UL-spö

Hejsan!

Jag har en liten fundering angående ett ul-spö jag köpte mig förra sommaren.(inte kunnat använda på grund av flytt till en annan stad)

Det är så här att max vikten på dragen som jag bör använda är 5g.
Min fråga är då, kan man använda drag som går över maxgränsen, dvs 10-14g utan att det har någon sorts påverkan på spöt?
Vet att ul-spön är väldigt känsliga. Vill som sagt inte behöva köpa ett nytt för att det går av i toppen.

Tack på förhand ! :)
 
Hejsan!

Jag har en liten fundering angående ett ul-spö jag köpte mig förra sommaren.(inte kunnat använda på grund av flytt till en annan stad)

Det är så här att max vikten på dragen som jag bör använda är 5g.
Min fråga är då, kan man använda drag som går över maxgränsen, dvs 10-14g utan att det har någon sorts påverkan på spöt?
Vet att ul-spön är väldigt känsliga. Vill som sagt inte behöva köpa ett nytt för att det går av i toppen.

Tack på förhand ! :)
Förmodligen kommer spöet inte att gå av ifall du råkar använda ett 14 g drag såvida du inte piskar till med all kraft.

Dock kommer aktionen påverkas såtillvida att spöet mer eller mindre kollapsar och inte levererar tillräckligt med kraft/katapultverkan för att vare sig få till bra kastlängder, eller precision för den delen.

~Paul~
 
Förmodligen kommer spöet inte att gå av ifall du råkar använda ett 14 g drag såvida du inte piskar till med all kraft.

Dock kommer aktionen påverkas såtillvida att spöet mer eller mindre kollapsar och inte levererar tillräckligt med kraft/katapultverkan för att vare sig få till bra kastlängder, eller precision för den delen.

~Paul~

Tack för ett snabbt svar!
Kanske är bäst att man köper sig lite lättare drag då :D
 
Har ett större spö, men ska fiska lite öring och rengbåge.
Tycker det är roligare med lite mindre grejer då :)
och har lite drag och dem flesta ligger runt 10-14g :D
Förstår. Själv kör jag också gärna drag på runt 10-15 g. Använder då två spön av samma märke (St Croix).

Legend-spöet (ett haspelspö) kombinerar jag ihop med en Shimano Stradic 2500 Hagane och Avid-spöet (spinnspö) använder jag tillsammans med en trimmad Ambassadeur 2500CIAR.

~Paul~
 
Effekten om maxvikten är satt till 5 g, då kommer aktionen på spöt vara som kokt spagetti tyvärr om du försöker hänga på mer än dubbel rekommenderad vikt.

Har ett UL som också är upp till ca 5 g, i mindre vatten, vindstilla och med små jigg kan det bli skitkul! En abborre på 3-4 hg ger en jäkla match!
 
Det är nog bara ut och svinga lite och se hur det känns. Rimligen kommer du få kortare kastlängd jämfört med ett optimalt spö, värre än så lär det inte bli.

Sen vill jag alltid ha två spön med mig. Det finns en liten risk att spö eller rulle havererar och då vill jag inte åka hem bara för det. Är man fler kan man dock dela reservspö.

En "ful" lösning på spön som är för klena är att kapa av översta sektionen, dvs direkt efter näst sista spöringen. Det gör det lite stadigare men det är inget som rekommenderas annat än när spöts värde är marginellt i nuvarande skick.

/G
 
Jag köpte ett Shimano catana 180cm, 3-14g förra sommarn, med en Shimano sienna rulle laddat med flätlina. Varje gång jag vevar in så blir det trassel i rullen. Vad gör jag för fel? För höga vikter på dragen?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...