Granite Gear-klämning på Säck

Jörgen har varit på Säck (Get Outs Stockholmsbutik) och klämt på Granite Gears ryggor:

Granite Gear-klämning på Säck

Själv har jag ju en Vapor Trail som känns som en fin kombination av storlek, vikt och komfort. Men den har ännu så länge inte använts som annat än resväska...

Jag bidrar gärna med en första utvärdering av Vapor Trail. Se den som en teaser innan Martins utlovade testresultat kommer till hösten.

Jag körde med Vapor Trail under en tur i Ammarfjällen över midsommarhelgen. Jag bar 14 kilo i säcken. Jag har inte annat än gott att säga om den; bärsystemet fungerade t ex helt utan anmärkning. Jag har vandrat med en Norröna Stetind tidigare och är van med dess gedigna bärsystem, men med tio kilo mindre packningsvikt saknade jag inte det rörliga midjebältet eller stadgan som Stetind-systemet har som främsta kännetecken.

Vidare gillade jag locklösningen (eller avsaknandet-av-lock-lösningen). Dels sparar det ett antal gram, men det som är främsta fördelen med ett lock: möjligheten att fästa något under eller på locket, saknas inte heller på Vapor Trail-säcken. Jag fann det lätt och smidigt att fästa tältet på toppen av ryggsäcken ändå.

De tvärsgående remmarna på mitten av säcken tillsammans med de ljusblå tygdelarna passade perfekt för att fästa Rigdrest-liggunderlaget med. Att ha liggunderlaget längsgående på säcken minskar dessutom vandrarens bredd.

Till slut: ett stort plus för de elastiska sidofacken längst ner på säcken. I det ena fick jag gott och väl plats med kamerastativet och i det andra både Nalgene-flaska och vindblus (då det var varmt nog för att bara vandra i T-shirt).

Om en dryg vecka drar jag till Sarek med säcken. Då kommer jag att bära ett knappt kilo till. Förhoppningsvis består mitt goda första intryck.
 
Senast ändrad:
Jag har ju, som framgår av annan tråd, haft besvär att få en Vapor Trail att sitta bra.
Den blev baktung, vilket gav tryck mot axlarna (framifrån mest) med tyåtföljande spänningar i axlar och nacke. Jag har prövat att packa tältet inuti säcken och då blir det lite bättre stadga,
men packningen får ändå formen av en banan. Man kanske kan lägga energi på att
packa mer omsrogsfullt, men jag har alltid varit den som vill göra allt i
få och snabba handgrepp.

Mitt val till den kommande turen blir min Acrux 65, fullkomligt vattentät, 65 mycket rymliga liter,
stadig ryggplatta, lätt att få bort från axlarna. Jag packar även nu tältet inuti, en viss komfortförlust
speciellt på morgonen. En annan komfortfölust är att jag tagit bort locket,
men det sparar 230 gram (som jag genast ersatte med en lätt fleece) (den väger därmed mindre än 1.7 kg). Packningen (för tio dagar)
väger på ryggen c:a 15.5 kg, utan vatten, första dagen.

Den verkar väldigt robust, vilket kan vara bra i utsatta situationer och på långa resor.
 
Synd att dom inte tar in någon säck ur Nimbus-serien. Den konstruktionen har ju s.a.s. lite mer råg i ryggen än Vapor, vore intressant att jämföra dem. Personligen tror jag att Nimbus skulle tilltala de som vill finna lättare konstruktioner men av olika skäl inte är redo att gå över till konceptet med "bara" en ryggplatta i skum, utan vill ha något mer likt en konventionell inre ram. Men i lättare material.
 
Personligen tror jag att Nimbus skulle tilltala de som vill finna lättare konstruktioner men av olika skäl inte är redo att gå över till konceptet med "bara" en ryggplatta i skum, utan vill ha något mer likt en konventionell inre ram. Men i lättare material.

Jag har också varit rätt skeptisk till avsaknaden av (aluminium-)ram, men kan ännu inte säga annat än att min Vapor Trail sitter som en smäck med ca 15 kg. Den har ju inte "bara" rejäl skumvaddering utan även en tunn plastplatta som antagligen jämnar ut en del vassheter.

(Det enda jag retar mig på är att avbärarbältets spänne är av vanlig snabbspännetyp. Precis som nästan alla andra ryggor, förvisso, men fortfarande helt värdelöst jämfört med min gamla Vulcans spänne.)

Men en säck utan ram (och utan ryggvaddering som Virga) kräver ju att man packar noga så att packningen i sig styvar upp. Det är ju i sig helt rätt: låt få saker sköta fler funktioner så blir det lättare. Hör jag någon säga polyvalens? :)
 
Senast ändrad:
Kudos till Getout!

Getout hör bön! Nu har dom tagit in både Nimbus och Stratus i lite olika varianter. Kul att det finns en bra leverantör med örat mot marken! Finns grejerna på Säck-butiken i Fjollträsk också tro? Ska dit nästa helg, vore skoj att tafsa lite på prylarna.
 
Jag har ju som sagt kört en tiodagars i Sarek med x antal stigmeter och med maximalt 32,3 km/dag och 14,6 kg i ryggan. Kan inte annat än beundra den knappt 1 kg tunga säckens förmåga att bära vikt och göra färden både snabb och lätt.

Det som jag blev lite besviken på, men som andra säckar inte heller hade klarat tyvärr, var att saker och ting blev blöta i säcken vid regn/hög luftfuktighet. Jag använde bara regnskydd när det verkligen öste ner, vilket kanske var dumt. Borde ha använt det oftare, men av lathet gjorde jag inte det.

// Jocke, som inte skulle byta sin Vapor mot något!
 
Seså Jocke, pallra sig iväg till Säck nu och kolla om dom har Nimbus och Stratus inne... :p

Själv fegar jag nog fortfarande med en Pacific Outdoor vattentät packpåse inuti ryggan för kläder, sovsäck etc... Visserligen en tung modell för att få vattentätt men det kan det vara värt. Men om det är riktigt hög luftfuktighet, så som det t.ex. var förra helgen när jag var ute, då blir alla prylar sådär oskönt soggiga hur man än beter sig.
 
Seså Jocke, pallra sig iväg till Säck nu och kolla om dom har Nimbus och Stratus inne... :p

Själv fegar jag nog fortfarande med en Pacific Outdoor vattentät packpåse inuti ryggan för kläder, sovsäck etc... Visserligen en tung modell för att få vattentätt men det kan det vara värt. Men om det är riktigt hög luftfuktighet, så som det t.ex. var förra helgen när jag var ute, då blir alla prylar sådär oskönt soggiga hur man än beter sig.

Det tror jag nog och jag har börjat se folk knalla omkring med Granite Gear-säckar redan, såg 2 på centralen på väg hem från Sarek :)

// Jocke, som ska på arbetsintervju på Tjörn på tisdag...
 
...Det som jag blev lite besviken på, men som andra säckar inte heller hade klarat tyvärr, var att saker och ting blev blöta i säcken vid regn/hög luftfuktighet. Jag använde bara regnskydd när det verkligen öste ner, vilket kanske var dumt....

Vapor hit och Vapor dit...
Kan fresta med att jag "snickrat" ihop en säck ikväll;
Riktigt bärsystem med avbärarbälte/toppstramare/bröstrem,
Alurör i ramen (löstagbara),
VATTENTÄT,

och tada
Volym 50liter => vikt 1053 gram.
Utan aluram vikt 973 gram.
Kostnad?

749:-

Kan även köra den lite större,
fortfarande VATTENTÄT
Volym 90 liter => vikt 1250 gram.

Sug på den ni :)

Återkommer om intresse finns med bilder och byggbeskrivning.
 
Seså Jocke, pallra sig iväg till Säck nu och kolla om dom har Nimbus och Stratus inne... :p

Själv fegar jag nog fortfarande med en Pacific Outdoor vattentät packpåse inuti ryggan för kläder, sovsäck etc... Visserligen en tung modell för att få vattentätt men det kan det vara värt. Men om det är riktigt hög luftfuktighet, så som det t.ex. var förra helgen när jag var ute, då blir alla prylar sådär oskönt soggiga hur man än beter sig.

Jag har sedan i början av augusti en GG Stratus latitude och den testades under en 5 dagars vandring vid sylarna.

Nu hade jag lyxen att ha strålande sol under vandringen så vattentätheten är inte fullt ut testad.

Det var lite annorlunda att inte ha ett topplock men när jag väl hade vant mig vid säcken så gick packning av säcken smidigt. Den sväljer mycket och satt som en sportkeepa under färd.

Att kunna öppna nerifrån Eller uppifrån är sådant som spar tid vid raster o.dyl.
Jag tyckte att det var fantastiskt skönt att ha allt i säcken, såsom tält och liggunderlag och få en slimmad säck. Märktes speciellt när man skulle genom ströskog på väg upp till ovanför trädgränsen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...