Gissa position

Eller -tjåhkkå? Fotad från -vagge med samma namn?

Helt rätt svar! Nästa bild. Är alltså Lullihatjåkkå.
Här är ett par bilder till från olika vinklar som hade gjort det enklare

Grundsten skriver i sin guide att det är enklaste toppen att nå från louttolakto. Något som jag ställer mig väldigt tveksam till om det verkligen stämmer. Vi var aldrig upp på toppen pga snön. Och jag tror inte den är svår för mig vid torra förhållanden. Dock tror jag inte detta är en topp för den vanliga vandraren från louttolakto. Den innehåller scrambling och eventuellt även enstaka stek klättring
 

Bilagor

  • sarek 068.jpg
    sarek 068.jpg
    60.6 KB · Visningar: 518
  • sarek 071.jpg
    sarek 071.jpg
    59.4 KB · Visningar: 529
Ja, den andra bilden såg bekant ut. Jag har varit på Lullihatjårro 1785 m, som också ses på den andra bilden. Vi försökte nå toppen av Lullihatjåhkkå via dess sydväst kam. Det var scrambling först men på 1900 m blev det klättring och där slutade vi. Kanske kunde man nå toppen via den norra glaciären? Här några bilder:
 

Bilagor

  • IMG_3523.jpg
    IMG_3523.jpg
    34.4 KB · Visningar: 502
  • IMG_3531.jpg
    IMG_3531.jpg
    30.5 KB · Visningar: 514
  • IMG_3546.jpg
    IMG_3546.jpg
    46.6 KB · Visningar: 517
  • IMG_3444.jpg
    IMG_3444.jpg
    29.5 KB · Visningar: 471
  • IMG_3405.jpg
    IMG_3405.jpg
    20.6 KB · Visningar: 510
Ja, den andra bilden såg bekant ut. Jag har varit på Lullihatjårro 1785 m, som också ses på den andra bilden. Vi försökte nå toppen av Lullihatjåhkkå via dess sydväst kam. Det var scrambling först men på 1900 m blev det klättring och där slutade vi. Kanske kunde man nå toppen via den norra glaciären? Här några bilder:

Då är det alltså scrambling eventuellt klättring alla kammar upp? Ser helt klart enklast ut via norra glaciären såvida det inte är nån fet bergschrund eller dyl
 
Ledtråd

Inte Kamajåkka. Det var bra fart på jokken då. I den andra bilden ser man jokken högre upp på fjället och lite av den glaciär som jokken får sin början från.
 

Bilagor

  • IMG_1982.jpg
    IMG_1982.jpg
    42.8 KB · Visningar: 417
  • IMG_1977.jpg
    IMG_1977.jpg
    27.8 KB · Visningar: 411
Ledtråd #2

På fotoplatsen kan man hoppa ur sin bil, börja genast stigningen brevid jokken och nå fjälltoppen efter 1350 m vertikal stigning. Från toppen kan man se bl.a. Sveriges högsta och tredje högsta fjälltopp, om vädret tillåter.
 
En bra gissning! Men inte rätt. Höjdmetrarna kunde ju stämma, men Abiskojåkka börjar väl inte direkt från någon glaciär, tror jag. Också är det svårt att se den tredje högsta toppen från Abiskotrakten?
 
"På fotoplatsen kan man hoppa ur sin bil, börja genast stigningen brevid jokken och nå fjälltoppen efter 1350 m vertikal stigning. Från toppen kan man se bl.a. Sveriges högsta och tredje högsta fjälltopp, om vädret tillåter."

Då borde du väl befinna dig någonstans mellan Sarektjåkka och Kebnekaise - och dessutom nära en bilväg. Det begränsar ju området - om mitt resonemang stämmer.

Är bilvägen vägen till Ritsem?
Skulle det kunna vara någon av Kallaktjåkkå-glaciärer från vilken jokken tar sin början? I så fall kanske jokken är Rajvojåkka?
 
Resonemanget stämmer utmärkt! Det är just Rajvojåhkå, fotad från Ritsem vägen före en dagstur till Kallaktjåkka 1810 m.
Nästa bild, var så god.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.