Använder du hjälm vid vardagscykling?

Det ligger en hel del i vad du säger, framför allt i din sista mening. Därför amvänder jag alltid hjälm när jag cyklar. (Jag började använda bilbälte i bilen långt innan det blev lagstadgat).

/ Bertil

De som känner mig vet att jag gillar att vrida och vända på argument och försöka se bortom det som vid en första anblick ter sig självklart så även om jag alltid använder bilbälte kan det ju vara intressant att försöka utröna om det självklara verkligen är så självklart. :)

De flesta tror nog att lagen om obligatorisk bilbältesanvändning minskat dödligheten i trafiken avsevärt. Ser man dock till antal döda/100000 bilister så skedde den absolut största minskningen mellan omkring 1950 och 1970. Sedan dess har dödligheten sjunkit stabilt men inte på något sätt revolutionerande. En viss del har sannolikt med ökad bilbältesanvändning att göra men mycket beror sannolikt också på bättre vägar, betydligt säkrare bilar, bättre däck och andra åtgärder som t ex halvljuslag. I länken nedan kan man se dödligheten/100000 bilister mellan 1950 och 2000 och sannolikt så består minskningen från omkring 1975 till viss del av ökad bilbältesanvändning men sannolikt också på säkrare bilar och bättre/säkrare vägar (och annat).

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____43109.asp

När det gäller cykelhjälmsanvändande så kan man också ställa sig frågan hur mycket det skulle påverka dödligheten vid cykelolyckor. För en del av dödsolyckorna skulle det sannolikt inte spela någon roll eftersom en eventuell hjälm hur som helst inte skulle räckt till. I andra olyckor så skulle hjälmen sannolikt innebära en ökad säkerhet. Dock så finns det studier som visar på ett ökat antal nackskador hos de som bär cykelhjälm (McDermott, Trauma 1993). Från Australien finns dock en del studier som visar på minskad risk för skallskador men de är inte helt konsistenta. I en studie kunde man dock visa en minskning av intrakraniella skador från 148 till 141 mellan 1989 (innan lagstiftning) och 1997. Dock så kunde man även påvisa en minskning av cyklister, vilket också kan vara en baksida av en eventuell lag eftersom en sådan mycket väl kan få folk att cykla mindre.

Men mitt ställningstagande mot cykelhjälmslag har dock främst principiella grunder vilket jag var inne på tidigare. Det är upp till var och en att använda sin hjärna och sunt förnuft för samhället kan helt enkelt inte lagstadga bort alla risker. Ett närbesläktat exempel på hur människor inte använder sunt förnuft tycker jag är när företrädeslagen vid övergångsställen (eller vad lagen heter) infördes. Helt plötsligt kunde man observera folk som i någon form av dödsförakt kastade sig framför bilar "för de har ju lagen på sin sida". Jag kör själv väldigt lugnt men det har hänt att jag också fått tvärbromsa för en fotgängare som i snabb takt marscherar fram från intet. Antalet olyckor ökade faktiskt och som en respons så har man tagit bort en hel del vanliga övergångsställen och ersatt dem med upphöjda gångpassager.
 
Det är naturligtvis jättebra om man använder hjälm men jag tycker inte det är en lagstiftningsfråga. Hela mitt jag vänder mig ut och in när det börjar diskuteras cykelhjälmslagar. Jag tycker helt enkelt inte att det är en samhällelig fråga att lagstifta bort alla risker i livet; litet sunt förnuft måste ändå överlämnas till oss individer. Som människor möter vi ständigt risker under livet i varierande omfattning. Det kan handla om att man äter onyttigt och riskerar att drabbas av följdsjukdomar av det, att vi dricker alkhol, röker, ägnar oss åt extremsporter eller elitidrott. Eller att vi cyklar utan cykelhjälm. Olyckor kan naturligtvis drabba oss när vi minst anar det men jag överlåter åt var och en att göra sina egna riskbedömningar.
Lagar mig hit och lagar mig dit. Vad är skillnaden mot bilbälte? Eller skulle det vara bättre om vi tog bort den lagen också, och lät alla göra sina riskbedömningar? Jag har också mina åsikter om "trygghetssamhället", men jag tror man ska skilja på trygghet och trygghet.

Att ha rinnande varmvatten och krocksäkra bilar och vaccination mot polio tycker jag är bra. Jag tror inte något av detta gör människor "degenererade" vad gäller att möta vardagens risker och motgångar. På medeltiden var samhället så fullt av "random death" att man gick i kyrkan och hoppades på livet efter detta, och spottade tre gånger över axeln när man såg en svart katt. De fyllde sitt behov av trygghet på ett annat, om än inte lika rationellt, sätt.

(kom igen nu, extremsportare, skulle inte livet bli häftigare med lite polio, så någon procent av befolkningen får gå på kryckor, om de överlever? Kryckhoppning är en extremsport så god som någon!)

Felet tror jag är att vi kan skydda oss mot medvetenheten om farorna. Vi kan stänga TVn om det blir otäckt. Död är något som bara drabbar "de där", de "andra". Inte mig eller min familj.
 
Jag ser faktiskt ingen anledning till att lämna hjälmen hemma..även då jag inte tränar. Vad vinner jag på det, om jag har en snygg hjälm!? Det är ju fler än jag som kan orsaka en olycka, blir jag påkörd kan det vara rätt så skönt att ha någonting på huvudet! Jag cyklar i och för sig en mil enkel sträcka varje dag under den snöfria och ljusa delen på året, på en smalare och krokig landsväg (70 km/h). Jag älskar att leva helt enkelt och anser att jag kan ta risker på andra sätt!
 
Ja, till vardagscykling använder jag hjälm eftersom jag cyklar i Stockholmstrafiken. Det finns helt enkelt för mycket grejer att slå i och för många som inte ser mig.
Men på semestrarna på landsvägar i Dalarna eller Gotland? Neee... om jag vurpar av mig själv hamnar jag i diket, och om nån annan hjälper mig att vurpa är det en bil som kör i 70 och då kvittar nog hjälmen.

Generellt är jag på Davids linje. Om vi försöker skydda bort alla risker kommer vi att dö av stressen (vilket vissa hävdar är exakt vad vi gör idag). Olyckor är en del av livet. De flesta av oss kommer ändå att dö för att vi blir för gamla och kroppen pajar. Njut av att vi har historiens riskfriaste samhälle istället för att lagstadga mot småsaker.

Om man tittar på sin egen olycksstatistik hittills så hade det varit bättre med knäskydd än hjälm. Och säkerhetsbälte har jag aldrig behövt, men om jag rutinmässigt tar på det kommer jag ju ha på det den dagen det behövs.

Men egentligen kan man ju ta av sig bältet när man åker över 70 eftersom det inte gör nån jättestor nytta längre...
 
Men egentligen kan man ju ta av sig bältet när man åker över 70 eftersom det inte gör nån jättestor nytta längre...
Må vara att en del av effekten beror på de små hundkojebilarna, men har du sett vad som händer vid en trafikolycka i ett land där man kör utan bälte? I, säg, Portugal? Vid en seriekrock där dör "varenda jävel". Det sker sällan vid seriekrockar i Sverige. Kör portugiserna säkrare för att de inte använder bälte, och för att de kör små bilar utan deformationszoner? I beg to differ. Har aldrig sett så mycket olyckor, och så sargade kroppar, längs vägarna som där.
 
Jag började använd cykelhjälm då mängden hår på huvudet minskade (Comviq* sa dom på den lokala cykelshopen när jag kom in med sönderbränt huvud och köpte solskydd (hjälm)).

För några år sedan fick jag en blåsig dag in en flygande trädgren i framhjulet. Trots en hastighet på <20 km/h tog det tvärstopp och jag flög framstupa över styret. Det blev en buckla i hjälmen, rejäla skrubbsår på handflatorna när jag gled längs asfalten på cykelbanan. Och så gick jackan och byxorna sönder. Asfalt river bra mycket bättre än det grövsta sandpapperet.

Efter detta så använder jag även handskar (cykelhandskar sommartid) på händerna även om det är + 30 grader och jag bara ska till den närmaste ICA butik och handla lite mat.

/Per

*Comviq=dålig täckning

PS: alla glada personliga mail på min födelsedag (börjar om 1 h 10 minuter) emottages tacksamt (födelsedatum försvinner i min profil när födelsedagen har passerat). DS
 
Alltid hjälm. Alltid.

Började för sju år sedan när vi fick besked om att barn nummer ett var på väg.

Bra beslut, för fem år sedan stod jag på öronen i hamnområdet i Malmö. Brutet revben, punkterad lunga, skrubbsår och jag slog i huvudet rejält. Cyklade 800 meter innan luften tog slut (bokstavligen) och en passerande bil ringde ambulans.

Tyvärr fick jag kassera min favorithjälm,en skatehjälm i silver som satt perfekt.
Har haft ett par hjälmar sedan dess men aldrig varit nöjd med passformen, nu har jag en Limar och en Prowell som sitter bra men de är aptrista. Vanliga tråkiga cykelhjälmar...

När jag hade min blanka hjälm visste busschaufförerna vem jag var, jag cyklade 1,6 km till bussen som tog mig 27 km till jobbet i Malmö. Smågrabbar (mest, någon enstaka tjej också) kommenterade min hjälm med ett "såg du hans hjälm pappa, kan jag få en sådan?".

Dummaste kommentaren om att jag bär hjälm (inte många vuxna som gör det):
"MIN pappa har ALDRIG cykelhjälm". Sagt med kaxig stolthet av femåring på döttrarnas dagis...
 
Någon ska till slut betala

Alltid hjälm.
Även på barnen, deras kamrater, maken, föräldrarna. Även med metoder som predikan, hot, cykel tagen i beslag, regelrätta utskällningar eller mutor.
Varför?
För att jag själv "mosat" två och vet varför man bör ha dem. För att någon till slut ska betala rehabilitering och förtidspensioner till de som skadas. För att jag tycker att vårdens pengar kan användas vettigare än till vård efter onödiga skador. För att få barnen att fatta att hjälm är häftigt - den bevisar att man har något att skydda!
Anna
 
Alltid

Jag använder alltid hjälm. Och tur var väl det när jag för några år sedan "kom ihop mig" med en SL-buss. Hjälmen räddade troligen mitt liv. Nu blev det bara trasiga byxor, trasig cykel, spräckt hjälm o några stygn på Karolinska.

Jan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.