pulsklocka!!!

Hej på er!

Har precis införskaffat mig en pulsklocka och skulle vara tacksam för lite tips på hur jag på bästa sätt kan utnyttja den, för att få min träning att bli så effektiv som möjligt. Eller tips på var jag läsa om träning med pulsklocka.

tack på förhand

/Fredrik
 
Läs och börja träna....

Jag personligen har andvänt puls klocka minst 5 gånger i veckan sedan 96. och mitt tips är att läsa bra litteratur. Men det viktigaste är erfarenhet träna många pass med klocka och lära känna din kropp. Idag behöver jag inte använda klockan för att kunna träna pulsbaserat.

Lite tips

Allmänt
Jonny Nilsson (puls och laktat baserad träning)
Gjerset (idrettens treningsläre)
Carlstedt (uthållighetsträning)
McArdle (exercise physiology) 800 sid!!!

Skidor
Rawald (puls baserad längdskiåkning) ett litet häfte

Orientering
SOFT (Träning)

MVH Cristoffer Jonsson
 
pulsbaserad träning

Hej du.

Jag tycker det är väldigt nyttigt att lära känna sin egen kropp för att maximera sin träning. En pulsklocka är en bra investering. Hur du sedan använder den beror på vilken sorts träning du vill göra. Du bör ha någerlunda koll på:
* vilken nivå du ligger på rent fysiskt.
* Vilket mål du har med träningen
* Vad är din vilopuls (mät på morgonen)
* Vad är din maxpuls (max antal slag ditt hjärta kan slå per minut)


När jag tränar inför långdistans saker så försöker jag efter en uppvärmning komma upp i en sådär 75-80% av maxpuls, och sedan hålla den där under hela träningspasset. Exempelvis om jag cyklar, joggar osv. Personligen tycker jag att större delen av ens träning skall ligga här. Många kör för mycket anaerob träning.
Du håller dig inom den aerobazonen när du ligger upp til 80% av din maxpuls. Jag brukar lägga 90% av min träning per år på aerobiskträning och 10% på anaerobiskträning. Aerobiskträning ger dig bättre VO2 Max (syreförbrukning under träning), stärker ditt imunförsvar och ger dig oftast mer energi.

Men om du vill träna i intervaller. För exempelvis snabba rusher eller växlande terräng i uppförsbackar
och raksträckor. Då brukar jag efter uppvärmning försöka komma upp i 85% av maxpuls i ca 10 min, ner till 65% av maxpuls för återhämtning. Om jag tränar i backig terräng så kör jag t ex 7 min brant och tung klätring uppför, 3 min återhämtning då jag små joggar eller går raskt i 3 minuter, sedan 5 minuter snabb joggning, återhämtning i 3 minuter, sedan 7 minuter brant klättring.....osv. Så håller jag på i 45 minuter.

Jag kan svamla på hur länge som helst om detta. Gå till ett gym och säg att du vill gå på en spinning intervall klass. Då bör du lära dig hur du använder klockan på ett bra sätt.

Lycka till

Malin
 
Maxpuls!

Det är mer eller mindre ett måste att ta reda på maxpulsen för att ha någon glädje av sin pulsklocka, förutom som just klocka! Sedan så spelar din vilopuls in en stor roll, många glömmer den men den säger mycket om både dagsform och den allmänna formen.

Här följer en formel som varje enskild individ kan använda för att få fram sina individuella värden. Använder följande värden:

"M"axpuls 200sl/min
"V"ilopuls 60sl/min
"P"rocentuella kapaciten av maxpuls 85%

(M-V)/100*P+V = Xsl/min

(200-60)/100*85+60 = 179sl/min

Ligger man över 85% är risken stor att man drar på sig syra i musklerna och därigenom minskar prestationsförmågan fatalt.

Själv så brukar jag ligga på max 85% när jag tränar uthållighet eller som jag väljer att kalla det "nedbrytningsfasen" och under min restitutionsfas aldrig över 60%,vilket i ovan exempel blir 144sl/min

Man ska dock komma ihåg att alla har vi olika förutsättningar oavsett hur aktiv o vältränad man är!

Hoppas detta var till lite hjälp!

Andreas
 
Strunta i % av vilopuls!

Hej


Den sk Karvonenformeln där man tränar på en viss procent av sitt pulsspann (maxpuls minus vilopuls) skall man INTE använda.

Detta åtminstone enl Ulf Haak som sedan mitten av 80-talet har jobbat med pulsmätare, både som föreläsare, hjälpa idrottare med träningsupplägg och han har dessutom använt dem själv.

När man blir mer vältränad så sjunker vilopulsen, då skall man enl Karvonenformeln träna på lägre puls!
Dvs som otränad skall du träna på högre puls än som vältränad!
Ex:

Maxpuls: 200
Vilopuls otr: 60
Vilopuls tr: 40

80% träning otr: 172
80% träning tr: 168

Enligt Uffe Haak så är det bättre att basera sin träning på % av maxpulsen, så den bör man vara noga med att ta reda på.
Den som är riktigt noggrann kan göra tester(mot betalning förstås!) på bla Sport o Testklininken
 
Sjunkande maxpuls

...problemet är att även maxpulsen sjunker då man är vältränad pga av att kroppen skapar mer blodplasma.
Men använd procent av max. Det man behöver veta är hur mycket din maxpuls sjunker denna effekt håller i sig någon vecka.

MVH
Cristoffer
 
Hej igen!

Okej, att vilopulsen sjunker ju mer tränad man blir är allmänt vedertaget-samtidigt så skjuter man ju syratröskeln framför sig vilket gör att man kan höja intensiteten i sin träning och få ut mer.

Hur fungerar det om man inte tar med vilopulsen... i exemplet ovan så har man lyckats sänka pulsen med 20sl/min, från rätt så normala 60sl/min till 40. Jag måste ju tillägga att detta är inget som görs på nolltid. För egen del om jag använder dessa värden så får jag ut 2,5% mer för att komma upp till samma pulsnivå igen, alltså 82,5% av maxpulsen och då står vi på 172sl/min igen.

Den eventuella slutsatsen jag kan dra av detta är att jag förhoppningsvis lyckats skjuta min syratröskel närmre maxpulsen och därigenom kan gå hårdare vid tävling och träning för den del. Jag förstår vart ni vill komma men att bara se bort ifrån vilopulsen vet jag inte om jag helt till 100% instämmer i-inte för egen del i alla fall!
 
pulsklocka

Hoppas du ska blir nöjd med din puls klocka !!!! På de flesta kan du läga in på datorn i vissa program. Intervaller max puls hur pulsen ökat minskat ser alla dina värden i form av digram och kurvor
lyckat till med inköpet allt står i instruktions boken annars hjälper de dig gjärna i butiken
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.