Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-05-22, 11:01
Oliver_swe Oliver_swe är inte uppkopplad

GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor

Hej!

Jag letar efter en GPS för vandring i hela Sverige. Jag hade alltså velat ladda den med kart-filer på olika vandringsleder. Vad hade ni rekommenderat som bästa GPS till det ändamålet. Gärna bra batteritid och skärm osv osv.

Helt enkelt vill jag kunna vandra enbart med min GPS och inte med massor med papperskartor. Pris är ingen faktor, tipsa gärna om ni vet någon lämplig modell!

Tack!
Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 11:14
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Viewranger till din mobil ,sedan köper du kartor för Sverige inte dyrt.Du kan köpa över hela globen.

Vattentätmobil eller skal naturligtvis
Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 11:48
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av TROY GARNER Visa inlägg
Viewranger till din mobil ,sedan köper du kartor för Sverige inte dyrt.Du kan köpa över hela globen.

Vattentätmobil eller skal naturligtvis
Just svenska kartor finns ju för gratis nedladdning, både gröna och fjällkartan, se andra trådar här på utsidan. Dock är ju inte vandringslederna som sådana utmärkta på de gratis kartorna. Är detta ett absolut krav så vet jag inte vad du ska "köpa" eller om du själv vill modifiera och lägga till vandringslederna själv.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 11:56

Ja det är ju så att många vandringsleder inte finns med men hittar man filer är det ju bara att importera dom till vilken navigering spädning man väljer.
Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 13:08
thureb thureb är inte uppkopplad

gpx är ruttfiler och inte kartor. Allroundlösning är en Garmin Etrex 20X (längre batteritid) eller Etrex Touch 35 (tourchskärm)och gratiskartor i osm. Rutter i gpx från vandringsleder kan du hitta på nätet. Dessa kan du tanka hem till en pc och sedan ladda ned dem i din Garmin. Fördelen med dedicerade GPSer är längre batteritid och utbytbara batterier medan upplösningen på skärmen är överlägsen på en smartphone. Finns lite mittemellanvarianter också t ex Garmin Oregon.

Motsvarande går sannolikt att göra med t ex Viewranger med offlinekarotr på din smartphone men det har jag ingen egen erfarenhet av. Eniros friluftskartor har vandringslederna utmärkta så dessa kan vara ett alternativ.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 14:13

Kör man nallen i flygplansläge med bara GPS så är det jämförbara batteritider med dedikerade gpser nästan men den kan även vara bättre.

Dock finns det en sak som gör att nallen drar mera ström förutom att man tar lite bilder och kanske nån videosnutt
Det är att skärmen inte är transreflektiv utan skärmbelysningen verkligen måste gå max en solig dag för att ens synas - det är ett jävla sug i batteriet.
Svara med citat
Gammal 2018-05-22, 15:14
tomhylsan tomhylsan är inte uppkopplad

GPX Viewer använder jag till iPhone. Enkel och gratis.
Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 09:53
Brus-Nilsson Brus-Nilsson är inte uppkopplad

Bbark! Gratis topografisk karta över hela Svea rike. Blir inte pixlig när man förstorar….
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:03.

Logga in