Vargjakt i verkligheten

Utan att jag för ett ögonblick tänker inkräkta på din rätt till din åsikt, för du har lika stor rätt till den åsikten som alla andra åsikter i frågan, så skulle jag vilja ge lite synpunkter:

-Just den synpunkten och argumentationen är jag säker på kommer garantera ett betydande andel kompakt och oresonabelt motstånd mot varg i de områden den finns!
-Så länge ett så hårdnackat motstånd finns tror jag aldrig vargens tillvaro kommer kunna tryggas.
-Vore det inte bättre att försöka hitta en väg där varg och mänskliga aktiviteter kan samexistera?

Jo, jag vet. Tappade huvudet och ber om ursäkt för det. Självklart är jag medveten om behovet av en saklig debatt för att faktiskt lyckas lösa dessa motsättningar.

Dock skulle jag gärna uppskatta om någon initierad person kunde förklara för mig hur det vanligen går till när man av misstag råkar skjuta hunden?
 
Varg är ett stort icke-problem i uppe i Luleå också. Vad menade du egentligen? Jag tror att det är ett större problem att vargen tar ren och tamboskap än jakthundar, fast för den som löper den risken är det ju ett reellt problem. Fast det kan nog inte jaktmotståndare förstå, för det är ju bara så enkelt som att koppla hunden... Jag är ganska less på argumentet att fler hundar dör i trafiken är likställt med att varg då inte kan vara ett problem. Det känns som ett klassiskt argumentationsfel.

Det är ett stort ickeproblem i Bollnäs också, där jag tillbringar stor del av min tid. Fast det är klart, men får hålla hunden kopplad på sina håll. I närheten av större vägar till exempel.
 
Anser du att den genomförda jakten var utrotning? Det är också ganska vanligt att det skrivs slakt istället för jakt för att det upprör mer. Jag ser likheter mellan veganer som kallar kött i butiken för likdelar. Att det finns en hel del jägare som tycker något innebär inte att större delen eller ens många i absolut antal tycker det. Jag har träffat två personer via hundkurser som var direkt negativa till att ha varg i sina trakter just pga att de tagit får och hundar. I övrigt är folk hyfsat neutrala.

Jag tycker själv inte att det är någon skandal att man beskattat vargstammen och att den skulle vara i närheten av utplåning tror jag inte.

PS. Jag ser nu varför de två jag pratat med kan ha varit negativa. De två platser vi gått kurs på ligger precis vid Kilsbergs- och Hasselforsreviren: http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdon...1-9568-95F7EFFBA57B/94929/Reviren2008webb.jpg

Tycker den som tolkar är du. Tror inte någon här likställer all jakt med utrotning. Du får gärna visa att jag har fel. Men just när det gäller jakt av den utrotningshotade svenska vargstammen kan man inte bortse från att jakten har potential att utrota den svenska vargstammen. Att det dessutom finns en hel del jägare som vill utrota (alternativt minska populationen så drastikst att det leder till utrotning) vargen är ingen hemlighet. Att ordet utrotning kommer upp när vargjakt diskuteras är således inget konstigt.
 
Senast ändrad:
Jo, jag vet. Tappade huvudet och ber om ursäkt för det. Självklart är jag medveten om behovet av en saklig debatt för att faktiskt lyckas lösa dessa motsättningar.

Dock skulle jag gärna uppskatta om någon initierad person kunde förklara för mig hur det vanligen går till när man av misstag råkar skjuta hunden?

Förmodligen genomskott på älg eller annat djur där hunden fanns dold bakom - säkert det allra vanligaste. Grythundsjakt på räv.
Grytjakt ökar defenitivt riskerna för grythunden. Räven kommer som en kanonkula ut ur grytet.
Med vargjakten kan väl nämnas att ingen släppte sin älghund lös denna dag.
Sen kan man ju spekulera i försäkringsbedrägerier. Inte helt ovanligt när det gäller bilar.
 
Det enda fall jag känner till i min omgivning är vid grythundsjakt som hände för ca 40 år sedan.
Man kan undra om siffran 135 inkluderar påkörning av bil.

Skrönor har en tendens att bita sig fast.
 
Anser du att den genomförda jakten var utrotning?

I så fall hade jag skrivit det. Pinsam och ogenomtänkt är min beskrivning och jag hoppas att du kan låta bli att ge sken av att jag har andra åsikter.

Det är också ganska vanligt att det skrivs slakt istället för jakt för att det upprör mer. Jag ser likheter mellan veganer som kallar kött i butiken för likdelar.

Återigen åsikter som jag inte står för. De inlägg med den typen av resonemang brukar mötas av massivt motstånd på utsidan.

Att det finns en hel del jägare som tycker något innebär inte att större delen eller ens många i absolut antal tycker det. Jag har träffat två personer via hundkurser som var direkt negativa till att ha varg i sina trakter just pga att de tagit får och hundar. I övrigt är folk hyfsat neutrala.

Håller med. Tycker därför det är synd att aktivjägare förstärker den orättvist mörka bild som många har av jägarkåren som trångsynt och okunnig.

Jag tycker själv inte att det är någon skandal att man beskattat vargstammen och att den skulle vara i närheten av utplåning tror jag inte.

Jag anser mig inte själv kunna bedömma hur hotad den svenska vargstammen. Eftersom du skriver "tror" gissar jag att denna fråga även för dig ligger utanför ditt vetande. Faktum är att inte ens experterna verkar helt eniga. Om experterna anser att man kan beskatta vargstammen så har jag inte kunskap att ifrågasätta detta.

Min huvudkritik är således inte att man har skjutit bort beskattningsbara vargar (jag kan själv inte bedömma om det fanns ett sånt utrymme) utan att man har gjort det utskiljningslöst. Om man nu såg ett utrymme att beskatta vargstammen hade det varit bättre att utnyttja det utrymmet till att i större omfattning än nu skjuta problemindividerna (de som uppträder oskyggt). Alltså en generösare skyddsjakt istället för licensjakt.

Huruvida man hade oacceptabelt många skadskjutningar eller inte anser jag vara en betydligt mindre fråga, även om skadskjutningar givetvis inte ökar jägarkårens förtroendekapital.
 
@Anders262:
Jag försöker inte beslå dig med olika åsikter. Jag tycker inte att den genomförda jakten var pinsam och ogenomtänkt så vi har ju ganska olika åsikter i frågan.

Håller med. Tycker därför det är synd att aktivjägare förstärker den orättvist mörka bild som många har av jägarkåren som trångsynt och okunnig.

Som jägare så tycker jag att han skriver bra och rättframt om hur det funkar, i motsats till de många gissningar som kommit upp. Jägare har nog en mer praktisk syn på naturen än de som inte jagar. Dvs. det är OK att jaga och göra upp en eld till exempel. Jag har inte jagat och kommer heller inte att jaga varg men det är intressant att läsa om hur det gått till med spårning osv.
 
Det finns en föreställning om att naturen befinner sig i "balans" om vi männinskor inte finns.
Det stämmer inte: Livet i naturen är kantad av katastrofer och obalans.
Vissa djur gynnas starkt och andra försvinner från platsen.
Den balans vi pratar om kan åstadkommas av jakten.
Just nu gynnas vargen och är på mycket stark tillväxt.
Jag tror inte vi vill se det som händer i slutändan, även vargen kommer att
mötas av en katastrof i förlängningen.

Den svenska rovdjursstammen har varit väldigt liten de senaste 40 åren och jägare har vant sig att vara ensamt rovdjur. Klart att det blir svårt att samsas. Tycker dock att människor som trots allt har jakt som hobby borde ha större förståelse för rovdjurens behov. Borde inte rovdjuren få sköta balansen till större del?

I veckans "Kvällsöppet" ville representanter från Svenska jägarförbundet att alla vargar i Sverige skall dödas. Vargarna inkräktar på jägarnas livsrum.

Ifall vargstammen får växa till sig kommer färre bry sig ifall några djur skjuts då och då.
 
Den svenska rovdjursstammen har varit väldigt liten de senaste 40 åren och jägare har vant sig att vara ensamt rovdjur. Klart att det blir svårt att samsas. Tycker dock att människor som trots allt har jakt som hobby borde ha större förståelse för rovdjurens behov. Borde inte rovdjuren få sköta balansen till större del?

I veckans "Kvällsöppet" ville representanter från Svenska jägarförbundet att alla vargar i Sverige skall dödas. Vargarna inkräktar på jägarnas livsrum.

Ifall vargstammen får växa till sig kommer färre bry sig ifall några djur skjuts då och då.

En rättelse: Svenska jägarförbundet vill ha150 varg eller 20 revir. Den som pratade mest och satt längst fram var från Riksjägarna. Dom vill ha noll varg.
Riksjägarna representerar en liten del av jägarkåren i förhållande till SV jägarförbundet.
Medias känsla för att åstadkomma mesta möjliga konflikt, innebar att dom satt han längst fram.
Personligen tror jag inte det är realistiskt att kräva noll varg och jag fogar mej närmast till SVJ-förbundet
 
Per Garton som var jägare (sa han) ville ju ha mera varg. Sina jaktområden hade han i Uppsala, småland och skåne. Det är ju lätt sagt eftersom vargen inte har kommit till dessa områden än.
Inte helt oväntad ståndpunkt av honom eftersom miljöpartiet har totalt jaktförbud inlagt i partiprogrammet.
 
Per Garton som var jägare (sa han) ville ju ha mera varg. Sina jaktområden hade han i Uppsala, småland och skåne. Det är ju lätt sagt eftersom vargen inte har kommit till dessa områden än.
Inte helt oväntad ståndpunkt av honom eftersom miljöpartiet har totalt jaktförbud inlagt i partiprogrammet.

Men nu växte ju näsan på dig igen, nu får du akta dig för nu slår den ju snart i skärmen.

"Jakt måste vara hänsynsfull, regleradoch långsiktigt hållbar. Den ska anpassas till
populationerna hos de arter man vill jaga och deras utvecklingöver tid och rum."

http://www.mp.se/files/20200-20299/file_20290.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.