Frågor till politiker

Har du aldrig märkt att de "folkvalda" ibland går för långt i sitt maktutövande?

Det finns två sorters för långt.

1. De går längre än deras lagliga mandat ger dem rätt till. Där har vi en rättsapparat som tar hand om detta. I riksdagen har vi tex konstitutionsutskottet. men vbi har även domstolar

2. De agerar mot vad deras väljare önskat. Inte olagligt men oetiskt (i och för sig kan deras väljare vara delade i frågan ). Men de som då känner sig överkörda kan då i nästa val rösta på ett annat parti eller annan kandidat.

Hur detta har med Moussolini att göra fattar jag inte. särskilt som mig veterligt våra politiker inte ens yttrat sig i denna tråd.
 
I skogarna runt Kuikkan ( nordost om Kuhmo) rör det sig varg och björn. under 6 nätter såg vi björn varje natt och varg en av dem (6 stycken). Menar man allvar ,ed upplevelseturism baserad på våra rovdjur så är det åtling som gäller.

BTW, stället omsätter ett antal miljoner och skapar arbetstillfällen samt drar turister til en annars ödslig skogstrakt.

Vi har haft ett nätverk här som rapporterar förekomst av rovdjur via mail-listor
Ibland kom rapport om fälld älg (med positioner). Det visade sig att det gick inte, det blev folkvandring dit. Rovdjuren blev störda och försvann från platsen (och tog en ny älg?)
Åtlar har nackdelar om dom inte är hemliga.
 
Vi har haft ett nätverk här som rapporterar förekomst av rovdjur via mail-listor
Ibland kom rapport om fälld älg (med positioner). Det visade sig att det gick inte, det blev folkvandring dit. Rovdjuren blev störda och försvann från platsen (och tog en ny älg?)
Åtlar har nackdelar om dom inte är hemliga.

Du missförstår mig. Stället har 4-5 åtelplatser, sen har de 2-4 gömslen på varje plats. Sen ser man till att det läggs ut åtel på eftermiddagen, kör ut turisterna strax efteråt och hämtar dem på morgonen. Enda problemet man har haft är glada björnjägare som fick för sig att jaga björn vid åteln. Något som löstes med att man fick tillstånd att flytta in dem i no-mans-land (sonen runt ryska gränsen dör det krävs tillstånd att gå in och man får inte jaga där).

Problemet med detta i sverige är flera. Man får inte åtla för björn. Om man åtlar med kött ska det vara veterinärbesiktat och godkänt för människokonsumtion. Dvs det blir för dyrt. Finland har enklare regler, och därför så var det folk från Sverige, Finland, Ryssland, Tjeckien och Holland där den vecka jag var där. Pengar som mycket väl kunnat hamna i hälsingland eller värmland men som nu hamnade i Finland
 
Per Gahrton kommer då inte jag att sakna...

Jag läste i tråden att någon lågutbildad person skrev att den nordliga landsändan kostade mer
per person än i tex Stockholm där en massa personer bor...Naturligtvis blir kostnaden per person dyrare i en del av landet där det uppenbarligen är dyrare att bo och en viss kostnad ska delas av ett
mindre antal människor.
Att sedan Norrland har betalat och fortfarande betalar övriga landets välfärd är ett faktum.
Så till den Stockholmaren vilken det nu var som yvades över detta kan jag gladeligen berätta att jag mfl gärna skulle sluta betala Stockholms och alla andra storstäders kostnader.

Kan garantera att vi i Norrland kan betala för oss själva om vi fick behålla inkomsterna från den här landsändan, istället för att som historiskt sett skicka inkomsterna till Stockholm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.