Lättviktsrevolution hos Fjällräven

Helt klart!
Egentligen kommer ju "köp lätt" ganska långt ned i prioriteringen.
"Köp inte" och "Köp funktionellt" är överordnade. Det är först när den biten är avklarad som man ska börja prioritera vilka stödfunktioner som är viktiga - tex låg vikt (eller liten miljöpåverkan, eller lågt pris).
Precis. Det är inte ofta jag finner en jacka jag tycker har rätt funktioner, rätt känsla i materialet och som jag gillar. När jag väl finner en sådan jacka vill jag att den ska hålla. Har noll lust att leta ny jacka efter 2 år. Utsiktslöst att hitta en lätt och i mitt tycke bra jacka så ofta;-) Min TNF Cloud-Peak, tvålagers i Taslantyg från slutet av 90-talet är den bästa jacka jag haft. 800 gram väger den. Inte en reva i den. För sommaren och fjället kan den dock vara overkill, så i somras testade jag en jacka från brittiska Arktis, 400 gram. Bra jacka, nu när jag låtit reparera den efter 5 veckors användning, förstärkt den nertill där midjesnodden går och vid fickorna. Ska skaffa lite mer starkt tyg och i förebyggande syfte förstärka axlarna också, så håller den förhoppningsvis flera år.

Apropå Fjällräven och lätt, så beror ju lätt på hur den används. Med deras lite grövre G-1000 skjorta fås en skjorta som inte är så lätt för att vara skjorta, men för hösten behöver jag ingen vindtygsjacka med den skjortan, så då blir den lätt. Väl?;-)


Raskesven
 
Apropå Fjällräven och lätt, så beror ju lätt på hur den används. Med deras lite grövre G-1000 skjorta fås en skjorta som inte är så lätt för att vara skjorta, men för hösten behöver jag ingen vindtygsjacka med den skjortan, så då blir den lätt. Väl?;-)

Faktiskt :)
En vindtät skjorta som funkar både som yttesta och innersta plagg är ju oerhört användar.
Samtidigt finns det ju lättare sätt att uppnå samma funktion, även om det inte är kilon man spar. De absolut lättaste vindblusarna är sällan sköna mot bar hud, men de näst lättaste är det. Sen har vi ju hela glödsprätt-problematiken...
 
vad hände med fjällrävens förra (eller var det förr-förra) lättviktssatsning? FEM hette det väl då, ryggsäck tält mm. Har för mig att allt var matchat i röd-svart. Revolutionen är altså att det är ny färgsättning, eller? ;)
 
vad hände med fjällrävens förra (eller var det förr-förra) lättviktssatsning? FEM hette det väl då, ryggsäck tält mm. Har för mig att allt var matchat i röd-svart. Revolutionen är altså att det är ny färgsättning, eller? ;)

Jag citerar artikeln:

"Fjällräven hakade även på multisporttrenden med ett antal FEM-produkter, men de vände sig precis som Haglöfs LIM-serie specifikt mot tuffa och extrema multisportare, inte vanliga vandrare.

Med PAK5 är det just de ”vanliga vandrarna” som är målgruppen."
 
Vad menar du, mer specifikt? Söker du någon som vet att en jacka som håller 20 år är miljömässigt bättre än en fom håller i 5 år?
Varje köp är ett dåligt köp, om man så vill.

Bra skrivet millimeter! Mina funktions-kläder har aldrig hållit 20 år. 5 år är sällsynt även bland "riktiga" skal. Ett flertal UL-prylar jag har använt har hållit betydligt mindre, knappt 1, i bästa fall2 år även fast jag försökt "spara" på kläderna.

Nu vill jag inte dissa alla UL prylar. Bara påpeka att de inte alltid är "bästa köp". Många använder sin utrustning betydligt mindre än jag också, och då kan lätta skal vara helt rätt. Trenden går ju också till lättare 3-lagers med svetsade sömmar och mindre detaljer.
 
Senast ändrad:
Trenden går ju också till lättare 3-lagers med svetsade sömmar och mindre detaljer.

Ja där är ju en detalj som många "anti-lättviktare" ofta bortser från.

De lätta plaggen är inte bara gjorda i lättare material, en stor del av "vinsten" görs genom att man skippar en massa detaljer (fickor, dragkedjor och grejer) som väger extra och att man rationaliserar så att mängden material blir mindre (genom att ha färre sömmar, mindre förstärkningar etc).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.