Saften FUN?

Hejsan!
Jag började idag fundera över vad jag ska dricka när jag har tränat. Jag känner mig ofta väldigt törstig efter att jag har tränat. Funderar på om det är så bra för tänderna att dricka saft kanske att saften FUN är ett alternativ?
Ofta blir det att jag dricker juice eller vatten. Men ibland vill jag ha lite smak på det som jag dricker. Vad säger ni?
Glad för svar.
/Johanna
 
Vad sägs om att smaksätta vattnet? Då får du ju lite variation.

Gurka, apelsin, lime, citron, lingon (ser lite knäppt ut) osv... Det finns många enkla sätt.

I mitt tycke är det bättre än saft.

/Mattias
 
Kan man verkligen kalla FUN för saft? Jag vill minnas att FUN enbart består av vatten och livsmedelstillsatser. Saft är för mig något som framställs av frukt eller bär. Men jag är väl naiv :)

/Henrik
 
Ok för tänderna

Johanna!

Som ganska stor konsument av Fun Light frågade jag nyligen min tandläkare om det var dåligt för tänderna. Svaret jag fick är att det är helt OK. Till skillnad från socker ger aspartamet tydligen inte de små bakterierna material för att producera syra som sedan fräter på tänderna.

Kollade ockås upp lite andra hälsoeffekter som jag hört rykten om, men det jag läste (ex. Livsmedelsverket) tyder på att aspartam inte för med sig några problem i rimliga mängder (typ max 10 liter lightläsk/saft om dan...)

Det man ska komma ihåg är väl att Fun Light inte ger något energitillskott att prata om, så detta måste tillses på andra sätt.

Mvh,
Johan
 
Re: Ok för tänderna

Jag läste i en barntidning för något år sedan att sockerfria drycker är så sura (lågt Ph-värde), så att det fräter på tänderna de också.
Någon som vet?
/Stina
 
tjolanta; sa:
Hejsan!
Jag började idag fundera över vad jag ska dricka när jag har tränat. Jag känner mig ofta väldigt törstig efter att jag har tränat. Funderar på om det är så bra för tänderna att dricka saft kanske att saften FUN är ett alternativ?
Ofta blir det att jag dricker juice eller vatten. Men ibland vill jag ha lite smak på det som jag dricker. Vad säger ni?
Glad för svar.
/Johanna

Saft är ju utmärkt för att fylla på kroppens förråd av kolhydrater efter en träning, funlight gör i alla fall mig mer törstig och ger ingen energi.
 
Aspartamet används för att få ner kalorihalten även i icke light läsk men har alltid ansetts som relativt cancerframkallande vet dock inte om fun light har minskat sin mängd av aspartam i sina drycker, mvh Hans
 
z_bumbi; sa:
Saft är ju utmärkt för att fylla på kroppens förråd av kolhydrater efter en träning

Är det verkligen det? Ska man fylla på med snabba kolhydrater efter träning? Fyller socker verkligen på några förråd?

Jag trodde att snabba kolhydrater var till för att vid behov tillfälligt toppa blodsockret. Behövs inte energin blir det ju tvärtom ett insulinpåslag som gör att man hamnar i en dal istället.

Det verkar smartare att i så fall dricka saft före träning. Eller ännu smartare stoppa i sig snabba kolhydrater som dessutom ger andra näringsämnen. Socker är ganska onödig föda.

Hur som helst: sötningsmedel kan enligt vissa lura kroppen att ge insulindoser, och då sjunker blodsockret. Man kan alltså bli hungrig och dåsig av sockerfria drycker som inte åtföljs av riktiga livsmedel.

Det bästa man kan göra är att bli av med sitt missbrukarberoende av den söta smaken.
 
Nordesjo; sa:
z_bumbi; sa:
Saft är ju utmärkt för att fylla på kroppens förråd av kolhydrater efter en träning

Är det verkligen det? Ska man fylla på med snabba kolhydrater efter träning? Fyller socker verkligen på några förråd?
Direkt efter ett redigt träningspass är det bra med intag av något med högt GI. Senare så fyller man på ordentligt och då så är det lägre GI som gäller.
 
Direkt efter ett redigt träningspass är det bra med intag av något med högt GI. Senare så fyller man på ordentligt och då så är det lägre GI som gäller.
[/QUOTE]

Jag kanske är helt borta nu men
vad är GI för något?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.