Norma (laddar själv, 5.6x52R). Precisionen kan kankse bli dålig med så tung kula. Gissar att systemet (22-250 + pipa) inte är optimerat för det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MickeD Kaliber 22-250 Jakt 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.