en fråga till vegetarian

Herrejävlar!

(Jag förstår precis varför vegetarianer ogillar såna här diskussioner: De är oftast inte konsekventa i sitt resonemang och då är det jobbigt när andra pekar ut vilka tankevurpor man gör.)

Du är hjärtligt välkommen att debattera denna fråga på
http://www.vegan.nu och då får du se hur länge din argumentation håller.
Det finns inga argument för köttkonsumtion, förutom att det är gott, som inte enkelt kan brytas ner och motbevisas.
Köttkonsumtion är i allra högsta grad en förlegad vana som inte på något sätt är moraliskt försvarbart.

Jag är trött på okunniga människor som generaliserar så grovt att de borde skämmas!
 
Lite undringar kring köttätargument

Jag har pratat en del med folk som är insatta i det här med näringslära. En av de saker jag fått reda på är att man tydligen inte får alla aminosyror av frukt och grönt. Om man dessutom tränar skulle detta göra att man fick svårare att bygga upp muskler då man tydligen behöver alla aminosyror för att få full effekt. Detta tycker jag är ett ganska så vettigt argument för att äta kött. Trotts climbrob (Robin Dahlberg):s påstående att det inte finns argument för köttkonsumtion. Sen när jag tittar på http://www.vegan.nu kan jag läsa: ”Som vegan kan det vara svårt att få i sig alla näringsämnen om man inte äter rätt. Äter du kosttillskott?” Då undrar jag om det är så att man som vegan måste äta kosttillskott för att få i sig alla näringsämnen? För om det nu är så vore det kanske bättre för kroppen att få föda från den gamla hederliga kostcirkeln. Lite av allt så att säga. Jag tycker inte att det låter som sund kosthållning om man måste komplettera med piller eller pulver bara för att få i sig basbehovet av näringsämnena. Precis som att äta vitaminpiller i stället för grönsaker, eller för att man slarvar med det gröna. ;-)
 
Det är, som vissa antyder, att som vegetarian/vegan svårare att få i sig tillräckligt med de essensiella(stavning?) aminosyrorna. Så sant som det är sagt. Många löser problemet med att äta kosttillskott i form av tabletter.
Skulle detta vara ett ohälsosamt sätt att lösa problemet? Dumt att vara vegetarian med andra ord, för att man "måste" kompletera sin kost med tabletter.
Ähhh... Lägg av!

Samma resonemang kan föras om t.ex. styrketräning. Många som tränar hårt & regelbundet väljer att käka exempelvis kreatin eller andra pulver typ "bulk". Varför då? Kroppen behöver ju inte något extra skit om man äter kött... I köttet finns ju allt man behöver. Var det inte så?
Men det är trots allt, som nämnts tidigare, svårare att få i sig tillräckligt med vitaminer & mineraler i och med en vegetarisk kost, men vad är det som gör att detta skulle vara ett ohälsosamt val bara för att man kanske behöver ett extra piller i samband med en måltid?
Man skulle ju kunna läsa båda ovan nämnda problem för styrketränarna & vegetarianerna med att kort sagt äta mer mat. För både det vegetarianerna & styrketränarna behöver i sin kost finns där om även i små mängder.
Problemen är snarlika skulle ja vilja påstå. inte alls onormalt & ohälsosamt att käka piller så länge det inte går till överdrift :)
Behöver antagligen inte nämna detta eftersom det torde vara ganska så solklart, men det finns flera vegetarianer/veganer som lyckats med idrottsliga prestationer. Ni kanske har hört talas om killar som Carl Lewis & Michael Jordan. Inte helt oförmögna att träna upp sin kropp trots deras vegetariska ståndpunkt.

Nog om detta.

// Lars

Ps. Och nej! Vi har INTE vart köttätare under hela vår livsstil. En blindtarm & runda tänder är klara bevis för detta. Acceptera detta.

Pss. Jag är inte vegetarian som man kanske kan tro men jag äter mycket vegetarisk kost och kan inte försvara mitt köttätande på något annat vis än att det är gott, vilket i.o.f.s. inte är riktigt sant heller då det mesta ändå handlar om kryddor.
 
Vego

Jag har varit vegetarian i snart 7 år nu och det fungerar alldeles utmärkt!
Jag har periodvis tränat 14 pass i veckan och har jobbat som cykelbud de senaste 2 åren (cyklar snitt 10 mil/dag). Klättrar vanligtvis 4-5 pass i veckan och styrketränar på det.

Om man som vegetarian inte kunnat få i sig tillräckligt med näringsämnen så skulle jag vid detta tillfälle nog vara sjuk eller avliden! Det är inga problem att vara vegetarian överhuvudtaget och speciellt inte idag när vegetarisk kost finns tillgänglig överallt. Visserligen äter jag sjukt mycket (verkligen SJUKT mycket) men det funkar och jag mår bättre än någonsin.

Jag rekommenderar alla att prova en vegetarisk kosthållning en månad och testa hur det är.

MVH Robin
 
Re: Vego

climbrob; sa:
Jag rekommenderar alla att prova en vegetarisk kosthållning en månad och testa hur det är.

MVH Robin

Jag provade att vara vegetarian under ett helt år då jag fortfarande elitidrottade, detta bara för att se hur vegetarisk kost påverkade min träning. Det var inga större problem att få i mig de näringsämne som krävdes, det gäller att vara påläst och äta mycket mat. Det jag kände var att jag förlorade min aggressivitet, eggen i allt jag gjorde... Detta tyckte jag var negativt.

Det finns inga konkreta bevis för att man skulle vara friskare eller leva längre om man äter vegetarisk föda.. Det som däremot är bevisat är att vi käkar åt helvete för mycket kött och för lite frukt och grönt. Jag tror inte att man skall äta anemaliskt varje dag, men vi är alla olika..

Varför har vi ögonen på framsidan huvet och inte på sidorna?

"Kan det ha något med avståndsbedömning att göra, kan det ha något med jakt att göra?"
 
Om man tolkar SNR...

Om mna praktiskt tillämpar svenska näringsrekomendationer så motsvarar det att man skall äta ca. 5 vegetariska måltider varje vecka! Själv är jag allätare men försöker att få i mig en mindre mängd vegetariska måltider.
 
Det absolut främsta argumentet för köttkonsumption är att människokroppen inte kan tillgodogöra sig all energi som produceras av fotosyntes. Djuren kan tillgodogöra sig mer av många växter och blir på så vis "raffinaderier" för näringen.

Det är klart att det GÅR att få i sig tillräckligt av allt med vegetarisk kost och eventuella kosttillskott, men frågan är ju: Var odlas alla dessa grödor som närigen kommer från? Är inte miljön (läs: långväga transporter) viktigare än djurens eventuella känslor och eventuella moraliska aspekter på djurhållning? Hur mycket av det sojaprotein som säljs i Sverige är kommer från sojabönor odlade i Europa?

En annan sak jag undrar är om det verkligen finns kapacitet på jorden (i form av jordmån och klimat) att odla vegetarisk kost åt hela mänskligheten?

Sen är det såklart lika fel att äta för mycket kött som att äte för lite. Kosten skall vara blandad.
 
Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

nermander; sa:
mightyrasta; sa:
Så vilka djur som är medvetna om sig själva bestäms av människan, som därefter väljer vilka djur hon fritt kan massproducera med avsikt att slakta?

Det är ju precis det du gör själv i resonemanget nedan. Frågan är alltså varför du som vegetarian anser att DIN defintion är bättre än nån annans?

Jag anser inte att alla djur är lika mycket värda. Jag anser att jag själv står över andra djur. Människan är trots allt född egoist. Men principen att producera djur för att döda dom är inte värdigt människan.
Att min definition skulle vara bättre än någon annans har jag aldrig påstått, tänker inte göra det heller. Tog avstånd från såna utlägg redan i mitt förra inlägg, däremot verkar du inte ha gjort det... Jag anser, som jag redan sagt, att det är upp till var och en att bestämma vad man vill äta.
Men när nån attackerar det valet som jag har gjort utan några bra anledningar känner jag att jag måste tillbakavisa dumma anklagelser om varför jag valt att inte äta kött.

Varför har ni något emot att jag inte äter kött? Hur kan det vara fel???

Om följer man det sista resonemanget så borde det alltså vara helt ok ur din synvinkel att t.ex. äta jagat vilt?

(Jag förstår precis varför vegetarianer ogillar såna här diskussioner: De är oftast inte konsekventa i sitt resonemang och då är det jobbigt när andra pekar ut vilka tankevurpor man gör.)
Som sagt, jag bryr mig inte ett dugg om vad du stoppar i dig. Men för att ge ett någorlunda svar på din fråga kan jag säga att jag tycker det är mycket bättre att äta viltkött än kött från uppfödda djur.
Jag tycker även det är bättre att äta fläskfilé än köttfärs, då det är en massa onaturliga tillsatser i köttfärsen.
Som du kanske förstår tycker jag att det är ännu bättre att inte äta kött alls, då det inte har skadat några djur och jag själv far ingen skada av det. Mitt val.

Inte konsekvent i mitt resonemang?
Det jag inte förstår är (återigen) hur man kan tycka att det är fel att inte äta kött, även om man tycker det är rätt att äta kött.

Problemet ur min synpunkt är att du och andra med dig har en så fast och oföränderlig ståndpunkt att ni av ren principsak vägrar att godta något annat, därför avfärdar du det som ren nonsens och rappakalja.

Ser fram emot vidare diskussion

MVH
Erik
 
Re: Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

mightyrasta; sa:
Problemet ur min synpunkt är att du och andra med dig har en så fast och oföränderlig ståndpunkt att ni av ren principsak vägrar att godta något annat, därför avfärdar du det som ren nonsens och rappakalja.

Många (observera att jag inte säger ALLA) vegetarianer blir det tyvärr på grund av grupptryck och påverkan från kompisar (jag vågar nästan dra paralleller till nazism, men blir itutad en massa "värderingar" utan att ifrågasätta dem).

En vegetarian som verkligen har reflekterat över alla aspekter och fattat sitt beslut utifrån det har jag full respekt för, men militanta veganer som försöker påverka vad JAG får äta har jag inte lika mycket till övers för. Tyvärr är det de senare som oftast får mest uppmärksamhet.

Jag försöker alltså inte insinuera att det bara är dumma påhitt, jag vill bara få ett svar på huruvida du tänkt efter eller inte.

Du ställde frågan om det är rätt att människan skall betsämma om vilka djur som har medvetande eller inte och i samma veva så delade du själv in djuren i "högre" och "lägre" stående. På sättet du ställde frågan lät det som om du ansåg att svaret skulle vara nej, men några rader längre ner svarade du i princip ja på frågan.

Min ståndpunkt är att människan behöver en blandkost (det är det som vår matsmältning är konstruerad för) och att då kategoriskt avstå från kött är att utmana ödet. Om några hundratal år får vi kanske se vilka som har rätt (när vi ser vilka evolutionen har sållat bort genom bristsjukdomar).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Veggo - rätt eller fel?

nermander; sa:
Många (observera att jag inte säger ALLA) vegetarianer blir det tyvärr på grund av grupptryck och påverkan från kompisar (jag vågar nästan dra paralleller till nazism, men blir itutad en massa "värderingar" utan att ifrågasätta dem).

En vegetarian som verkligen har reflekterat över alla aspekter och fattat sitt beslut utifrån det har jag full respekt för, men militanta veganer som försöker påverka vad JAG får äta har jag inte lika mycket till övers för. Tyvärr är det de senare som oftast får mest uppmärksamhet.

Själv blev jag vegetarian för ca. 2½ år sen, det var min syster som influerade mig (hon hade en period av peace, love and understanding). Hon är inte längre vegetarian utan äter kött. Jag ser inget fel i detta, då det är helt upp till henne. Själv valde jag att fortsätta äta vegetariskt då jag inte hittade någon bra anledning att gå tillbaka till kött. Från början var det naivt från min sida att välja vegetarisk kost, men efterhand har jag blivit mer och mer säker på min sak.
Förslaget på en månads vegetarisk kosthållning verkar vara en god idé för de som är sugna eller tvivlar.

Tro det eller ej, men militanta veganer hör till dem i samhället som jag hyser förhållandevis liten respekt för, jag sympatiserar inte med dem. Därmed inte sagt att de har fel. Fel har varken de, du eller jag. Däremot väljer de metoder som skadar samhället och inverkar negativt på andras intryck av sin filosofi, det tar jag avstånd från.
Du ställde frågan om det är rätt att människan skall betsämma om vilka djur som har medvetande eller inte och i samma veva så delade du själv in djuren i "högre" och "lägre" stående. På sättet du ställde frågan lät det som om du ansåg att svaret skulle vara nej, men några rader längre ner svarade du i princip ja på frågan.
Jag erkänner att det var dåligt formulerat, men det känns svårt att få fram vad jag menar. Jag försöker igen.
Jag, som alla andra, sätter mitt eget bästa framför andras, övriga djurarter inberäknat.
Det jag svarade på ang. högre och lägre "stående" var som följer:
XPAT; sa:
[/i]
... dessutom är det endast några av de högre primaterna (Chimpans, men inte dvärgchimpans, Gorilla och orangutang tror jag ev. även Späckhuggare) som har "jagförståelse" dvs. De förstår att de själva är individer och är medvetna om sej själva. [/i]
Jag reagerade på detta då jag anser att det är fel att peka ut vilka djur som har självmedvetande, känslor, förstånd eller viss grad av intelligens. Hur kan man veta det? Ska då inte människor, t.ex. förståndshandikappade graderas på samma sätt?

Min ståndpunkt är att människan behöver en blandkost (det är det som vår matsmältning är konstruerad för) och att då kategoriskt avstå från kött är att utmana ödet. Om några hundratal år får vi kanske se vilka som har rätt (när vi ser vilka evolutionen har sållat bort genom bristsjukdomar).
Inget fel att tycka så, kanske är det korrekt. Mot dig har du alla vegetarianer som inte har några som helst problem med matsmältningen.

Jag vet inte om jag är pessimist eller realist, men jag tror att mänskligheten kommer vara så förpestad och sjuk av alla möjliga föroreningar om några hundra år etc., och undrar om skillnaden på vegetarisk kost eller inte egentligen har någon skillnad.

Kanske är vegetarismen ett naturlig del av evolutionen? ;-)
Kanske evolutionen utplånar de som äter kött? Bakterier och virus älskar kött, vi har fått många konkreta exempel på detta de senaste åren...

Men låt oss inte gå händelserna i förväg.
Denna diskussion kommer säkerligen att pågå långt efter det. :)
 
Odling

nermander; sa:
En annan sak jag undrar är om det verkligen finns kapacitet på jorden (i form av jordmån och klimat) att odla vegetarisk kost åt hela mänskligheten?

Sen är det såklart lika fel att äta för mycket kött som att äte för lite. Kosten skall vara blandad.

För något år sen läste jag på Förbundet Djurens Rätts hemsida att maten skulle räcka till alla på jorden om alla åt vegetariskt... (antagligen ej helt korrekt, minnesluckor). Hittar inte samma påstående igen då de omstrukturerat deras sida. Hittade dock en annan sak värd att läsa om odling m.m. om man orkar. http://www.djurensratt.org/pdf/rapporter/matmiljorattvisa.pdf

Att kosten skall vara blandad är ganska självklart, att blanda in djur är inte nödvändigtvis lika självklart.
 
Re: Re: Vego

FJS90/91; sa:
Det finns inga konkreta bevis för att man skulle vara friskare eller leva längre om man äter vegetarisk föda.. Det som däremot är bevisat är att vi käkar åt helvete för mycket kött och för lite frukt och grönt. Jag tror inte att man skall äta anemaliskt varje dag, men vi är alla olika..

Varför har vi ögonen på framsidan huvet och inte på sidorna?

"Kan det ha något med avståndsbedömning att göra, kan det ha något med jakt att göra?"

Ja, uppenbart.
Det är ett välkänt fakta att människan under lång tid ätit både animaliskt och vegetabiliskt, men ingenting säger emot att vi inte klarar oss på bara vegetabilier.

Att vi har ögonen på huvudets framsida är inget argument för att vi nödvändigtvis ska äta kött.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.