Äta tuschlav?

Det är väl inte alla skägglavar som innehåller den? Jag vill minnas att det står i böckerna att man bara ska äta den bruna, just eftersom den gröna innehåller usninsyra?
 
öringen; sa:
För att svara på frågan i trådens namn: Nej, finns ingen anledning.
Om man nu inte tycker det är roligt och intressant att lära sig lite och prova. Arméns Överlevnadshandbok och andra böcker av bl.a. Lars Fält tar upp en del "matnyttigt".

Efter en förrätt på kaveldunsrötter, middag med skägglavsgröt och tillhörande tallbarrste med en nypa granskott i, kan det dock vara gott med en efterrätt bestående av brylépudding:)

Här på kylning

cpic43cc2c66a97bc.jpg



Raskesven
 
Raskesven; sa:
Om man nu inte tycker det är roligt och intressant att lära sig lite och prova. Arméns Överlevnadshandbok och andra böcker av bl.a. Lars Fält tar upp en del "matnyttigt".

Efter en förrätt på kaveldunsrötter, middag med skägglavsgröt och tillhörande tallbarrste med en nypa granskott i, kan det dock vara gott med en efterrätt bestående av brylépudding:)
Raskesven

Jo, det är väl så jag ser det. Ren överlevnadskunskap (du har hamnat i skogen, det regnar och du har bara ditt eldstål i fickan) är inte egentligen vad jag är ute efter - däremot det som scouterna kalla woodcraft, att lära sig mer om naturen och utnyttja det som finns där. Ska man vara ute längre perioder vill man ju också ta med sig så litet man kan.

Nå, tack för alla intressanta inlägg. Det verkar som att det finns bättre alternativ än tuschlav att göra middag på :)

/Hans-Erik
 
Jag kan förstå att det är något förvirrande när man använder skägglav som ett samlingsnamn för lavar som liknar skägg. Det finns nämnligen en art, som redan nämnts, vars namn är skägglav (Usnea filipendula). Denna art innehåller usninsyra som är bakteriedödande och kan därför användas i medicinalt syfte. Det blir mindre förvirrande om man använder hänglavar som ett samlingsnamn. Bland hänglavarna finns det oätliga arter (ex. skägglav) och ätliga (ex. manlav: Bryoria fuscescens).

/mattias
 
norpan_; sa:
Jag kan förstå att det är något förvirrande när man använder skägglav som ett samlingsnamn för lavar som liknar skägg. Det finns nämnligen en art, som redan nämnts, vars namn är skägglav (Usnea filipendula). Denna art innehåller usninsyra som är bakteriedödande och kan därför användas i medicinalt syfte. Det blir mindre förvirrande om man använder hänglavar som ett samlingsnamn. Bland hänglavarna finns det oätliga arter (ex. skägglav) och ätliga (ex. manlav: Bryoria fuscescens).

/mattias
Bra påpekande! Jag har slarvigt tänkt på såväl ljusa som mörka skäggliknande lavar som skägglavar. Har känt till att man inte ska äta den ljusa, gulgröna, men den är ju just skägglav, och giftig som sagt. Usninsyra, som finns i skägglav, kan orsaka leverskador såg jag i Patrics länk ovan.

Vanlig skägglav, usvea filipendula, som INTE ska ätas utan bara användas för utvärtes bruk:

BH-940428-2.jpg


Den mer bruna jag tänkte på till grötmiddagen är kanske manlav då. Lång förberedelse med urlakning bara. Men just tuschlav, som trådstartaren tar upp, behövde man ju som nämnts inte urlaka.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-01-18 kl 00:38]
 
det e lätt hänt att det blir fel.. det slarvas mycke med benämningar i överlevnadslitteratur, sök på överlevnad och skägglav så käkar alla "skägglav" hejvilt, ganska spännande..
 
kollade försvarets överlevnadshandbok, där anges "skägglavar" som ett samlingsnamn tillsammans med "hänglavar".. inte konstigt om det blir fel..
 
Det bästa vore kanske om man bara pratade om arternas riktiga namn ex. manlav, talltagel, skägglav. Hänglavar tycker jag annars är ganska bra benämning även om det finns någon art som växer på marken och inte direkt "hänger" (fjälltagellav).

/mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.