Gissa position

Helt rätt

Visst är det Gulitsbäcken!
En snabbsväng upp till strax nedanför där Kungsleden korsar nämnda bäck. Mest för att dottern skulle få prova att sova i tält.
Vädret var minst sagt fantastiskt. Våren är otroligt tidig här, lövsprickningen ligger nog tre veckor före jämfört med i fjol.

Bollen är din!
 
Återigen en gammal dammig skannad bild. Var står denna imponerande stenbumling? Nämn även något av fjällen bakom stenen. Jag har gjort en kartkoll själv för att försäkra mig att mitt minne inte sviker mig. Man ser även fågelspillning på toppen av stenen. Jag vill minnas att det var en falk som brukade sitta där.
 

Bilagor

  • Gissabild.jpg
    Gissabild.jpg
    35.4 KB · Visningar: 439
Alldeles korrekt! Tjahkelij är den brant som syns i vänsterkanten. Bågevárásj syns till höger därom och ytterligare till höger syns sluttningen av Vájggátjåhkkå.
 
Kallt och ngt djupare än vad (fniss) vi trodde, var är alltså frågan?
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1370036834242.jpg
    uploadfromtaptalk1370036834242.jpg
    34.4 KB · Visningar: 450
Inte bara kallt, det är kargt också. Jag startar gissningen med att du är en liten bit in i Norge och tar dig över Bajit Sorjosjávri på väg mot Nordkalottleden strax norr om Sorjoshytta.
 
Klockrent!
Bifogar bild på tältplats och mål för vadet.
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1370111589250.jpg
    uploadfromtaptalk1370111589250.jpg
    71.7 KB · Visningar: 402
Tyckte väl att jag kände igen mig. Vi tältade på EXAKT samma plats för 2 år sedan.
Åter till forntiden - Vad heter vattendraget och varifrån är kortet taget?
 

Bilagor

  • GissaBild2.jpg
    GissaBild2.jpg
    76.5 KB · Visningar: 395
Ett rejält vattendrag, ser det ut som. Kanske är det Vuojatädno vi ser och i så fall kan fotot vara taget från Boalnotjåhkkå, kanske närmare bestämt från Goasskembákte?

Hälsn Pelle
 
Diabilden var drygt 30 år gammal när jag skannade in den. Jag ser nu att den går mycket i blått vilket kanske gör det svårt att känna igen vattendraget.
 
Aha, färgen har alltså betydelse! Då är det Ráhpaädno vi ser och du står på Gådokvárásj och fotar mot nordost, tror Pelle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.