Att skaffa segelbåt och ge sig iväg utan större erfarenhet. Någon som gjort det?

De båda költyperna har för- och nackdelar, och valet är egentligen bara en fråga om vad man själv värderar:

Fenköl:
- ofta bättre manöverförmåga än långköl (läs "svänger snabbare")
- ofta bättre kryssförbätmåga
- ofta bättre stabilitet för samma vikt
- känsligare för grundstötningar
- mer djupgående

Långköl:
- ofta helt okänslig för grundstötningar
- mer grundgående
- sämre manöverförmåga
- mindre rätande moment för samma vikt
 
De båda költyperna har för- och nackdelar, och valet är egentligen bara en fråga om vad man själv värderar:

Fenköl:
- ofta bättre manöverförmåga än långköl (läs "svänger snabbare")
- ofta bättre kryssförbätmåga
- ofta bättre stabilitet för samma vikt
- känsligare för grundstötningar
- mer djupgående

Långköl:
- ofta helt okänslig för grundstötningar
- mer grundgående
- sämre manöverförmåga
- mindre rätande moment för samma vikt


Håller med om punkterna i ovanstående lista. En kommentar är dock att den "sämre manöverförmågan" kan uttryckas på olika sätt. Sant är att den långkölade svänger trögare. Det är nog en fördel för en långseglare, och uttrycks då som "mer kursstabil".

Jag är vanlig Svenssonseglare men har läst massvis med seglarböcker. Det finns en hel del unga människor som ger sig i väg utan större erfarenheter. Inte på något sätt omöjligt. Har det gjorts kan det göras igen.

Visst är båtvalet intressant, även om skicket på båten nog är viktigare. Viktigast av allt, tror jag efter att ha läst alla dessa böcker, är att rannsaka sig själv. Skåda inåt och försök förstå om du är av det rätta virket. Tänk mycket på vad du förväntar dig, vad du vill ha ut av resan och om du tror att du når det du vill genom att resa med segelbåt.

Tänk och läs
Köp en båt
Förbered båten
Segla iväg....

Ett bonustips blir att istället fråga på www.maringuiden.com. Där finns en del riktiga långfärdsseglare som säkert kan ge dig respons (och inte fotöljäventyrare som jag :)

//Anders - vars dröm om långsegling känns mycket avlägsen
 
Viktigast av allt, tror jag efter att ha läst alla dessa böcker, är att rannsaka sig själv. Skåda inåt och försök förstå om du är av det rätta virket. Tänk mycket på vad du förväntar dig, vad du vill ha ut av resan och om du tror att du når det du vill genom att resa med segelbåt.

Tänk och läs
Köp en båt
Förbered båten
Segla iväg....

Kloka ord!
Men man kan få en rätt bra uppfattning, både om virket i en själv och virket i båt/utrustning, bara av att ge sig ut i svenska vatten. Även om det kanske inte är helt jämförbart med världshaven så saknas inte utmaningar i fostervattnet (oops! ;)). Särskilt om man inte bangar för att segla/öva utanför ordinarie säsong.

mvh thomas
(fullt tillfreds med svensk skärgård och ordinarie säsong)
 
Traditionella gubbar som jag gillar ofta låååångkölat. Min gode vän som seglade jorden runt några varv hade fenkölat på sin lilla båt som han också byggt själv.
När jag blev drabbad av "dra iväg i en liten båt" sjukan för många år sedan...😀 ägnade jag sedan all vaken tid att studera, läsa, träna segling, etc. Blev ett antal båtar och erfarenheter rikare. Segling är fantastiskt.
Nu är jag landgubbe med ett fint omnifuelkök där jag kokar kaffe....
Så kan det gå!
 
Då har jag köpt en båt och funderar härnäst på vilka kurser man bör gå. Brukar man få lära sig navigering med sextant med vanligt förarintyg? Någon som vill ge tips om bra kurs för förarintyg, gärna med möjlighet till åtminstone delvis distansstudier?
 
Kolla upp studieförbunden i din närhet, de brukar ha kurser i navigation. Det finns nog dem som har det som distanskurs också.

Astronomisk navigering (dvs med sextant) ingår _inte_ i förarbeviset. Tanken med förarbeviset är att du skall hålla dig nära land hela tiden, och då behöver du inte astronomisk navigering, som är tänkt att användas när du inte ser land.

Om du siktar på att segla över världshaven kan en lämplig kursgång se ut så här: förarbeviset->kustskepparen->utsjöskepparen->oceanskeppare. Där emellan bör du klämma in astronomisk navigering och så mycket båtpraktik som du hinner med.
 
Tackar! Det blev en Albin Vega till slut. Känner mig nöjd och längtar till sommarn.

Okej, jag förstår. Förarintyg ska jag nog ta iallafall sen kommer jag nog lära mig själv så gott det går. Tvivlar dock inte på att de andra kurserna är användbara. Kanalintyg behövs väl också om man vill slippa runda Danmark.
 
Grattis!! Må lyckad och välgång följa er på färden!

Kustskepparen är inte dum. Mm lär sig navigation i strömmar, lite om tidvatten, deviation och missvisning.

Rapportera gärna hur det går för dig.

A
 
Jag vet inte vilka kurser du tänkt gå, men jag kan ju räkna upp de kurser som Jessica Watson (16-åringen som ensamseglade non-stop runt jorden) hade gått när hon gav sig av:

RYA/ISAF Offshore Safety course (ISAF SR 6.01) Cat zero (1-dagskurs)
RYA Dieselmotorkurs (1-dagskurs)
RYA Radarutbildning (1-dagskurs)
YAs Safety and Sea Survival certificate (2-dagarskurs)
OMTC issued Certificates of Competence for Apply First Aid HTLF301B
IMO compliant Elementary First Aid Table A VI/1-3 STCW95 (1-dagskurs)
Yachtmaster Ocean theory certificates (en veckas kurs)
Radiolicens

Dessutom hade hon 6,000 nm kustsegling och 6,000 nm oceansegling i ryggen när hon gav sig av.

(Jag hade listan tillgänlig eftersom jag påbörjat en liten powerpoint-presentation av hennes äventyr att visa för våra scouter.)
 
Jag vet inte vilka kurser du tänkt gå, men jag kan ju räkna upp de kurser som Jessica Watson (16-åringen som ensamseglade non-stop runt jorden) hade gått när hon gav sig av:

RYA/ISAF Offshore Safety course (ISAF SR 6.01) Cat zero (1-dagskurs)
RYA Dieselmotorkurs (1-dagskurs)
RYA Radarutbildning (1-dagskurs)
YAs Safety and Sea Survival certificate (2-dagarskurs)
OMTC issued Certificates of Competence for Apply First Aid HTLF301B
IMO compliant Elementary First Aid Table A VI/1-3 STCW95 (1-dagskurs)
Yachtmaster Ocean theory certificates (en veckas kurs)
Radiolicens

Dessutom hade hon 6,000 nm kustsegling och 6,000 nm oceansegling i ryggen när hon gav sig av.

(Jag hade listan tillgänlig eftersom jag påbörjat en liten powerpoint-presentation av hennes äventyr att visa för våra scouter.)

Nja, det låter konstigt. Hon hade nog betydligt mer teoretisk utbildning än några olika endagarskurser samt en hel vecka. Säkert mycket mer i teoretisk kunskap än så. Som någon räknade upp tidigare så är förarbevis och de olika skeppar utbildningarna mm. en hel del studier.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...