Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här gällde ju inte allemansrätten, det är naturreservat och landstigningsförbud. Så vi lär oss att utan allemansrätt så blir det skövling.

Förövarna var dessutom uppenbarligen från Danmark, ett av få Europeiska länder utan någon form av allemansrätt, vilket uppenbarligen leder till denna typ av brottslighet.
 
Min önskedröm är verkligen inte att den skall försvinna. Jag menar bara helt krasst att majoriteten av folk i dag är så egofixerade och allmänt genomkorkade så den kommer att bli tvungen att avskaffas, alternativt lagstadgas, med stora omskrivningar där äganderätten lyfts.

...jag begagnar mig varje vecka av allemansrätten, njuter av den och inser samtidigt att jag lånar någons egendom när jag gör så. Känner mig mer och mer ensam om min insikt.

Majoriteten? Verkligen?
Du menar alltså att de flesta som rör sig i skog och mark svinar, förstör och har sig? I så fal har vi verkligen motsatta erfarenheter...
 
tbk/ Nja, jag menade mer att folk i allmänhet till största delen är genomkorkade. Skogsfolk brukar oftast ligga åt den mer intelligenta sidan. Men, jag börjar tappa hoppet så smått även där.

[/URL]

Om man anser att "folk i allmänhet" på något sätt skulle vara representativt för vad man kan förvänta sig av gemene man, en "medelsvensson", dvs den genomsnittliga medborgaren i Sverige? så anser du alltså att ett medelvärde på intelligensen i Sverige är "genomkorkad" och om då "Skogsfolk" ligger mer åt den övre kvartilen så kan jag alltså (om jag får räkna mig som "skogsfolk" i denna analys) kanske betrakta mig såsom bara "normalt korkad"?

Man tackar för det omdömet! ;-)

(Sunt förnuft är avskaffat i stället införs Folkvett klass IIB är ett gammalt talesätt)
 
Här gällde ju inte allemansrätten, det är naturreservat och landstigningsförbud. Så vi lär oss att utan allemansrätt så blir det skövling.

Förövarna var dessutom uppenbarligen från Danmark, ett av få Europeiska länder utan någon form av allemansrätt, vilket uppenbarligen leder till denna typ av brottslighet.

Då måste danskarna ha väldiga problem med vildmarkshuliganism på hemmaplan, så att de måste komma hit och skövla "vår" vildmark också?
/Niklas
 
Majoriteten? Verkligen?
Du menar alltså att de flesta som rör sig i skog och mark svinar, förstör och har sig? I så fal har vi verkligen motsatta erfarenheter...

De flesta människor begår heller inte inbrott. Men det hindrar inte att varenda kotte låser sin dörr när de går hemifrån.
/Niklas
 
Anglarn;733131Apropå genomkorkade: Nu kanske vi snart får se vilket som väger tyngst av jakt och allemansrätt. Småbrukshatare skall sabotera skyddsjakt på varg: [URL="http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/bjuder-in-till-jaktsabotage-via-facebook/" sa:
http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/bjuder-in-till-jaktsabotage-via-facebook/[/URL]

Tja, dessa vargskyddsterrorister kan ju knappast åberopa allemansrätten som grund för sin illegala verksamhet, då det inte ingår i allemansrätten att aktivt förstöra för vare sig djurägare och jägare.
/Niklas
 
Och hur tänkte du nu Nicklas när du försöker rubricera brottet som terrorism?

Läs gärna på lite i Lag (2003:148) om straff för terroristbrott innan du uttalar dig så självsäkert...

Tja Patrick! Vad sägs om kap 3 § 9, alltså sabotage.

Rent sakligt så kan man ju se vargterroristernas aktioner som sabotage av vital svensk livsmedelsproduktion. Samhällets stora behov av en vital svensk livsmedelsproduktion i kristid är väl ändå uppenbar för dig?
/Niklas
 
Tror du missade den detaljen att brotten under paragraf 3 bara är terroristbrott om de uppfyller kriterierna i paragraf 2.

2 § För terroristbrott döms den som begår en gärning som anges i 3 §, om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten med gärningen är att
1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,
2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.
 
Tja Patrick! Vad sägs om kap 3 § 9, alltså sabotage.

Rent sakligt så kan man ju se vargterroristernas aktioner som sabotage av vital svensk livsmedelsproduktion. Samhällets stora behov av en vital svensk livsmedelsproduktion i kristid är väl ändå uppenbar för dig?
/Niklas

Jag säger som Anglarn här ovan - läs 3 §...

För övrigt är det väl bara att bygga högre stängsel? Det kan väl inte vara svårare att hålla rovdur utanför ett område än att hålla dem inne på ett område? På djurparker verkar man ju kunna lösa det...

Här ger också Viltskadecenter tips om hur man minskar risken att få sina tamdjur skadade. Det kanske kan vara en bra början innan man börjar gasta om att utrota alla rovdjur (utom människan då tydligen som ju håller både kor och får för att föda upp som livsmedel)... Det finns också ett intressant exempel på materielkostnad i dokumentet som visar att kostnaden blir (för 1 ha) högst 15:60 per löpmeter inklusive stolpar med tillbehör. Det kan jämföras med ett vanligt 122 mm fårstängsel från Högberga som kostar 13:38 per löpmeter exklusive stolpar och tillbehör. Lägger vi till stolpar och tillbehör verkar faktiskt ett vanligt stängsel bli dyrare än ett rovdjursstängsel... Lustigt...

För övrigt handlar tråden om lata jägare som inte orkar ta bort skyltar efter genomförd jakt och inte om varg - det finns redan en annan tråd för det ämnet, men den är föredömligt stängd av clindh...

Nicklaz - jag föreslår att du antingen ber clindh att öppna den stängda tråden alternativt skapar en ny tråd om vargar, men här här inte den diskussionen hemma...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.