Antal ekrar och bibehållen funktion?

Står inför att bygga nya hjul och har funderat lite på antalet ekrar. Köper man på "lösvikt"så har man ju alternativen 28-32-36 ekrar att välja mellan, tittar man på de kompletta hjulen som säljs så finns det ju ännu lägre ekerantal. 32-ekrat är ju rätt vanligt och verkar ju funka alldeles utmärkt, men hur är det med 28-ekrat?
Finns det några generella riktlinjer för cyklistens vikt/körstil/fälg/ekersort och antal ekrar som man bör ta hänsyn till?
Framhjulet borde ju IAF funka som 28-ekrat...
 
Körstil

Hej,
Jag har aldrig byggt egna hjul. Just nu kör jag med Rolf fälgar med endast 20 ekrar fram och 24 ekrar bak.
Jag kör där det är mycket sten och rötter och ibland med bra fart. Jag får ofta kraftiga stötar mot framhjulet och tycker att det är värt att lägga krut på det så att det håller. Fram till nu trodde jag att det var lika många fram och bak men inte. Försäljaren sade att dessa fälgar skulle tåla mycket och än så länge håller de ju. Men han sade också något om att de hade en speciell utformning för att klara det mindre antalet ekrar. Om man bygger själv finns det då några rekomendationer från tillverkaren om antalet? Eller får man chansa lite, det är ju ett antal procent man spelar med.

Lycka till.

PS färre ekrar ser ju mycket fränare ut och det är ju bra :) DS
 
Jag skulle rekomendera 32 ekrar + trekors. Jag byggt några XTR/517 hjul och dom är både lätta och stabila. Nyligen har jag köpt ett par fabriksbyggda Mavic Crossroc UST med 20 ekrar i fram (solekrat). Kört på dem i sommar + FMT i söndags. Det är inga problem med hållbarheten än så länge. Framhjulet flexar dock märkbart mer än mina XTR/517 hjul. Förstår inte riktigt vad solekring skall vara bra för (har funderat på att ekra om Crossroc-framhjulet). Bygga hjul själv är dock inte särskit svårt. Det gäller bara att vara noggran och inte ha för brottom. Finns flera böcker i ämnet (själv har jag Zinn's bok http://www.zinncycles.com/books.aspx?book=all) Kolla oxå: http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Fredrik
 
dabac; sa:
Finns det några generella riktlinjer för cyklistens vikt/körstil/fälg/ekersort och antal ekrar som man bör ta hänsyn till?

Ja: ju tyngre man är desto fler ekrar bör man ha. Få ekrar är intressant för den som jagar sekunder på lätta XC-banor, fler ekrar om man åker aggresivt i teknisk terräng. Korsekrat är mer hållbart än solekrat. Shimanos garanti gäller ej solekrat på XTR-linjen. Viktvinsten med 28 istället för 32 är negligerbar för alla som inte ligger i XC-eliten.

Per
 
fl; sa:
Jag skulle rekomendera 32 ekrar + trekors.
..
Nyligen har jag köpt ett par fabriksbyggda Mavic Crossroc UST med 20 ekrar i fram (solekrat).
..
Framhjulet flexar dock märkbart mer än mina XTR/517 hjul. Förstår inte riktigt vad solekring skall vara bra för (har funderat på att ekra om Crossroc-framhjulet).
..

Jag instämmer i din rekommendation i 32 ekrar/3X.

Det är flera faktorer som blir bättre med fler ekrar:
+Hjulet tål mer belastning
+Hjulet flexar mindre, minskar risken för 'bromstouch'
+Hjulet flexar mindre om en eker skulle gå av. Jag vet de som har fått gå hem när en eker på deras fåekrade hjul gick av. Hjulet gick inte runt längre.
+Hjulet blir lättare att bygga. Viktigt om du är en ovan hjulbyggare eller om ngn annan bygger dem åt dig.

Den enda nackdel jag vet är:
-Hjulet blir minimalt tyngre, 28->32 = +20g


Att ditt 20-ekrade hjul inte är korsekrat beror på att de flesta gärna betalar xtra för radialekrade hjul.
Det är dessutom omöjligt att 3X-ekra ett 20-ekrat hjul, ekrarna får en så stor vinkel att de kommer att gå över ekerskallen på ekrarna bredvid.
1X- eller 2X-ekring med 20-ekrar borde däremot fungera.
Korsekring borde egentlig kallas för tangetialekring, för det är det man strävar efter.
För nav med normal diameter så får man maximala antalet kors genom att dividera antalet ekrar med 9.
20/9=2,22 => 2X-ekring
32/9=3,56 => 3X-ekring.
Osv

Men jag tycker ändå inte att du bör ekra om dit 20-ekrade hjul till 2X.
Om det är ett hjul med normalt nav och normala ekrar så har de ekrar som nu sitter i navet gjort 'avtryck' i navet. Byter du till ett annat ekringsmönster så kan de 'avtrycken' fungera som 'brottanvisningar'.
Ditt nav riskerar alltså att spricka.

Att ett hjul med fler ekrar flexar mindre framgår av mätningarna här:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm


/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
samma ekrar - ny fälgmodell? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.