Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter

(Jörgen! tack för svar om cocoonplaggen)

Ang fuktspärr.

Mina effarenheter av fuktproblemen í dun under sträng vinter är att det mesta av fukten passerar ut och hamnar mellan dunsäckens yttertyg och i mitt fall bivacksäcken, det brukar ligga ett frostlager fläckvis. givetvis stannar en del fukt i säcken vintertid.

Jag skulle vilja ha en fuktspärrsäck i 2 lager, t.e.x event eller något som andas ännu bättre och sedan en helt tät säck utanpå så samlas fukten mellan och vid tillfälle så kan man vända ut den och låta det bli frost som skakas av. då är man torr på kroppen och även sovsäcken.

Finns det några förslag som blir riktigt lätt och litet? ? för i princip blir det som att ha en dubbeltygs bivacksäck innuti sovsäcken? vidare får man ha i åtanke att det finns +-0 dunsäckar att förstärka med runt 400g.

Henning
 
Jag skulle vilja ha en fuktspärrsäck i 2 lager, t.e.x event eller något som andas ännu bättre och sedan en helt tät säck utanpå så samlas fukten mellan och vid tillfälle så kan man vända ut den och låta det bli frost som skakas av. då är man torr på kroppen och även sovsäcken.

Eftersom fukttransporten är beroende av ångtrycksskillnad så kräver det en temperaturskillnad över eVent-membranet för att det inte ska vara lika fuktigt på insidan som utsidan. Är det samma temperatur på bägge sidor om membranet så kommer det att vara samma luftfuktighet.

Så det du kommer att uppnå är att hälften av fukten hamnar utanför den inre säcken. Det är visserligen bättre än allt, men jag tror inte skillnaden blir så stor.
 
öringen;353765 sa:
Det är mycket teori nu :)

Det finns inget så praktiskt som god teori. Så naturligtvis fortsätter jag på detta spår, eftersom jag själv aldrig använt vapor barriers. Så här brukar jag förklara det hela för mig själv:

Syftet med ångspärrar är inte i första hand att skydda utanpåliggande plagg mot fukt, utan att minska det som kallas evaporativa värmeförluster. Svettning som metod att kyla ned kroppen är oerhört effektivt eftersom vatten som förångas suger en väldig massa värme ur underlaget, dvs huden.

Vad man inte tänker på är att det finns en osynlig svettning som pågår hela tiden, för att hålla huden mjuk och sprickfri. Under kalla och torra förhållanden kan denna bli omfattande. Det leder till vätskeförluster och nedkylning av huden.

Genom en ångspärr (foten i en plastpåse) skapar man ett utrymme som är fuktigt vilket gör att kroppen kan dra ned på den här osynliga svettningen. Till noll i vissa lägen sägs det. Alltså förlorar kroppen då ingen värme genom förångning.

Vapor barrier clothing var populär i vissa kretsar på 80-talet, men den stora svårigheten var att balansera kroppens fuktproduktion när man rörde sig. Risken att översvämma utrymmet under ångspärren låg hela tiden på lur. Idag hör man knappast talas om ångspärrar annat än på fötterna och i sovsäckar. I sovsäckar ligger man ju stilla, vilket gör det lättare att hålla en jämvikt i vätskeproduktionen. En ångspärr där gör att man håller sig varmare genom att evaporativa värmeförlusten minskar. Ett plus, men egentligen en bisak, är att de utanpåliggande lagren (sovsäcken) därmed inte behöver utsättas för den här kroppsfukten och bevarar sin isoleringsförmåga bättre.

En halvgenomsläpplig ångspärr gör alltså sannolikt att man förlorar ganska mycket av effektiviten i det här systemet. Men förmodligen minskar man evaporativa värmeförluster något och även fuktbelastningen på dunsäcken i motsvarande grad. Det är av de här skälen som Ryan Jordan på BackpackingLight rekommenderar att man i vissa lägen även tar på sig sitt mextex-regnställ i sovsäcken.

Jag pratade förra året med Rune Gjeldnes, som sprungit kors och tvärs över Arktis och Antarktis ett antal gånger, om ångspärrar. Jag var nyfiken på hans erfarenheter. Han var ingen större anhängare. Han hade använt det lite då och då, när det var extremt kallt, men var alltid lika glad när han kunde skippa ångspärren, som det lät. Andra personer är ju mer entusiastiska, så jag misstänker att det här är något man måste prova själv för att se om man älskar eller hatar de

Jörgen
 
Det var ca. minus 20 till minus 25. Jag använde syntetsäck, Ajungilak Arktic, min kamrat använde en dunsäck och utanpå den Ajungilak Grevling sovsäcksskydd. Arktic är konstruerad som en lös tunn tygpåse runt fyllningen. På morgonen andra dagen lite is mellan "påsens" yttertyg och fyllningen. Min kamrat vände bara ut och in på Grevlingskyddet och skakade ut isen. Ingen is i säcken. Kanske var lagom temperatur för det. Kallare så hade säkert fryspunkten nått in i hans säck också. Spelade nu ingen roll för mig, använde ju kåta.

För tjock sovsäck så hamnar fryspunkten inne i säcken, för tunn så fryser man, lagom tjock så hålls fryspunkten på säckens yttertyg och man fryser inte och det fryser inte inne i säcken. Vad tros om den teorin?;-)

Riktigt kallt så är det nog fet sovsäck, fuktspärr och fuktigt underställ på morgonen som gäller.

Raskesven
 
Eftersom fukttransporten är beroende av ångtrycksskillnad så kräver det en temperaturskillnad över eVent-membranet för att det inte ska vara lika fuktigt på insidan som utsidan. Är det samma temperatur på bägge sidor om membranet så kommer det att vara samma luftfuktighet.

Så det du kommer att uppnå är att hälften av fukten hamnar utanför den inre säcken. Det är visserligen bättre än allt, men jag tror inte skillnaden blir så stor.

Hej!

Något rimmar inte riktigt här:

Denna innersäckskonstrution kommer vara mycket tätt åtdragen och även sovsäcken vid kraftig kyla, vilket ger ett högre tryck, samt att denna lilla vattenmängd passerar ut i mycket långsamt tempo under t.e.x 8 timmar.
Man svettas relativt lite under natten normalt..1-3 dl om jag minns rätt.


Om det är 37 grader på min hud och -30 grader, 20 cm utanför så finns det en variation av temperaturer mellan fuktspärren och sovsäcken i spannet av 60 grader totalt:

Jag vet av erfarenhet att om jag vänder mig i sömnen vid -30 eller mindre så blir det först kallt där jag tidigare inte legat emot, alltså kallare zoner

Överallt i säcken kommer det vara temperatrskillnader ibland större, ångan tar sig väl ut där det är lättast?


Man kanske ska sova i en event pyjamas och sedan i fuktspärren för att få det att fungera?:)

Henning


.
 
Men jag kallar den fukt som huden avger för svett. Vad kallar du den? Vigvatten? :)

Med svett menar jag det som kommer från svettkörtlarna. Men de producerar såvitt jag vet bara svett "vid behov" (d.v.s. om man är väldigt varm).

Den fukt som håller hunden mjuk har jag uppfattat det som att den så att säga kommer "innifrån", d.v.s. det är fukt från blodet (och "köttet" under huden) som håller den mjuk.

Men det är möjligt att jag har missuppfattat fysiologin.


Annars blir det ju liksom konstigt när folk bara pratar om att de svettas när det är droppar som rinner.
 
Om det är 37 grader på min hud och -30 grader, 20 cm utanför så finns det en variation av temperaturer mellan fuktspärren och sovsäcken i spannet av 60 grader totalt:

Jag måste missuppfattat dig, skulle du inte ha bägge påsarna inuti sovsäcken?

Då blir det ju:

-30 ... sovsäck ... temp_1... påse_1 ... temp_2 ... påse_2 ... temp_3 ... du (37 grader)

Luften närmast dig (temp 3) kommer knappast hålla 37 grader (jämför med hur det är att sova när det är 30 grader varmt på sommaren, känns det så i säcken?). Troligen kommer den ligga runt 20 grader.

Temperaturen inuti sovsäcken (temp 1) lär inte vara minus 30. Och det är ju temperaturskillnaden mellan temp2 och temp 3 som påverkar fukttransporten. Mellan dem kommer du nog inte ha en större temperaturskillnad än 5 grader (det skulle innebära nåt i stil med 10 grader inuti säcken (temp 1), 15 grader mellan påsarna och 20 grader runt kroppen).
 
Detta ser inte ut att vara ett ämne som lätt reds ut över internet!

Det jag menar är att man borde kunna utnyttja de olika temperaturerna och därmed få ett membran att släppa igenom fukten till en fuktspärrsäck där den samlas.

Frågan är då enkel: vad kan man använda för upplägg att transportera bort fukten från kroppen/sovkläderna men inte in i sovsäcken?

Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.