26 tum vs 29 tum

Mors,
Helt grön på MTB-fältet, men slut som löpare efter meniskskada, står jag i begrepp att köpa cykel i höst. Jag har fastnat för Canyons Grand Canyon, men är lite nyfiken på hur skillnaden mellan 26 tums- resp 29 tumshjul funkar i verkligheten. Eftersom jag räknar med att mest köra mindre och relativt kuperade skogsvägar, ev hyfsade stigar, och mer längre sträckor än korta och trixiga, inbillar jag mig att en 29-tummare kanske vore bättre för mina syften.
Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter på området, vore jag väldigt tacksam!

Tack på förhand!
Matts
 
Jag länkar helt fräckt vidare till happy och den senaste tråden i frågan där.
Söker du så kommer du hitta fler.
Själv kör jag med små hjul men nästa stigcykel kanske får stora. Det har helt klart sina fördelar...
 
Har bytt till 29" och tycker att den är grymm både på stig och grusvägar.
Den flyter på i skogen och det känns bra bland sten och rötter. Körde en 26" hel stum förut så denna 29" med dämpning fram har fåt mig att känna ännu mer glädje i skogen.
29" slukar grusvägarna på ett grymt sätt, sen finns det ju de som säger att den skall vara trögare och mer bockig i skogen men det funkar för mig jag är 187 cm och behöver kanske ha en 29" för att slippa stå på huvet när det blir bökigt.
Om du kan så åk till någon affär där du kan testa de olika storlekarna..
Hoppas du hittar det som passar dig.
Jonny
 
Tack för svaren!
Att döma av länken stack jag tydligen huvudet rakt in i värsta getingboet, och det var inte meningen. Får väl skylla på min okunskap på området. Än så länge är jag novis, men hoppas se ljuset vad det lider.

Matts
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking 27,5 tum en nygammal trend? Mountainbike 2
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
lgniklas Någon som har 29 tum? Mountainbike 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...