Program till lantmäteriets kartor

Jag har under en längre tid försökt att hitta ett skapligt enkelt program där man kan lägga ut waypoints på kartorna från lantmäteriets öppen data och sen skriva ut dem på tex A3.
Qgis är ett alternativ men jag får det inte att fungera.
Är det någon som behärskar Qgis och dess alla stilar och lager?
Jag letar efter antingen en lathund/instruktion eller ett enkelt program som det hederliga gamla kartex som de hade förut.
 
Det finns säkert flera som behärskar QGIS. En av dem är Klas Karlsson. Han har en blogg om programmet med många tips och han har också skrivit en introduktionsbok "QGIS på svenska". Den kan laddas ner gratis som pdf. Googla på "Klas Karlsson QGIS". Men QGIS är mycket komplext med många möjligheter och kräver åtskilliga timmars(dagars/månaders) arbete innan man eventuellt får det man vill.
 
Jag har tittat både på att få in lantmäteriets vektoriserade data och Bengts (Örnsätrarns) kartor i QGIS och har lyckats få in Bengts bra. Dock är det en sak saknas och det är koordinaterna för de olika filerna. Jag har manuellt mätt ut dem på några kartblad i mitt hemområde i Skåne men det är knöligt att göra i längden. Så om du läser detta Bengt undrar jag om du har kvar någon data som kan omvandlas till koordinater som du kan dela med dig av. Antingen SWREF99 eller kanske de pixelkoordinater du antagligen använt när du automatiserade genereringen av kartbladen. Kan jag få dem kan jag göra de .JGW filer som QGIS behöver för att läsa in kartorna och kommer då naturligtvis att dela med mig av dem här på utsidan. Har man bara JGW filerna är det lätt att få in kartorna. Jag fixar gärna jgw-filer både till terrängkartan och fjällkartan.
Jag har försökt få in vektorkartorna från LM också med hjälp av stilar jag hittat på nätet, två varianter, men inte känt mig riktigt trygg med någon av dem. Det är saker som faller bort. Med rasterkartor är man mer säker på att de blir som Lantmäteriet tänkt sig, även om man får leva med att kartfilerna kanske är lite äldre.
 
Jag har tittat både på att få in lantmäteriets vektoriserade data och Bengts (Örnsätrarns) kartor i QGIS och har lyckats få in Bengts bra. Dock är det en sak saknas och det är koordinaterna för de olika filerna...….
Du kan titta på kartorna i den variant som innehåller rutnät. Där finns koordinaterna angivna i SWEREF 99 TM i kanterna. Det kan tänkas att jag kan ta fram en lista med koordinaterna så småningom då jag tänkt göra kartblad för Vägkartan på samma vis.
 
Jo, det ser jag nu när jag kollar. Då får jag nog hålla mig till de kartor jag själv tänker använda och för det tar för lång tid att göra till alla. Men jag skulle ju kunna skriva en beskrivning på hela proceduren och dela med mig så kan folk göra det själv. Det är ganska enkelt egentligen. Det verkar ju vara en del intresse av att få in kartorna i QGIS. Jag måste säga att det är värt besväret, efter att han använt QGIS till och från under några år. Det jag haft mest problem med är att hitta kartor som funkar bra men när jag väl gjort det (dina kartor och kartor över Åland jag laddat ner från Finska lantmäteriet) så har det gått bra att lägga ut spår och waypoints på dem och även att skriva ut kartor. QGIS klarar bra att ladda flera kartfiler och sedan skriva ut dem oavsett om sidan täcker flera kartfiler. Sedan kan man ganska lätt lägga på rutnät om man vill det, både SWEREF och grader samtidigt om man önskar. De senare behövs när man ska ta ut kompasskurs. Det finns också en Androidversion som kan visa QGIS projekt baserade på rasterkartor. Ett alternativ till Oruxmap och Locusmapp. Mer primitiv men visar kartorna och positionen utan krusiduller.
Återkommer inom en snar framtid.
 
Enkelt

I programmet Cartograph kan du lägga in Bengts kartor i sqlite eller mbtiles format och sedan lägga in dina rutter. Utskriften får du dessvärre göra genom att göra skärmklipp. Enkelt men primitivt.
Vill du prova så har jag båda formaten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
Magster Program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw Navigering 7
olakall Gps program till SE p1i Navigering 0
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
Garmin Vista Vart hittar man nytto program till Garmin IGUE 3600 Navigering 4
Martin O Program till Palm Navigering 2
bybben Program till laptop och GPS Navigering 7
magnuss GPS program till pocketPC Navigering 1
MickeD Program till EtreX Navigering 3
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 0
j-norlin Program som omvandlar WGS84 till Rt90 for macintosh Navigering 0
Pixelmeister Program till Palm som klarar X,Y koord.? Navigering 0
algir Program till PALM Vx Navigering 1
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
ajn Vilket system/program för att ta fram ledkarta? Navigering 7
Stående program Navigering 0
L.A. program för kartritning? Navigering 12
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
arnebo Uppdatering av kartor och GPS program Navigering 3
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
DTM Flera program samtidigt i PPC vill inte funka Navigering 7
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
JMERLIN Alternativt program för uppladdning av bluecharts? Navigering 1
Bertil Sat tracking program Navigering 2
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
Peyron Med vilket program gör jag en mapsource karta? Navigering 3
SpaceAce- Program för GPS-tracks Navigering 8
os Nav program för Pocket Pc Navigering 1
lesko Gratis GPS-program Navigering 0
markus74 GPS Program samt Specifikationer Navigering 1
fjällöring GPS program Navigering 1
svartöra Program för beräkning av väglängd Navigering 5
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...