Vapenfunderingar

Thompson har en del att välja på i tillbehör, jag har själv gått i tankarna flera ggr.
Men ju mer tiden går så lutar det mer åt en merkel eller blaser enpipiga, det ser enklare ut att ladda om.
Kal 243 har jag haft och saknar den som bara attan........ grymt nöjd med den.
Så en pipa i den kalibern + kanske 8 mm något.
Idag har jag en 35 Whelen i lätt utförande och man ska nog prova att skjuta med något grovt i en lätt bössa före man köper det. Jag har inga problem med min, men jag vet folk som inte tycker om smällen.Och nu så är inte detta någon tungviktare.

Jag är också sugen på bygel men då en sådan här http://www.wildwestguns.com/copilot.html
i 50 Alaska
Men det är bara till pass upp till 60-70 meter, längre avstånd så har jag svårt att se hur många taggar älgen har, när man bara får fälla 4 taggar tex.
Och en större kikare på en bygel tycker inte jag passar och då försvinner också vittsen med en snabb bössa.

Sedan så har väl 308 vunnit de flesta buskröjartester som div. vapentidningar gjort, och 458, 9.3 och andra grovingar sneddast mest.
 
Senast ändrad:
Ja den där wildwest bygeln såg ju jäkligt rolig ut.

Jag har oxå funderat på en 35 Whelen vad är det för stutsare du har. Har du skjutit nåt vildsvin med den eller bor du uppåt till.

Seved
 
Jag har en TIKKA som var 30.06 från början och som jag tröttnade på.......... älgarna jag sköt med den dog dom med...... men ville ha något annorlunda.
Så jag skickade iväg bössan och så bytte dom pipa till 35 Whelen, funkar hur fint som helst.
Älgarna faller nu med :)
Men det krävs nog att man laddar själv. Jag köpte några askar färdigladdat men det tog sin lilla tid att få hem. Jag skjuter aldrig på älgbanan med dessa skott utan har då andra kalibrar.

Jag bor i Göteborg så vi har vildsvin här men jag har inte jagat det än...men blir väl snart.
 
Ja dom verkar som sagt trevliga, men som sagt det fodras nog att man handladdar. Det tråkiga med dom är att det måste vara en lång låda till dom.
Har oxå funderat på en 358 Win dom bygger ju på 308:a hylsan.

Seved
 
Ja 358 win är en goding som det byggts en del smidiga bössor av.
Eller varför inte 8x57 IS i en lätt Blaser............
 
Japp den korta lådan passar mej bra, jag har så korta armar he he.

Japp 8*57 är fint och likaså 9,3*57 fördelen med dom är ju att det finns billiga vapen att bygga på, om man nu vill göra så.

Seved
 
Smidigt vapen

har själv jagat i 40 år och senaste 30 som hundförare. Idag jagar jag älg och björn, bla eftersök på björn.
Har haft 308, 30-06, 300 WM i den ordningen. Nu i vinter bytte jag bort 300:an mot en 450 Marlin, alltså en bygelrepeter, mycket smidig. Tyvärr dyr ammunition och relativt elak att skjuta med.
300:an var en halvautomat och trevlig att skjuta med men lite klumpig att gå omkring med som hundförare.

Söker man en lätt och smidig bössa och relativt mycket att skjuta med så är det nog svårt att välja bort tex Marlin 45-70 eller 450.

Vill man övningsskjuta mycket med bygelrepetern, alltså träna handgreppen osv så kan man ha en bygelrep i kal 22.

När det gäller skjutavstånd så bör man ju aldrig överstiga ca 150 m och på detta avstånd duger de flesta vapen och kalibrar.
Sk buskröjare, alltså grova kalibrar funkar också upp till detta avstånd mycket bra, skjuter man dåligt med dom så beror det nog till störtsa delen på att skytten tränar för lite och är ovan med den kraftiga rekylen, alltså lite smällrädd.
Att skaffa grov kaliber bara för att kunna skjuta genom buskar osv är inte alls jägarmässigt men kan vara tillåtet vid ev skott mot "elak björn" eller skadad älg.

Just diskusionerna om kaliber osv är väl det som diskuteras mest på våra skjutbanor och var och en är saliga i sin tro och har ALLTID det bästa och lämpligast själva

Ha de!
 
Browning har ju en bygelrepeter (BLR) i kaliber 308. Nån som har erfarenhet av den? Funderar själv på att införskaffa en sådan, men vill gärna höra lite vad andra tycker först... Har redan en bygel i .22wmr, och gillar vapentypen...


(edit: lade till modellbeteckingen "BLR")
 
Har forskat lite i ämnet och kan tillägga följande:

Har varit och klämt lite på en BLR... Kändes smäckig som bara f-n... : f-n browning. Tankarna gick österut, halvvägs till japan, om man säger så.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...