Att välja cykel, hur svårt kan det vara?

Väljer man

stel framgaffel kan man få helt OK cykel för 4-5000 kronor.

Bäst om man söker en begagnad cykel under senhösten-vintern då blir priset kanske snarare mellan 1000 och 3000.

Cykling är en typisk prylsport men det finns poänger i att välja billiga lösningar.

I min familj med två vuxna och tre barn 11 13 och 15 år har vi 14 cyklar som kostat mellan 400 och 8000 begagnade och mellan 2500 och 30000 nya. Är nog bara 5 cyklar vi köpt nya. En kom på köpet när vi skaffade bil.

Thure
 
En lite trådkapning

Funderar på att skaffa mig en ny cykel, min gammal MTB Scott comp racing från 1997 börjar ge med sig samt att jag är sugen på något nytt.

Kommer nästan uteslutande användas på grusväg för egen motion för mig och min hund även några turer i löparspåren/traktorvägar och stigar kan det bli.

Funderar på hybrid konceptet.

Vad skall man satsa på budget max 8000:-

Behöver man dämpare?
Fördelar/nackdelar med skivbromsar?
Vilka komponenter bör man ha/undvika?

Har tittat på

Scott p4 Sportster
Trek 7.3 FX
Nishiki Hybris XC5

Då dessa finns i butik i stan.

Hur mycket behöver man lägga ut för att även denna skall hålla i 15 år utan problem?

/Jonas
 
* Är Biltemas (Yosemite) och Coops (Logan) verkligen så dåliga som folk säger, 2 400 kr för en fyllt utrustad cykel låter bra, men vad är det som man kan räkna med går sönder på dessa cyklar och vad är det som gör dem så otroligt dåliga som många påstår? (OBS: Själv undviker jag Biltema utifrån erfarenhet av andra produkter, men jag utgår ifrån att Biltema brukar sälja dåliga saker till halva priset och att man där med bör kunna hitta en liknande produkt som Biltema säljer, men med ganska bra kvalité för ca 5 000 kr).
Jag har haft två Yosemite cyklar. Den första för 1500kr och den sista för 2500kr(första blev stulen).

Jag ska villigt erkänna att jag inte gav någon av dem speciellt mycket kärlek men ganska fort började taggar på dreven brytas av och efter ett tag rasslade det hyfsat, kransarna var mao inte "kvalité". Bromsarna var inte heller så bra som jag skulle önskat mig och dom började båda rosta ganska fort (dom stod ute).

När jag körde bockstensloppet(10mil i terräng) så gick sadeln sönder och styrets fixering släppte.

Betyg? Fungerar utmärkt till "svensson användning" och lite turer på grusvägar/stigar klarar en Yosemite bra, inte tillnärmelsevis lika bra som en "riktig mtb"(har en Kona nu och växling, bromsar och hållbarhet är i en annan division) men om man dessutom kostar på sig lite förebyggande service och underhåll så kan man säkert få ett antal års åkning till en billig peng.
 
Senast ändrad:
Nu svarar jag lite bak och fram. Inläggen från den 11/4 är bra, men långa och kräver lite längre svar och mer eftertanke.
Nu till dagens inlägg...

Vad gäller Biltemas cyklar så är väl det mesta sagt utom den för mig största bristen. De finns bara i en storlek! Är du inte i precis rätt längd så är det bara att glömma dom.


Bra funderingar och bra frågor, men jag vill lägga till frågorna:
* Vad är det för fördelar och nackdelar mellan manuell och hydraulisk skivbromsar?

Du menar "mellan mekanisk och hydraulisk skivbroms?" tror jag...

Hydraulisk är exaktare, ger mer kraft och kräver underhåll och justering mer sällan än den mekaniska. När det väl är dags så är det dock jobbigare att lufta hydraulsystemet än att justera en vajer. Se några inlägg upp där det diskkuteras.

Kommer nästan uteslutande användas på grusväg för egen motion för mig och min hund även några turer i löparspåren/traktorvägar och stigar kan det bli.

Av detta drar jag slutsatsen att du vill ha en cykel optimerad för grusväg och som överlever nån timme om året på stig.
Funderar på hybrid konceptet.

Verkar vettigt, om ovanstående stämmer

Behöver man dämpare?
Fördelar/nackdelar med skivbromsar?
Vilka komponenter bör man ha/undvika?

Återigen, om jag förstått användningsområdet rätt, så hade jag personligen inte satsat på dämpare. Det är i det fallet bara att betala mer för mer vikt att släpa på. Men se till att du får i lite bredare däck, det är viktigt för komforten på grusvägarna.
Fördelar med skivbromsar jämfört med fälgbromsar?
Effektiva, kräver mindre underhåll, sliter mindre på fälgar och är inte lika känsliga för skador på hjul, tex ekerbrott.
Vilka komponenter man ska undvika? Oj, det är inte lätt att skriva ner alla. Men säg såhär. Komponenter ska hålla minst "Deore/105-nivå" och gaffeln om det är en dämpad, ska under inga omständigheter komma från tex Suntour...

Hur mycket behöver man lägga ut för att även denna skall hålla i 15 år utan problem?

/Jonas

Det beror på hur mycket du använder den.
Jag har precis rivit en cykel från 2002. Den har gjort tjänst som budcykel, stig-MTB, hopp-och-lek-MTB och slutligen som vinterträningscykel.
Ram, bromsar (hydrauliska skivbromsar), nav och vevar var kvar av orginalkomponenterna.
Nu ska jag bygga singelspeed-stig-bastard-MTB av den... Några år kvar till 15, men det närmar sig.
 
En lite trådkapning

Funderar på att skaffa mig en ny cykel, min gammal MTB Scott comp racing från 1997 börjar ge med sig samt att jag är sugen på något nytt.

Kommer nästan uteslutande användas på grusväg för egen motion för mig och min hund även några turer i löparspåren/traktorvägar och stigar kan det bli.

Funderar på hybrid konceptet.

Vad skall man satsa på budget max 8000:-

Behöver man dämpare?
Fördelar/nackdelar med skivbromsar?
Vilka komponenter bör man ha/undvika?

Har tittat på

Scott p4 Sportster
Trek 7.3 FX
Nishiki Hybris XC5

Då dessa finns i butik i stan.

Hur mycket behöver man lägga ut för att även denna skall hålla i 15 år utan problem?

/Jonas

Om du i huvudsak ska ha en på grusvägar, kanske en begagnad cykelkross skulle vara något?

Vad livslängd beträffar, så är underhåll A och O. Välservade grejor håller länge, medans oservade grejor slits otrevligt snabbt - oavsett prisnivå. Min nuvarande citybike är en Marin Bear Valley som inhandlades 1991, men det är bara ram, gaffel och styrlager som är original. Vintertid även framnavet. Resten är successivt utbytt
/Niklas
 
Hm?

Nu känner jag mig väldigt grön, men vad kallas en mtb som bara har framdämpare? Alltså inte hel dämpad, men är dämpad.

Var jag tillräckligt otydlig ;)

//Martin
 
Det kan funka med en billig cykel också :)

En ganska vanlig ”kravlista” lyder som följer: ”För max 4000 kr vill jag ha en cykel som jag kan cykla till jobbet på, göra dagsturer på grusvägar och kanske ge mig ut på stigar med ibland och på semestern vill jag kunna tura med lättare packning.”
Allt detta ska en cykel som kostar ungefär hälften av vad en bra, enligt min högst personliga åsikt, cykel kostar klara.

Det har min cykel klarat. Men jag kanske hade tur med cykelvalet? Dock har det mest varit asfalt, och inte särskilt många mil stig.
Min cykel kostade tretusen förra våren. Det var en Peak Pt Franklin, en budgetcykel inköpt på Sportex. Det var iofs fjolårets modell också, och kanske pyttelite nedsatt pris därför.

Jag har bl a varit på cykelsemester med packning med den några gånger, totalt har det nog blivit 400 mil med den. Jag har fått punktering en gång, och nu bytt till "punkteringssäkra däck". Jag har också bytt bromsvajrar en gång, bromsklossar två gånger, och bytt gummihandtagen på styret. Bakskärmen har jag haft sönder pga att jag gick in i en vägg, den är numera tejpad och verkar funka som den ska.

Jag har cykeln inomhus på nätterna, vilket säkert är en fördel om man vill hålla cykeln i bra skick. Tvättar också cykeln rätt ofta, och oljar kedja och "rörliga delar". Har nu också köpt cykelskor och spd-pedaler vilket har gett cyklingen en jäkla kick!

Hoppas på många fler mil med min hoj. Till nästa säsong skall jag dock köpa ny kedja, och eventuellt nya drev också.
 
Det har min cykel klarat. Men jag kanske hade tur med cykelvalet? Dock har det mest varit asfalt, och inte särskilt många mil stig.
Min cykel kostade tretusen förra våren. Det var en Peak Pt Franklin, en budgetcykel inköpt på Sportex. Det var iofs fjolårets modell också, och kanske pyttelite nedsatt pris därför.

Jag har bl a varit på cykelsemester med packning med den några gånger, totalt har det nog blivit 400 mil med den. Jag har fått punktering en gång, och nu bytt till "punkteringssäkra däck". Jag har också bytt bromsvajrar en gång, bromsklossar två gånger, och bytt gummihandtagen på styret. Bakskärmen har jag haft sönder pga att jag gick in i en vägg, den är numera tejpad och verkar funka som den ska.

Jag har cykeln inomhus på nätterna, vilket säkert är en fördel om man vill hålla cykeln i bra skick. Tvättar också cykeln rätt ofta, och oljar kedja och "rörliga delar". Har nu också köpt cykelskor och spd-pedaler vilket har gett cyklingen en jäkla kick!

Hoppas på många fler mil med min hoj. Till nästa säsong skall jag dock köpa ny kedja, och eventuellt nya drev också.


Hur stor kvalitetsskillnad är det mellan olika ramar egentligen? Olika komponenter har jag testat själv och kan tänka mig viss kvalitétsskillnad. Men detta är ju sånt som man kan uppgradera med tiden om man inte är nöjd och när det har slits ut.

Men ramen vill jag ju inte uppgradera, det skulle kännas som att jag skaffade mig en helt ny cykel. Så, vad säger ni "cykelexperter" hur mycket kan man förvänta sig av en billigare ram?
 
Hur stor kvalitetsskillnad är det mellan olika ramar egentligen? Olika komponenter har jag testat själv och kan tänka mig viss kvalitétsskillnad. Men detta är ju sånt som man kan uppgradera med tiden om man inte är nöjd och när det har slits ut.

Men ramen vill jag ju inte uppgradera, det skulle kännas som att jag skaffade mig en helt ny cykel. Så, vad säger ni "cykelexperter" hur mycket kan man förvänta sig av en billigare ram?

Om man nöjer sig med att diskutera HT-ramar är det i hög grad finish, vridstyvhet och vikt som skiljer. (På FS-ramar kanske även kvalitet på länkage, och mer avancerade egenskaper kring dämpningen)

Billiga ramar är ofta starka men tunga. Och inte nödvändigtvis, men eventuellt lite mer flexiga. Vad är en billig ram? På min HT har jag en brand-x ram som kostade en tusing från CRC. Med den törs jag vålda lika mycket som om något som kan kosta det femdubbla. Däremot skulle jag vara försiktigare med en biltema-ram och vägra cykla alls på nån SIBA-cykel..

Att ramen är av rätt storlek och design för din lekamen är nästan det viktigaste. Tillräcklig standover, vettig längd på topprör, etc.

Billiga ramar tenderar väl också vara massproducerade, och gjorda för fler syften. Så de kan tex ha både V-bromsfästen och skivbromsfästen, trots att nästan alla nya vettiga MTBs körs med skivbromsar. Lite fult, en gnutta extra vikt, men en petitess egentligen.

Om man är riktigt insnöad stigcyklist kanske man inte heller är nöjd med billigaste ramarna pga att det tex kanske inte har utrymmer för bredaste däcken, eller har onödigt långa kedjestag, tex . Eller att de inte funkar för de modernaste vevpartierna, eller inte har koniska styr-rör, osv..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
kanotnisse Välja cykel?? Mountainbike 8
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
tango välja slang och däck Mountainbike 28
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
christiand Välja mellan "billiga" hybridcyklar Mountainbike 1
nianmal Välja MTB Mountainbike 11
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
hgus2568 Corratec- Kommentar? Välja ramstorlek.. Mountainbike 1
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
ninja Vad ska man välja för framdämp? Mountainbike 15
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.