Gissa position

Då gissar jag att vi är vid utloppet av sjön som förut hade höjden 878 söder om Sulitelma. Där finns en sten som liknar den på din bild. I västra änden av sjön är stranden liknande den på din andra bild.
 
Då gissar jag att vi är vid utloppet av sjön som förut hade höjden 878 söder om Sulitelma. Där finns en sten som liknar den på din bild. I västra änden av sjön är stranden liknande den på din andra bild.

Ja, nu blev det 100% rätt! Stenen med omgivning ser ut som den är framsmält ur glaciären i förrgår. Och med en liten annan vinkling så ser man en oförglömlig isvägg mellan blocken (stenen i fråga är den i högerkant):

gpmw35.jpg

Ett par ledtrådar och själva turen var inspirerad av https://www.utsidan.se/cldoc/sinnliga-sulitelma-ett-underbart-misslyckande.htm - väldigt intressant att se hur mycket som har förändrats där på ett årtionde.
 
Både jag och Veronika var där i augusti 2016 (dock inte samtidigt) och fotade denna sten.
Det tog ett tag innan jag förstod...
Ny bild kommer strax.
 
Sjön påminner mig om den sjö som man passera när man kommer från Juras raststuga på väg mot Ikkejaure. Vet inte om den har samma namn men chansa på Jurasjö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.