27,5 tum en nygammal trend?

När jag bläddrade i 2013 års Scott-katalog, så visas en del terrängcyklar med 27.5 tums hjul. Tanken är då att dessa 27,5 tums hjul ska vara en kompromiss mellan de klassiska 26 tums hjulen (559 mm) och de nyare 29 tums hjulen (622 mm). Vid en närmare kontroll, så visade sig att dessa 27,5 tums hjul tydligen motsvarar den gamla hederliga hjulstorleken 650B (584 mm). Alltså samma hjulstorlek som återfinns på bl.a. gamla militärhojar.

Så råkar du äga en sådan militärhoj, kan du ju med fördel testa att terrängcykla med den först, innan du eventuellt springer iväg och köper dig en ny 27,5 tummare :) Själv har jag ingen militärcykel, utan får istället utföra testet med en gammal Kungscykel från 1936. Men den funkar nog lika bra i terrängen som en gammal militärhoj... :)
/Niklas
 
Och jag har en 29" MTB som egentligen har en 28" fälg märkte jag till min förvåning när jag skiftade däck mellan den och min hybrid i våras.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
lukashusse 26 tum vs 29 tum Mountainbike 3
lgniklas Någon som har 29 tum? Mountainbike 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...