Världens lättaste och billigaste regnställ?

En intressant tråd det här :)

Jag ska nog läsa runt i lite fler trådar som närmare behandlar ITAB Packaway, men jag känner mig lite skeptisk till öppningen på ryggen. Haglöfs pullover verkar ju väldigt intressant men priset är på tok för högt för min smak. Speciellt då pac-lite inte har en så lång livslängd.

Finns det ingen tunn och lätt regnjacka i galon?
 
Om man vill ha ett helt tätt regnställ som inte andas så finns det lättare lösningar än galon. Dancing Light Gear hade prylar sydda i silnylon som var de allra lättaste regnplaggen. Jag tror att de har slutat sälja produkten. Men eftersom de "andande" regnställen blir lättare och lättare finns det inte längre så mycket att tjäna på att välja heltäta alternativ. Även med heltäta alternativ så får man räkna med att fukt sugs upp längs armar och ben vid ärm- och benslut.

Det finns en mycket bra artikel om lätt utrustning i regn här:
http://www.backpackinglight.com/cgi...t_guide_to_backpacking_in_sustained_rain.html

Jörgen
 
Tack för tipset! Den verkade intressant, men jag betalar inte för att läsa den :) Om någon läser den kanske det kommer in ett litet referat här på tråden om just avdelningen om regnjackor!?
 
Jag äger ett itab packaway ställ, och måste säga att jag är nöjd med det mesta!
Jag har varit ute i det i 0gradigt snö och stormbyar, har haft det i ihållande regn iaf nån timmes tid även vid kraftig blåst.
Men det ska sättas på riktigt prov under vinterns turer.

Har väl aldrig riktigt svettats i det (vad jag har märkt?), min softshell är tillräckligt vattentät för att en dunväst under inet ska bli blöt på två timmar regn. Men byxorna har varit på långa perioder vid aktivitet och dom funkar jättebra! guld värt att kunna spänna in runt vaderna!

Mitt tips för att laga dom (temporärt? min lagning får sitta så länge den håller!) är eltejp. runda alla hörn så det inte lossnar så lätt, är det en vinkel så överlappa ordentligt. Tejpa på båda sidor!

Ska modifiera stället lite lätt nu snart, byta dragkedja till en ykk på jackan för att den har gått upp nån gång, dock alldeles efter jag har tagit på mig den, inte för att det har båst eller så.
Kommer även sy in ett par blixtlås i sidorna på byxorna, typ 60-70 cm långa, för att kunna dra på dom med kängor på..

Sen känns det väldigt optimalt!
 
Kommer även sy in ett par blixtlås i sidorna på byxorna, typ 60-70 cm långa, för att kunna dra på dom med kängor på..
Sen känns det väldigt optimalt!

Är byxorna inte så pass vida att de går att dra på med kängorna på?
Jag funderar själv att införskaffa byxorna men om de inte går att dra på med kängorna på så kan jag vara utan dom.

Äger för övrigt jackan och är mycket nöjd med den!

//Peter
 
Min erfarenhet är att klassiska galon-regnkläder är de enda som är helt täta då det spöar ner dag efter dag. Galonkläder är dessvärre inte idealiska pga att de är tunga och helt täta (släpper inte ut svett). Så Texmex kläderna är och kommer troligen att förbli det minst dåliga alternativet....men helt täta....nope.

Förutom galon är ju klassika HHs polyurotanbelagde regnkläder helt täta. Även Fj har sålt i närtid. De senare är relativt lätta och behåller mjukheten även i kyla. Regnbyxor krävs när man gräver snöka vintertid.
//J
 
Är byxorna inte så pass vida att de går att dra på med kängorna på?
Jag funderar själv att införskaffa byxorna men om de inte går att dra på med kängorna på så kan jag vara utan dom.

Äger för övrigt jackan och är mycket nöjd med den!

//Peter

Mina Scarpa <vad dom nu hette> i strl 43 går NÄSTAN i, surar över det varje gång jag försöker. lite för tight nere över vaden typ. Därför jag fick en liten reva att laga, antar jag.
Men får se hur långa dom blir..

Bye bye ultralight, välkommen användarhet!
 
Tyvek?

Eftersom jag själv är rätt nöjd med mina regnkläder (en Itab för plånboken och en Haglöfs LIM för fåfängan) har jag inte följt med så mycket i diskussionen.

Men hur funkar Tyvek i sammanhanget? Är en avklippt målaroverall för 120 spänn ett alternativ, eller är Tyvek inget att ha en regnig fjällvecka?
Annars är det kanske ett alternativ till att beställa från USA.

Framgooglad webbshop
 
Hur väl skyddar trasor?

Eftersom trädgränsen är på väg uppåt kommer vi att få än rikare björk och videsnårskog att vandra genom. Att då hänvisa till nästan "engångsställ" är väl lite magstarkt. Slitstyrkan verkar ligga i kategorin några snäpp bättre än festmakeup....
Hos FM blev vi tvingade att pröva en massa nästan "engångsställ", inte nog med att de var för korta jackor och att både jackor och byxor gick sönder, man blev dessutom blöt under resten av övningarna. Den tiden har jag upplevt och vill inte utsätta mig för det igen. Regnställ 90 är ingen höjdare i hållfasthet.
Cykelregnjackor i G-tex sitter snävt, ångeffekten fungerar, de är lätta och cykelregnbyxor i dito är även de tätsittande, lätta och välfungerande.
Min erfarenhet av tyveckoveraller är att nya är de regntäta, riktigt bra och efter en veckas målande i dem läcker de som dukslag....
Men att bära grejor med sig som inte fungerar ute börjar verka kontraproduktivt...knappast smart och definitivt inte lättvikt. Men säkert bra för nasarna.
//J
 
Så här skriver Jörgen:

"Regnkläderna är sista instansen för att skydda mot nedkylning, något som under olyckliga omständigheter kan leda till att man fryser ihjäl även om det är plusgrader. Sådana omständigheter kan man råka ut för i stora ödemarker där det är långt till närmaste hus. I sådana sammanhang bör man välja något tyngre som garanterat håller vätan ute.

Om man däremot går längs leder mellan stugor i fjällen är Driducks absolut ett alternativ. Och som regnstället man packar med sig under dagsturer när man räknar med att det inte blir regn är det sannolikt perfekt. Det behöver inte heller enbart vara dagsturer i fjällen eller i hemmaskogarna utan kanske på semesterresan eller till och med i jobbportföljen. Enkelt att dra utanpå allt annat den där kvällen hem från bussen när det yr nollgradigt slask i luften."

Ingenstans i det där kan jag tolka in att han rekommenderar det där regnstället för att tränga sig igenom snårig skog. Men det kanske är jag som är dålig på att läsa mellan raderna?
 
Man måste ju också fråga sig hur mycket man måste skära sin vikt innan man är nöjd. Det får var och en såklart bestämma själv, och om jag och Jörgen sköter oss så ger vi lite beslutsunderlag.

Själv tycker jag att en regnjacka kring 300 gram duger fint (och väger ett halvkilo mindre än min trelagersjacka) Det jag skulle förlora i hållbarhet och vardagsfunktion på att spara ytterligare 130 gram är antagligen inte värt det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.