Göran kropp

Hej..!

Jag vet att det varit mycket diskussioner
Om Göran kropp.Men jag undrar Hur han var!
Många säger ju att fuskat på sina expeditioner
och han inte bestigit alla toppar som hab själv säger!.
Jag tror själv inte göran fuskade och så, inte
heller att han ljög!! Men jag kan ju ha fel:)..

/Sebbe

Tummen upp
 
Det är underliga tider vi lever i . Allt utspelar sig i en reality värld på TV och allt går att fixa och göra om. Det finns ju inga absoluta sanningar längre och allt går att ifrågasätta. Hur var det med inlägget ovan, stod det inte något annat där nyss?
 
"Jag tror själv inte göran fuskade och så, inte
heller att han ljög!! "

Om du inte tror det, så varför sprider du då vidare ett så illasinnat rykte?
 
Klätterförbundet kunde konstatera att han varit där han sa han varit.

Sedan var det väl en del diskussioner om han verkligen var unsupported etc, men han gör ju i sin bok tämligen klart när han gjort undantag från det han tänkt sig. Få är nog lika renläriga som han var när det gäller den typen av klargöranden.

Han gör heller ingen hemlighet av att han inte var en lagspelare i den meningen att det kvittade om just han kom upp på toppen eller inte. Så det var väl ingen tillfällighet att han inte var med på den svenska K2-expeditionen.

Har haft förmånen att träffa så väl Göran som andra svenska Himalayaklättrare. Alla har varit synnerligen trevliga, men det är en sak att passa bra ihop här hemma och en annan när man måste kämpa till det yttersta. Och så väl känner jag inte någon av dem.
 
vaaa?

Asså lilla lolli pop eller va fan du heter!!
vad menar du med illasinnat inlägg!!..jag undrade bara
ju !!!!!..Göran kropp är en stor förebild för mig,så va fan ska jag snacka skit om han..?????
 
Där argumenten går ut, så kommer injektiven in... huruvida jag är stor eller liten, heter si eller så, torde vara irrelevant för sakfrågan.

Jag ifrågasatte anledningen med att sprida ett illasinnat rykte vidare, dvs att han skulle ha fuskat. Även om det är oskyldigt från din sida, så är det onödigt.
Om han är din stora idol, och du vill veta mera om honom, hade det inte räckt med att fråga det? Eller säga just så? "Han är min stora idol och jag vill gärna veta mera?"

Jag tror nämnligen att det spekuleras mycket och den gröna avundsjukan sprider sitt försåtliga gift i syfte att göra sig själv bättre, en riktigt ärlig naturmänniska/äventyrare och i jantelagens namn ta ner dem som verkligen gör något (nej, nu menar jag INTE dig, utan där ryktet en gång någonstans hade sitt upphov) och därför ska man inte sprida sådana vidare. Om någon skulle fuska, då ska man ha torrt på fötterna och kunna bevisa det man säger. Inte upprepa hörsägen.
 
Jag hittade inte det jag sökte nu. Men jag vill minnas att det funnits et ganska elegant ursäkt och förklaring till SKF:s hållning i frågan om huruvida det finns tvivel om Kropps bestigningar, på SKF:s websida.

Någon hade uttalat sig oförsiktigt, varvid det kunde tolkas som om SKF ifrågasatte Kropps prestationen. Kropp krävde dock att få visa bevis, och efter det har SKF klargjort att man vitsordar Kropps påståenden.

Eftersom jag nu inte hittade detta på websidan vore det bra om det finns nån annan som vet var man hittar ovanstående - eller rättar mig om jag har fel.
 
Något som nyligen upprörde mig var när jag läste Bergsports chefredaktörs farväl brev(inte säcker på att de var chefsredatören, rätta mig ifall jag har fel) när tidningen nu skall lämnas över till Brant. Av alla minnnen hon eller han (kommer inte ihåg) hade från alla år vad det Göran Kropps bestigning av Everest som satt de djupaste spåren. Chefsredaktören var djupt bestört över Görans utalande om en solo bestigningen när det stod på "spanjorens" hemsida att de besteg toppen tillsammans. Va fan, killen cycklar ensam till Everst gör 3 försök att nå toppen och på det tredje och lyckade försöket följer han en spanjor från läger 4. Hela vägen upp består av fasta rep; bara för att du har folk bakom eller före dig på toppförsöket betyder det inte att du inte solade. Så mycket folk som det är på Everest idag är det nog svårt att vara ensam där uppe.

Att detta var chefsredaktörens djupaste minne har jag svårt att förstå.
 
Mezzner; sa:
Eftersom jag nu inte hittade detta på websidan vore det bra om det finns nån annan som vet var man hittar ovanstående - eller rättar mig om jag har fel.

Hehe.. Första google-träffen på "SKF" och "Göran Kropp" gav:

"Klätterförbundet ber Göran Kropp om ursäkt!.
(2002-01-06 17:21:59)
Svenska klätterförbundet ber Göran Kropp om ursäkt för att det på en offentlig hemsida framstått som att klätterförbundet skulle ha misstrott hans bergsbestigningar.
Orsaken till detta är att en medlem av styelsen har svarat på en fråga gällande Göran Kropps bergsbestigningar i ett debattforum på svensk televisions hemsida. Frågan löd "Har klätterförbundet godtagit Kropps bevis eller inte?, på denna fråga svarade styrelsemedlemmen "nej". Detta fick till följd att Göran Kropp den 15/12 fick visa sina toppbilder för styrelsen och en del inbjudna personer.
Detta är mig veterligen första gången en sån här sak blivit en förbundsfråga, enligt UIAA skall klättrare bli trodd på den prestation de säger sig gjort, tills det finns bevis om motsatsen. Några sådana bevis mot Göran Kropp kom inte fram på mötet, däremot kunde Kropp visa en mängd video och bildmaterial som styrkte hans version av de bergsbestigningar han gjort.
Efter att tagit del av detta beslöt styrelsen att det inte råder några tvivel om att Göran Kropp varit på de toppar han säger sig varit på.

Ursäkt och Hälsningar
Anders Lindfors
Ordförande Svenska klätterförbundet"

Adressen var http://www.klatterforbundet.com/news.php?cat=3

Daterat 2002-01-06.

Jag hittade det för ett tag sen av en slump, därför kom jag ihåg hur man kunde hitta det ;)

MvH
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...