Bågjakt !

Av det jag sett på film med bågjakt skulle jag dessutom tro att pilen i de flesta fall passerar rakt igenom den lilla rådjurskroppen, lite beroende på hur den träffar och vad den måste penetrera. En Jaktbåge är onekligen mycket kraftfull. (Svanen i länken ovan är näppeligen skjuten med en fullvuxen jaktbåge, det luktar idiotiskt pojkstreck om det och har inte ett jox med bågjakt att göra)

Som nämdes i ett inlägg tidigare så är mkt riktigt jaktspetsen försedd med vassa blad som skär upp ett antal kanaler vid träffen. Någon betydelse för avblödningen har det alltså inte om pilen skulle sitta kvar. Samma sak med en en studsarkula. De stora artära blodkärlen i hjärtlungpartiet tömmer mkt snabbt ut blodet i brösthålan på djuret (oavsett om vi pratar om en träff med kula eller pil) vid träff och djuret tappar först medvetandet av det hastiga blodtrycksfallet i hjärnan, inom några sekunder efter det upphör resten av djurets vitala funktioner.

Som sagt, vad mig anbelangar kan det kvitta om vi får jaga med båge eller inte, finns viktigare frågor att lägga "krut på" (om ni ursäktar uttrycket..) En intressant tanke skulle dock vara om bågen kan användas vid skyddsjakt/eftersökssituationer inom t e x tätbebyggt område, där inte skjutvapen är ett alternativ av säkerhetsskäl för allmänheten. Där blir dess begränsning i räckvidd istället en fördel eftersom man slipper risken med obehagliga rikshetter. Vi eftersök får man iofs egentligen använda vad tusan som helst bara men förkortar lidandet för djuret, men jag tvivlar på att det används med tanke på den reaktion det skulle kunna få bland som inte är närmare insatta. Skulle gissa att få eftersöksjägare skulle orka dra den diskussionen och risken för skriverier på sin personliga lott.

Sedan kan jag iofs även säga, att även om jag inte är någon förespråkare för bågjakt i sverige, så går jag hellre på jakt med en bågjägare som känner sig o sitt vapens möjligheter o begränsningar än med en pellejöns som tror att han kan jaga för att han klarade vakt-b provet i lumpen någon gång!! Vad man än väljer för jaktredskap så förutsätter det att man kan använda det korrekt.
/Jörgen
 
jag är rädd att misstänksamheten och hemligheten med jakten bara skulle öka om djuren dessutom jagandes ljudlöst. Det skulle ge ytterligare föda för fria fantrasier, spekuklationer och misstänksamhet bland dom som betraktar oss på avstånd tror jag.

Där finns såklart en rejäl nackdel. Jag kan tänka mig att en svampplockares reaktion skiljer sig rätt ordentligt när den träffar såna här i skogen:
jagare.jpg


...jämfört med såna här:
bowhunter2_LG.jpg


(Nu vet jag inte om svenska bågjägare också skulle krypa omkring med ghillie-dräkt, men krypa omkring skulle de väl?)
 
För de forister här som inte är så insatt i svensk jaktlagstiftning: bågjägaren i filmen ovan jagar älg under brunsttid. I USA, och jag tror även Kanada, brukar det åtminståne i vissa delstater vara förbjudet att jaga med kulvapen under brunst, men däremot tillåtet med båge. I sverige är jakttiden förlagd utanför brunstperioderna, lockjakt på djur i brunst har alltså inte fullt lika stor potential i sverige (även om lock emellanåt även funkar utanför brunsten). En kulturell skillnad som jag inte tror ändras inom någon överskådlig framtid. På vissa specifika platser i USA tillåts endast bågjakt med hänsyn till tystnaden i områdena och med hänsyn till övrigt friluftsliv. Återigen en kulturell skillnad i hur man ser på de olika jaktformerna.

Detta var alltså inget inlägg i ngn debatt utan endast en belysning av youtube-filmen.

/Jörgen
 
den dagen andra skottet på pilbåge kommer lika snabbt som med en studsare så kan vi diskutera.. den som säger att ett andra skott aldrig är aktuellt borde förbjudas att jaga oavsett jaktform.
 
den dagen andra skottet på pilbåge kommer lika snabbt som med en studsare så kan vi diskutera.. den som säger att ett andra skott aldrig är aktuellt borde förbjudas att jaga oavsett jaktform.

Borde man inte, med logiken att det andra skottets snabbhet är väldigt viktig, endast tillåta halvautomatiska vapen? Då kan ju andra skottet komma precis samtidigt som man inser att ett andra skott behövs.
 
Borde man inte, med logiken att det andra skottets snabbhet är väldigt viktig, endast tillåta halvautomatiska vapen? Då kan ju andra skottet komma precis samtidigt som man inser att ett andra skott behövs.

jag tycker att halvautomatiska vapen är att föredra i många fall.. MEN ett andra skott med en traditionell studsare kan avlossas inom en sekund, dessutom kan man utan större risk lägga ett andraskott även om djuret gått +50meter..

ett andra skott med pilbåge faller på egen orimlighet, innan pil nummer två är på plats så är djuret utom räckhåll..

sedan kan man diskutera hur idioter kan uttnytja de olika metoderna vilket är ointressant..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.