Baknavet låter, brummar!

Märkte på senaste turen att när man snurrar bakhjulet snabbt så kommer ett brummande ljud från baknavet och om man håller fingret på ramen där bak så känner man vibrationer i takt med ljudet.
Jag har en kompis som har samma problem och han lindrade det genom att öppna navet och smörja det. Dessvärre kom det tillbaka efter ett tag igen.

Jag har Giant nav och undrar nu om någon vet vad som händer om man öppnar navet. Flyger det fjädrar och grejer eller?

Vad tror ni det kan vara och vad rekommenderas att göra?

/Mattias

[Ändrat av Mathew 2004-06-28 kl 22:27]
 
Mathew; sa:
Vad tror ni det kan vara och vad rekommenderas att göra?

Om ljudet bara uppstår vid frihjul är det "ratcheting" mekanismen. Bättre nav låter ofta ganska mycket på frihjul, t ex DT-Hugi och Chris King, och det är inget att oroa sig för, tvärtom när de inte låter som en bisvärm är något galet.

Per
 
Aa, jag tror det bara upstår vid "frihjul". När hjulet snurrar och kransen står still, det är då det låter.

Jag har för mig att det inte låtit så förut.
 
Jag tror det är helt ok och att du sannolikt lagt märke till saken nu p g a att du håller på att bli en mer erfaren cyklist. Nav är lite komplicerade att jobba med: långt ifrån omöjliga att mekka med hemma men om man inte gjort det förr kan det hända att resultatet inte blir bra.

Mitt tips: gå till någon affär som säljer samma hoj o lyssna på navet på någon annan hoj. Surrar det också är det helt OK.

Som sagt bättre nav surrar. Det beror på ratcheting mekanismen. Dess syfte är att greppa när vevarmarna går framåt. På ett Chris King nav har man praktiskt taget omedelbart grepp, det krävs en bråkdel av ett trampvarv, på billigare nav kan man få dra trampan någon eller några centimeter inte baknavet hoppar ur frihjulsläget o man har drag. — Omedelbart drag är främst av betydelse vid krävande åkning i teknisk terräng.

Per
 
Ok, då har man lärt sig nåt nytt :)

Men om man jämför tex Deore med XT eller XTR baknav. Är det märkbart "ratcheting" på XT och XTR eller är det främst olika märken (som tex Shimano vs Chris King) som har olika mycket "glapp"?

Men om det nu är så att det är mycke mindre "glapp" i XTR jämfört med Deore - eller om nån kankse kan jämföra med Giants nav - är det då stor skillnad mellan XT och XTR eller är det XTR "som gäller" om man vill märka skillnad?


/Mattias
 
Nu är jag ingen expert på nav, men det finns olika sätt att göra en frihjulsmekanism. Om jag talar om att "ratchet" betyder "spärrskaft" kanske det blir lite tydligare?

Det klassiska är ju klackar som löper längs ett sågtandat hjul (fast i fallet frihjul så är det insidan på en cylinder som är "tandad"). Men det finns varianter med kulor (gör att det blir mer steglöst) och det finns säkert andra varianter också.
 
Jo, jag förstod det. fast kanske inte uttryckte mig så.
Men Per säger att det på dyrare nav är mindre spel tills man får grepp. (det där om bråkdels trampvarv)
Detta är ju en klar fördel, tycker jag och därför undrar jag om det är någon märkbar skillnad i just detta spel mellan Deore, XT och XTR naven. Eftersom XTR är värstingarna borde det ju vara mindre tramp tills man greppar liksom.

Eller hur är det?? Någon som vet om det är nån skillnad mellan Shimanos nav och Giants när det gäller just detta att behöva trampa lite tills det greppar?

hmm,, jag tror Per var bättre på att förklara :)

/Mattias
 
Mathew; sa:
är det då stor skillnad mellan XT och XTR eller är det XTR "som gäller" om man vill märka skillnad?

Vet ej säkert men tror att XTR har något mindre startsträcka än XT o lägre grupper innan kraften går över till kedjan. Det är en tydlig skillnad mellan XTR och Chris King. Ett King lager har ca 15-20% av spelet XTR har. Det har främst praktiskt betydelse i stenig o klippig terräng där man inte kan trampa runt utan trampar halva varv för att inte slå i stenar. Utanför MTB är det många som håller på med trials som också har King för att få maximal precision i drivet.

I andra avseenden är XTR i princip jämbördiga med King.

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-06-29 kl 18:21]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...