Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt?

Testade lite frystorkat och kastruller med de hemmavarande krassliga barnen och en av sakerna som vi provade var en mugg/kastrull i titan från Esbit .

Vi hade några små skvättar kvar i ett par gasbehållare så det gick inte att köra full fräs med köket, ett Primus Micron. Vi hade kanske 60% för att uppskatta effekten.

När vattnet nästan nått kokpunkten fräste det till i muggen och vid inspektion var botten blånerad där brännarhuvudet varit positionerat, se bifogad bild.

Min erfarenhet med just titan som material sträcker sig till denna gång, har annars använt HA samt rostfritt stål, vilket får några frågor att dyka upp.

Hur ser det ut i era titankastruller?

Är de blånerade även på insidan?

Är utfällning i vattnet en risk när det ser ut så här?

Kör ni gas, tabletter eller spritbrännare? Om gas, vilken effekt har ni kört?

Tacksam för synpunkter.
 

Bilagor

  • DSC_0624.jpg
    DSC_0624.jpg
    13 KB · Visningar: 1,108
Svetsbrännare (brännare med liten diameter på lågan), material som är tunt och med dålig värmeledning (i avseende att sprida värme i sidled för att få större värmeöverföringsyta mot vatten)

Vatten skapar 'ångskinn' när effektflödet är över en viss nivå per kvadratcentimeter (och allt lättare ju mer nära kokpunkt), och så fort vattnets vätning lämnar ytan och det blir ångblåsa där istället, så minskar värmeöverföringen kraftigt, kanske till några 10-delar av innan och temperaturen på metallytan stiger fort, speciellt nu när den är väldigt tunn - med tanke på din blåa färg så har det nog varit över 300 grader varmt där mitt i ångblåsan/ångskinnet...

Redan nu med den pådraget du hade (och tyckte att det 'bara' var 60%) så har du överlastat köket och framförallt använda grytan och du var alltså bra bit över 100% av pådraget som är lämpligt för denna köks-setup.

Skall du fortsätta använda grytan ifråga så skall du ha en kök med bred/vid brännarhuvud, alternativt en gryta med tjockare och mer värmeledande botten och du tänker fortsätta att använda brännaren.

Kort sagt skall du värma med 3 kW så kan du inte göra den med en brännare som ger alla dessa 3 kW i värme på en 5-krona i effektiv diameter på ett material som knappt leder värme i sidled (titan, rostfri stål, stål).
 
Titan ändrar färg när det blir varmt. Jag påstår att du inte kan förstöra titankastrullen strukturellt på detta sätt. Men den blir snygg...
 
Min MSR kastrull i Titan har varit med över 10 år, den har svarta prickar på insidan men ingen blåanlöpning som din.
Ti är ruskigt stabilt och morgongröten kräver lite mer vatten än normalt för jämnare värme och ingen fastbränning.
Ego brukar oftast ett Laboratorie asbestnät som värmespridare, ett konservburkslock fungerar oxså.
Brännarana som brukas är en Pocket Rocket samt vintertid mest ett Svea.

go tur
 
Detta är normalt för titan

Kokkärl av titan brukar bli missfärgade och lite "buckliga" av användning.
Detta är helt normalt.
Smältpunkten för titan är 1668 grader celsius. Missfärgning sker redan vid ca 300 grader.
Värmeöverföring från lågan till vattnet är betydligt sämre med titan jämfört med aluminium.
Man får således högre bränsleförbrukning med titan.
/John
 
Hur ser det ut i era titankastruller?

Är de blånerade även på insidan?

Är utfällning i vattnet en risk när det ser ut så här?

Kör ni gas, tabletter eller spritbrännare? Om gas, vilken effekt har ni kört?

Tacksam för synpunkter.

Jag använder en Vargo Sierra pan, 750 ml, sedan tre år, ungefär.
Inuti kan man se en svag skiftning i regnbågens färger. Inte på en prick som du har utan lite här och där, utbrett över botten.
På undersidan ser den helt fin ut, inga konstiga färger eller annat. Det är en lite lägre kastrull som är smalare i botten och bredare upptill.

Jag använder ett gaskök, Soto windmaster. Med det stora grytstödet, fyra "pinnar". Kastrullen och köket fungerar väldigt bra ihop.
Jag kör aldrig på full effekt utan bara lite lagom, eftersom lågan slickar kastrullens botten och skruvar man på för mycket kommer lågan runt och upp på sidorna vilket är onödigt och dessutom blir handtaget varmt så man kan bränna sig.
Med denna kastrull har jag lagat allt möjligt från pannkakor till gröt (tom risgrynsgröt) och det går alldeles utmärkt att sjuda maten flera minuter utan att det bränner fast i botten. Det handlar bara om att ha koll på läget, rätt låga tillräckligt med vatten i kastrullen och röra om noga.
Ofta ser man här på forumet åsikten att titan skulle vara värdelöst att laga mat i vilket jag anser är rena dravlet. Det går hur bra som helst.
Jag gillar min titankastrull jättemycket. :)
 
Jag har någon kastrull som ser ut sådär. Fortsatt använda och inga problem. Så rent funktionellt är det bara köra på.

Angående utfällningar har jag ingen aning, men känns osannolikt rent spontant.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...