Intervallträning

Löptränar en hel del, med kanske en mil som längsta sträcka.

Funderar nu på att börja köra lite intervaller, men har ingen aning om hur länge dessa ska pågå, hur hårt jag ska köra under dessa, och hur långa vilopauserna ska vara.

Någon som kan göra mig klokare?
 
Intervaller

Vet inte dina mål men de typer av intervaller som jag lägger in ibland kan se ut på följande sätt:

*4 minuters runt tröskelvärde (i mitt fall runt168-173)

*Backintervaller spring upp jogga lugnt ner och kör igen...Du ska vara riktigt sliten när du kommer upp till toppen på backen.

*400 meters intervaller kör jag inte ofta nu men till våren kommer de att finnas med för att träna upp snabbhets uthålligheten. Lagomt tempo för att klara 10 på samma tid skulle jag föreslå.

Det var i alla fall nån typ av intervall som du kan köra nån gång ibland.

Men kolla gärna på sajterna som är föreslagna för att se mer exempel.

Mvh L-O
 
Kör inte för hårt

Ett fel som många gör är att de tränar för hårt, detta både på distanspass och på intervallträning. En gyllene regel vid intervallträning är att första och sista intervallen ska vara lika hårda (om du springer en speciell tid t ex 70 sekunder så ska du komma lika långt och om du springer fasta distanser så ska de ta lika lång tid).

Kjell
 
Szalkai gör dig klok!

Teddie; sa:
Funderar nu på att börja köra lite intervaller, men har ingen aning om hur länge dessa ska pågå, hur hårt jag ska köra under dessa, och hur långa vilopauserna ska vara.

Jag får återigen rekommendera Anders Szalkais träningsprogram på http://www.marathon.se, klicka på "träning" och "träningsprogram". Han har många bra tips på hur man kan köra korta/långa intervaller, backträning, tempolöpning och andra bra dynamiska pass.

Det finns också en hyfsad bok (finns säkert fler) som heter "Allt om löpning" av Finn Johannsen, den känns lite gammal men innehåller en del fakta om olika träningstyper. Där står en del om hur man kan lägga upp intervallpass och vilka rikttider man bör följa för aktivitet/vila, lite beroende på vilka mål man har. Kolla på ditt lokala bibliotek!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio intervallträning ute och hemma. Träning och hälsa 6
Silverfox Intervallträning?? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.