Vargjakt i verkligheten

Så fråga gärna nåt om jakten, kunskaperna om jakt tycks ju vara väldigt små.

Det stämmer i mitt fall, dock har jag lite bättre kunskaper i biologi.
Men eloge till dig som tar upp tråden, vi får hoppas att den håller sig på en saklig nivå.

Frågan jag har är:
- Varför skjuter man ett föräldrapar i ett revir där det varit få problem?

Jägarna bör ju ha varit medveten om att det var alfaparet i Amungenreviret man sköt eftersom det kan man se på spårmönster, revirmarkeringar etc. Det man kan ana är att de medvetet skjutit dem eftersom man då vet att det blir problem med tamdjur etc. och då får ännu mer motiv till att jaga varg.
Nu blev det inga vargar skjutna i Skrälldalenreviret där det varit problem och det har redan varit missnöje bland jägare att man inte fick skjuta där. Har inte jägarna någon strategi och/eller kontakt med varandra, eller var det själva strategin att göra så här?
Sen frågan om det genetiska som bl.a. vår miljöminister argumenterade kring. Skjuter man föräldraparet så tar man ju bort dem med minst genetiska defekter, ungarna och deras ungar borde rimligen ha större andel av inavel, eller?
Calle
 
Jag är aktiv jägare på småvilt och älg och har även hund.
Jag var med på vargjakten den 2:a Januari.
Eftersom debatten innehållit häpnadsväckande argument så vill
jag gärna bemöta vargdebatten från mitt jaktperspektiv.
Så fråga gärna nåt om jakten, kunskaperna om jakt tycks ju vara väldigt små.


Ska bli spännande att se er reaktion när staten, som steg två i denna vargsatsning, importerar ryssvargar...
Ni är grundlurade... ;)


Personligen så tror jag att våra förfäder inte var dumma i huvudet, en gång var det straffbart att inte hålla med vargnät - man var skyldig att deltaga vid vargjakt. Vargen var ett stort problem för dessa individer.
Varför? Antagligen för att det inte gick att kombinera med djurhållning. Eftersom många människor även idag lever på att hålla djur så är denna fråga inget för "08-orna" - låt folket som lever i detta problem lösa det.

Jag gillar varg, men låter inte mitt "mysgillande" gälla för mer än människors levebröd.


...men; denna vargjakt har nu skötts så uselt (att skjuta par med ungar är patetiskt inom all jakt) att jag nästan börjar svänga - jägarkåren i svedala verkar faktiskt vara mer inavlad än vår vargstam.


Avd: är inte detta ämne lite smådrygt nu?
 
vi är ganska många jägare här och precis som på andra forum varierar kunskaperna men man har inte liten kunskap bara för att man inte är för vargjakt i den form vi bevittnade nyligen.. jag skulle till och med säga att många av jägarna här har en sund inställning till jakt!
 
Ingen som jag känner till, men några har blivit skadade. (i baken)
Hästar brukar ju parkeras längre ner i byn och är ett jobbigare byte än får.
Men älgen säkert ännu jobbigare att få ikull.
Vi har ju bara haft varg en kortare tid så framtiden får utvisa detta.
Kommer vargen ner här så kommer nog hästarna att skena genom staketen,
vilket kanske räddar dem.
 
Vad var det för fel med jakten?

utförande.. man hade chansen att förvalta vargstammen på ett intelligent sätt men man valde att slakta hela tilldelningen på 1 dygn, en medial vurpa utan like.. av alla sätt valdes det i särklass sämsta. nu framstår jägarkåren som en samling skjutkåta idioter vilket inte är fallet.. jag har i sig inget emot beskattning av vilt, inte varg heller.. men på rätt sätt..
 
Det stämmer i mitt fall, dock har jag lite bättre kunskaper i biologi.
Men eloge till dig som tar upp tråden, vi får hoppas att den håller sig på en saklig nivå.

Frågan jag har är:
- Varför skjuter man ett föräldrapar i ett revir där det varit få problem?

Man skjuter den individ man lyckas komma åt.
Och att komma åt något är få förunnat.
Jag tror inte på att någon medvetet valde ut "fel" varg. Slumpen avgör då om det blir
bägge alfadjuren. Men valparna klarar sig rent fysiskt - bl a därför jagas det på denna årstid .
Vissa spekulerar i om det blir "busar" -det vet jag inte.
Vill betona att det är i princip omöjligt att göra något "olagligt" i en församling på 100 personer.
Man vet inte hur alla tänker.
 
Jag ser att icke-jägarna lär andra ickejägare hur jakten går till.
Det blir så otroligt fel, en fjäder blir till en höna och rykten blir till sanningar.
Vargdebatten måste vara ett historiskt bottenrekord i felaktiga fakta.
-sen kan man ha åsikter hur många vargar vi ska ha, det är ju upp till
var och en.
Jag vill visa hur jakten går till i min del av landet.
-Vad lobbar du för "lillspöket" ? ska man lobba för något?

Var och en skall ha egna åsikter om genetisk variation, populationsstorlek och genetisk drift? Finns det inte då en viss risk att vetenskapliga fakta förvanskas, och att en fjäder blir till en höna och rykten blir till sanningar?
 
Det stämmer i mitt fall, dock har jag lite bättre kunskaper i biologi.
Men eloge till dig som tar upp tråden, vi får hoppas att den håller sig på en saklig nivå.

Frågan jag har är:
- Varför skjuter man ett föräldrapar i ett revir där det varit få problem?

Man skjuter den individ man lyckas komma åt.
Och att komma åt något är få förunnat.
Jag tror inte på att någon medvetet valde ut "fel" varg. Slumpen avgör då om det blir
bägge alfadjuren. Men valparna klarar sig rent fysiskt - bl a därför jagas det på denna årstid .
Vissa spekulerar i om det blir "busar" -det vet jag inte.
Vill betona att det är i princip omöjligt att göra något "olagligt" i en församling på 100 personer.
Man vet inte hur alla tänker.

Men uppenbarligen var det ju inget problem alls att finna vargar att skjuta. Så dina uppgifter om att det skulle vara "få förunnat" att finna vargar att skjuta stämmer ju inte alls. Man hade ju drygt 1 månad på sig att finna "lämpliga" vargar att skjuta. Man hade ju kunnat jaga specifika individer, som t ex denna:

http://nwt.se/torsby/article642466.ece
 
Två frågor

Verkar som "aktivjägare" har sämre kunskaper i ämnet än många på forumet. Själv har jag ingen vidare koll och utger mig inte att ha det heller, men här är två frågor:

1. Om nu anledningen till licensjakten är att komma åt vargar som river tamboskap, varför inte införa en generösare syn på skyddsjakt och skippa licensjakten? Min tanke är att om vargstammen tåler en viss avskjutning så måste det vara bättre att skjuta fler av problemvargarna än att skjuta "första bästa" vilket blir resultatet av en licensjakt?

2. Om istället anledningen till licensjakt är att minska vargstammens inavel, på vilket sätt åstadkommer man det med en rak avskjutning?
 
utförande.. man hade chansen att förvalta vargstammen på ett intelligent sätt men man valde att slakta hela tilldelningen på 1 dygn, en medial vurpa utan like.. av alla sätt valdes det i särklass sämsta. nu framstår jägarkåren som en samling skjutkåta idioter vilket inte är fallet.. jag har i sig inget emot beskattning av vilt, inte varg heller.. men på rätt sätt..

Med "slakt" menar jag att bytet har ingen chans att komma undan, dvs som på ett slakteri.
Vargarna hade alla chanser att komma undan och dom allra flesta försök misslyckades.

Är man skjutkåt ska man inte vara med på vargjakt, chansen till skott är microskopiskt liten.

Jag tyckte det var en lättnad att höra att jakten att jakten var slut efter 4 timmar.
Särskilt som det var -16 grader och blåste.
I förlängningen hade det blivit svårt att få jägare till en så tråkig jakt om den pågått i flera dar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...