Vargens vara eller inte vara?

"När jag först började titta på utsidan, runt 1997 så fanns överhuvudtaget inte några disskusioner kring dylika ämnen, vad jag kommer ihåg, som en kommentar till Jonas "Jag är förvånad över hur många anti_djur & natur människor som hittat "utsidan".". Att skjuta en räv eller varg, eller att överhuvudtaget jaga, är man då en sk "anti_djur" människa?"

Visst behöver naturen skötas så som den ser ut idag, det är det nog ingen som argumenterar mot. Som jag tolkade inlägget ifråga rörde det sig mer om att vilja bevara den mångfald som vi har kvar i världen, istället för att ytterligare "fragmentera och decimera". Det känns självklart för mig att de djur som finns på vår jord skall ha kvar sitt levnadsutrymme och detta gäller såklart människorna också.
 
4 sidor senare är det ingen som lyckats svara på min fråga... tillåt mig citera mig själv:
"Jag tycker det är lite konstigt att varghatarna endast resonerar från perspektivet att alla hundägare har vapen med sig i skogen....

Det handlar bara om att döda, dräpa, skjuta etc... vi som inte måste ha bössa med oss för at njuta av naturen, hur ska era våldsteorier hjälpa oss och våra hundar?"
 
öringen; sa:
4 sidor senare är det ingen som lyckats svara på min fråga... tillåt mig citera mig själv:
"Jag tycker det är lite konstigt att varghatarna endast resonerar från perspektivet att alla hundägare har vapen med sig i skogen....

Det handlar bara om att döda, dräpa, skjuta etc... vi som inte måste ha bössa med oss för at njuta av naturen, hur ska era våldsteorier hjälpa oss och våra hundar?"

Någon våldsteoretisk varghatare som måste ha bössa med sig för att njuta av naturen verkar inte finnas här... Så du får nog behålla dina fördomar.
 
Tarra; sa:
öringen; sa:
4 sidor senare är det ingen som lyckats svara på min fråga... tillåt mig citera mig själv:
"Jag tycker det är lite konstigt att varghatarna endast resonerar från perspektivet att alla hundägare har vapen med sig i skogen....

Det handlar bara om att döda, dräpa, skjuta etc... vi som inte måste ha bössa med oss för at njuta av naturen, hur ska era våldsteorier hjälpa oss och våra hundar?"

Någon våldsteoretisk varghatare som måste ha bössa med sig för att njuta av naturen verkar inte finnas här... Så du får nog behålla dina fördomar.

Ehh jasså? Kan du nämna ett argument från varghatarnas sida av saken som inte innefattar att vargen måste dräpas?
 
Denna typ av helt meningslösa diskussioner gör att jag, efter 7 år, tappar intresset för utsidan till den grad att jag nog kommer att lämna denna kajplats. Förut gick det iallafall att föra en någotsånär vettig diskussion. Nu är det Mellpats skyttevärn som gäller; hur intressant är det?

Tack och hej,

Stadan
 
I senaste (och sista) Vår bostad så skrev Skansen-Jonas en önskelista. En av punkterna där var nåt i stil med "Jag önskar att vargstammen får växa till sig så man kan börja tillåta jakt på dem och därmed få vargarna skyggare".
 
öringen; sa:
Tarra; sa:
öringen; sa:
4 sidor senare är det ingen som lyckats svara på min fråga... tillåt mig citera mig själv:
"Jag tycker det är lite konstigt att varghatarna endast resonerar från perspektivet att alla hundägare har vapen med sig i skogen....

Det handlar bara om att döda, dräpa, skjuta etc... vi som inte måste ha bössa med oss för at njuta av naturen, hur ska era våldsteorier hjälpa oss och våra hundar?"

Någon våldsteoretisk varghatare som måste ha bössa med sig för att njuta av naturen verkar inte finnas här... Så du får nog behålla dina fördomar.

Ehh jasså? Kan du nämna ett argument från varghatarnas sida av saken som inte innefattar att vargen måste dräpas?

"Varghatarna" får väl föra sin egen argumentation. Jag konstaterade bara att det inte verkade finnas nåon som stämde in på din beskrivning eftersom du inte fick något svar...

För övrigt kan man ju konstatera att även vargforskare (Håkan Sand) menar att skyddsjakt på varg är en viktig förvaltningsåtgärd.
 
Tarra; sa:
öringen; sa:
Tarra; sa:
öringen; sa:
4 sidor senare är det ingen som lyckats svara på min fråga... tillåt mig citera mig själv:
"Jag tycker det är lite konstigt att varghatarna endast resonerar från perspektivet att alla hundägare har vapen med sig i skogen....

Det handlar bara om att döda, dräpa, skjuta etc... vi som inte måste ha bössa med oss för at njuta av naturen, hur ska era våldsteorier hjälpa oss och våra hundar?"

Någon våldsteoretisk varghatare som måste ha bössa med sig för att njuta av naturen verkar inte finnas här... Så du får nog behålla dina fördomar.

Ehh jasså? Kan du nämna ett argument från varghatarnas sida av saken som inte innefattar att vargen måste dräpas?

"Varghatarna" får väl föra sin egen argumentation. Jag konstaterade bara att det inte verkade finnas nåon som stämde in på din beskrivning eftersom du inte fick något svar...

För övrigt kan man ju konstatera att även vargforskare (Håkan Sand) menar att skyddsjakt på varg är en viktig förvaltningsåtgärd.

Du svarade ju ;) Fast jag kanske borde ha skrivit " de som tycker att vargen inte bör finnas i svensk natur", men det blev för långt...

För övrigt kan konstateras att även vargforskare (Håkan Sand) menar att risken för för vargöverfall är mycket liten, ja nästan obefintlig.
 
nermander; sa:
I senaste (och sista) Vår bostad så skrev Skansen-Jonas en önskelista. En av punkterna där var nåt i stil med "Jag önskar att vargstammen får växa till sig så man kan börja tillåta jakt på dem och därmed få vargarna skyggare".

precis, aktivt urval.. väl fungerande!
 
Stadan; sa:
Denna typ av helt meningslösa diskussioner gör att jag, efter 7 år, tappar intresset för utsidan till den grad att jag nog kommer att lämna denna kajplats. Förut gick det iallafall att föra en någotsånär vettig diskussion. Nu är det Mellpats skyttevärn som gäller; hur intressant är det?

Tack och hej,

Stadan

Jag känner precis som du Stadan. (Bortsett från att jag tycker att personer på båda sidor har dragit sitt strå till stacken och att de har gjort det inte bara i den här vargtråden utan i många vargtrådar dessförinnan.)
 
Mitt skyttevärn? Så ska ni inte ta det. Bäst då att ge er ledigt från mig i sex veckor från och med nu. Hej så länge och god jul!
 
Trist att dom här diskussionerna alltid urartar till ställningskrig och fördomsrace.

Ju hårdare konfrontation desto svårare att hitta bra lösningar!

Jag är friluftsnörd, tillika jägare (kul kombo - skidbestigning vinter o vår, klättring på sommaren och jakt på hösten :)) samt jobbar med offentligt miljöskyddsarbete. Jag kommer i intim kontakt med hela spektrat av åsikter i dom här frågorna. Några reflektioner:

*Frågan präglas totalt av polarisering! De av oss som skulle vilja hitta en kompromiss tystas snabbt ner av de bägge ytterligheterna.

*Kunskapen och förståelsen för motpartens situation och argument är i debatten obefintlig.

På detta forum domineras inläggen av uttalat "vargpositiva" åsikter. Som en följd följer tyvärr okunskap o fördommar om jakt o jägare, inslag av "von oben" attityder och allmänt bristande insikter om hur svenska skogar brukas, vad som är naturliga biotoper och vad som är dikterat av människors liv och utkomst. Statistik används ofta på ett okritiskt sätt (tänker ta upp det i ett senare inlägg, så kan vi förhoppningsvis resonera lite mer om det).

När jag o andra sidan läser på mer renodlade jakt o skytteforum väger vågskålen tungt åt andra hållet; ilska och frustration över att jaktsäsong kollapsat o familjemedlemmar skadats eller dödats och att möjligheterna att påverka sin situation eller ens skydda sina familjemedlemmar är i det närmaste obefintliga. Frustration över att bli överkörd i frågan av en majoritet som till största delen befinner sig långt från deras vardag. Förståelse för att andra än de som bor eller interagerar ska ha rätt att bestämma är ofta mycket låg. Skicka vargen till fjollträsk är en vanlig o enligt min mening meninslös åsikt. Det allvarligaste man hittar här är att i ilska yttras emellanåt en ursäktande attityd för lagbrott, dvs tjuvjakt på rovdjur. Även om man kan (och sjutton BÖR) förstå ilskan, är detta naturligtvis fullständigt förkastligt och majoriteten av jägare tar gudskelov god ställning i detta, men att det förekommer alls är djupt allvarlig och motverkar enligt min mening en varaktig och förankrad lösning av problematiken.

Tänk om alla som vill diskutera denna fråga först o främst ville utgå ifrån att motparten är människa som är fullt kapabel o myndig att värdera sin livsituation själv och har i grunden samma goda intentioner som man förhoppningsvis själv har, och sedan formulera sig därefter!

Bara för att frågan inte ska stjälas av ytterligheterna tänker jag börja skriva inlägg o frågor såväl här som i de jaktforum jag även bevistar. För det är då f-n om vi inte ska komma ur detta ställningskrig någon gång.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...