Tillsätta salt till vattnet?

Jag har hört att man vid längre vandringar och då det är varmt bör tillsätta små mängder salt till dricksvattnet. Detta ska tydligen motverka att man får njursvikt vid stort vätskeintag.

Hur mycket salt bör man tillsätta per liter?

/Johan ES
 
OM man nu ska ha nån form av vätske-ersättning så har jag fått rådet av läkare att ta ett kryddmått salt på 2 liter vatten. Men detta gäller då man är magsjuk och förlorar massor av vätska på det viset. Då ska man även ta vätskan 1 matsked var femte minut för att få i sig nåt utan att riskera att allt bara kommer upp igen.

I normala fall får man som sagt var i sig tillräckligt med salt i födan, om man nu inte av nån anledning äter väldigt saltfattig kost (kan tänka mig att vegetarianer kanske inte saltar så ofta och grönsaker innehåller väl inga större mängder salt).

I nån av mina överlevnadsböcker står det bland annat att förr har man alltid haft salttabletter med sig på expeditioner men senare forskning har visat att det inte är nödvändigt.

(Nu blev jag samtidigt fundersam på vilka det är som överdoserar C-vitamin i enorma mängder, men jag tror det är på polarstationer som man har en daglig C-vitaminsranson som är 10 gånger dagsbehovet eller nåt sånt. Men det är ju en helt annan sak.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.