Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaså, du har just ändrat din profil? Det kan ju förklara varför din aktivitetsprofil numera börjar med ett mellanslag och ett komma.

Just för att dyken var professionellt organiserade, faller ju anklagelsen fuldyk.
/Niklas

Nej, du har ju inte varit in och kollat på min profil förrän nu, kommatecknet har varit där ända sedan jag först skrev på profilen.

Men det handlade inte om vad jag gör eller inte gör utan om din dubbelmoral i frågan om fuldyk. Som sagt vi förlåter dina oegentligheter den dag som du själv kan ha överseende med andras.

Du menar alltså att det är jägarna själva som aktivt överklagar och saboterar skyddsjakten på varg? Jo, tjena.

Vilka är det då som sitter på länsstyrelsen? Jo, påfallande många SNF-anslutna biologer.
/Niklas

Älg och varg är inte heller samma sak.
 
Jo, jag har kollar tidigare i din profil och då fanns bestämt klättring med bland dina aktiviteter.

Nej, men du försöker blanda ihop dem.
/Niklas

Jag har inte sett något problem med ditt påstående om klättring eftersom det inte handlat om aktiviteten i sak utan din dubbelmoral i den frågan. Men om du vill sitta och blåljuga om att du sett att det stått "Klättring" ... *vassego*... att din moraliska kompass är skev har vi redan konstaterat.

Jag har sagt att det är tack vare att vargstammen ökar som jägarna undgår skammen över att misslýckats med sitt utsatta uppdrag och jägarkårens lobbyister om älg- och rådjurstammen har varit oärlig utifrån det egentliga syftet med jakten. Hur du fick det till att jägarkårens lobbyister hindrar vargjakten vet jag inte.

Är det så, att jägarlobbyister egentligen också ser fördelen med varg?
 
Jag har inte sett något problem med ditt påstående om klättring eftersom det inte handlat om aktiviteten i sak utan din dubbelmoral i den frågan. Men om du vill sitta och blåljuga om att du sett att det stått "Klättring" ... *vassego*.

Inte jag som kör med dubbelmoral här. Däremot flera andra på detta forum som silar mygg (mina 20 år gamla organiserade aktiviteter) och sväljer kameler (sina egna oorganiserade och organiserade färska aktiviteter).

Jag har sagt att det är tack vare att vargstammen ökar som jägarna undgår skammen över att misslýckats med sitt utsatta uppdrag och jägarkårens lobbyister om älg- och rådjurstammen har varit oärlig utifrån det egentliga syftet med jakten. Hur du fick det till att jägarkårens lobbyister hindrar vargjakten vet jag inte.

Är det så, att jägarlobbyister egentligen också ser fördelen med varg?

Nope! Ytterst få jägare vill ha någon vargstam, så vitt jag har förstått det. (Här får gärna jägarna på forumet komma till tals, efter som jag inte jagar själv).

Sedan är det ju som sagt Länsstyrelserna som under många år klantat till det med snål tilldelning och ofta löjligt korta jakttider på älg. Men det är ju väl känt att många på länsstyrelserna saknar kontakt med verkligheten.
/Niklas
 
Markägarens rättigheter går alltid före friluftarens dito på markägarens mark. Svårare än så är det inte. Allemansrättens princip är ju att inte störa och inte förstöra för markägaren och eventuell arrendator.

PS! Har du letat fram dina klätteravtal med berörda markägaren ännu?
/Niklas

Det är bara att gå in på valfri klätterklubbs hemsida, där står vad som gäller. De flesta och kanske alla (har inte tittat på allas) hemsidor har en flik gällande access. Ffa Svenska klätterförbundet har bra information
På Kullen där jag klättrat mest förs hela tiden dialog mellan markägare, klätterklubbar och olika intresseföreningar (tex ornitologer). Detta har gjort att det på nordsidan (iaf tidigare, har inte klättrat på många år) är klätterförbud pga häckande fågel. Detta kontrollerar man självklart innan man klättrar.

De allra flesta klättrare rättar sig efter det som är överenskommet just för att risken finns att det blir ett totalt klätterförbud annars vilket har hänt på en del ställen, tex Bispbergsklack.

Så var hittade du avtalen som dykskolan hade?

Markägaren har skyldigheter att göra sin mark tillgänglig för allmänheten. Du får inte sätta upp stängsel hur du vill utan att tillse att det går att komma genom/över.
Det är att ge och ta. Du har ingen absolut makt men självklart har du fler rättigheter än den som besöker din mark men du har även helt andra skyldigheter
 
Fanns det mer aktiv moderering på forumet skulle den här tråden låsts för ett bra tag sedan.

Ja, även om mer intressanta ämnen har låst i förtid - känns det som om diskussionen/påhoppen om vem som dykt hur eller klättrat var kom till vägens ände redan innan det yppades.

Kanske moderatorn kan dela ut varningar och radera OT istället för att låsa en hel tråd om en nyttig diskussion?

Detaljer kan ni väl sköta i PM?
 
Vissa har ju bara två (2) dagar på sig att jaga, medan grannlandet kan ha 4 månader på sig. Rimlig avvägning av länsstyrelsen?Jo, tjena.
/Niklas

Man väljer väl själv om man vill ingå i ett licensområde/älgskötelområde och därmed få den långa jakttiden eller om man vill sitta på sin egen oregistrerade lilla plätt. Var har man bara två (2) dagar på sig? Såvitt jag vet är det tre (3) dagar på oregistrerade marker.
 
Det är bara att gå in på valfri klätterklubbs hemsida, där står vad som gäller. De flesta och kanske alla (har inte tittat på allas) hemsidor har en flik gällande access. Ffa Svenska klätterförbundet har bra information
På Kullen där jag klättrat mest förs hela tiden dialog mellan markägare, klätterklubbar och olika intresseföreningar (tex ornitologer). Detta har gjort att det på nordsidan (iaf tidigare, har inte klättrat på många år) är klätterförbud pga häckande fågel. Detta kontrollerar man självklart innan man klättrar.

De allra flesta klättrare rättar sig efter det som är överenskommet just för att risken finns att det blir ett totalt klätterförbud annars vilket har hänt på en del ställen, tex Bispbergsklack.

Nu gällde det ju inte klätterklubbarnas generella rekommendationer utan de enskilda klättrarnas skriftliga avtal med markägaren för varje tillfälle. Har sådana avtal inte skrivits under inför varje klättring är det ju uppenbart fulklättring enligt numera gängse terminologi i denna tråd.

Så var hittade du avtalen som dykskolan hade?

När jag sysslade med sportdykning, var internet knappt uppfunnet. Däremot fanns alltid en ansvarig dykledare på plats som noggrant talade om vad som gällde inför varje dyk, t.ex. var gränserna för det tillåtna dykområdet gick. Råkade någon komma utanför det tillåtna dykområdet blev det direkt bannor av dykledaren.

Markägaren har skyldigheter att göra sin mark tillgänglig för allmänheten. Du får inte sätta upp stängsel hur du vill utan att tillse att det går att komma genom/över.
Det är att ge och ta. Du har ingen absolut makt men självklart har du fler rättigheter än den som besöker din mark men du har även helt andra skyldigheter

Allmänheten har att rätta sig efter markägaren och inget annat. Däremot har markägaren inga skyldigheter att underlätta för allmänheten att röra sig på markägarens egendom. Det är ju allemansrätten i ett nötskal.
/Niklas
 
Man väljer väl själv om man vill ingå i ett licensområde/älgskötelområde och därmed få den långa jakttiden eller om man vill sitta på sin egen oregistrerade lilla plätt. Var har man bara två (2) dagar på sig? Såvitt jag vet är det tre (3) dagar på oregistrerade marker.

Det kan variera från länsstyrelse till länsstyrelse och från år till år. Mitt föräldrahem (ca 175 ha) var det bara 2 dagars älgjakt för några år sedan.
/Niklas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.