Vasaloppsmuskler?

Träna på gym!

kim1; sa:
1. Vilka övningar behöver jag träna på gymet i höst?

2. Vilka muskler kommer jag slita på mest under ett
Vasalopp? Hur tränar jag upp dessa på bästa sätt?

Jag körde en hel del överkropp på gym kombinerat med rullstakning inför årets lopp, och jag har aldrig varit i bättre stakningsform. Jag dubbelstakade nog 80% av de nio milen, och slog min tid från förra gången med över en timme.

Mitt tips är alltså att träna stakningsmusklerna på gymet. Korsrygg och mage är viktiga, liksom latissimus och triceps. Jag tog med ett par gamla stavremmar och satte i en hiss. Sedan körde jag stakningsliknande rörelser som sista övning när man redan hade kört de specifika muskelgrupperna och var var rätt så slut. Kanske 10-12 reps och några set.

"Hur kan sådan styrka vara bra under ett långlopp som Vasaloppet?" frågar sig väl någon då. "Man borde väl satsa på uthållighet"? Mitt svar är att styrka är bra även under långa lopp. Du kan ligga och arbeta på en mycket lägre andel av musklernas maxstyrka, och då orkar du längre. Du kan också staka dig över småknixar där andra måste diagonala, och på så vis tjäna tid och spara energi.

Tänk på att jobba med magen när du stakar, inte bara med armarna! Kombinera sedan gymträningen med riktig stakning på snö eller asfalt så blir det kanon.

Peter
 
Inte bara muskler

Jag skulle rekomendera mycket konditions och uthållighetsträning, varvat med en del LÄTTARE gymträning och explosivitetsträning. Jag har en gång missat Vasan efter att ha tränat på gym, inte överdrivet mycket, två gånger i veckan kanske, men musklerna tog stryk ändå. Så kör lungt på gymmet, träna rygg och armar, men ligg hela tiden på en låg nivå.

Än viktigare än muskler och uthållighet är din skidteknik. Var smart och nöt in en bra teknik så går resan till Mora så mycket lättare och kompenserar med råge att du är mindre fysiskt tränad.

En tredje sak som jag vill rekomendera dig att träna är att dricka sportdryck och blåbär. Anstränger man sig under många timmar och dricker konstiga skaer som magen inte är van vid så får man ett mycket drygt magont som inte är roligt.
 
Re: Re: Re: Re: Gummiband?

emrask; sa:
kim1; sa:
Gummibandet heter "Staffanexpandern" och fästs i dörröppningen. Hade kört rullskidor om jag inte bott mitt i Sthlm...


Kan man köpa det i Sthlms området???
MVH KIM

Löplabbet har den.
Annars så kan man ju alltid köpa en s.k. "Skipsnodd" eller liknande. Sådana brukar finnas i de flesta sportaffärer.
Under min extremt korta karriär som skidåkare så använde vi "pensionerad" slang på barmarksträningen.

[Ändrat av haskell 2003-07-14 kl 09:25]
 
stenslipade skidor

Lämna inte in skidorna för stenslipning. Detta gör att man får omättade belag. Skall man stenslipa skall man göra det så man har gott om tid på sig att mätta med parrafin och åka minst 50 mil innan vasaloppet. Normalt slipar man skidorna när man köper dem för att de inte skall ha ett oxiderat belag från affären och sen har man alltid skyddsparrafin på för att belaget inte skall oxidera. Elitåkare slipar inte sina skidor i onödan. Gör de det kör de normalt bara "korta" lopp på 10-30 km och där behöver de inte glida lika lång tid som under ett vasalopp. Håller med övriga om att det är överkroppsträning som gäller och framförallt triceps
 
kim1; sa:
Jag funderar hänga på en polare för att åka Vasaloppet nästa år.
1. Vilka övningar behöver jag träna på gymet i höst?

2. Vilka muskler kommer jag slita på mest under ett
Vasalopp? Hur tränar jag upp dessa på bästa sätt?

3. Tips på att få upp konditionen på bästa sätt.
Har även motionscyckel hemma. (hatar löpning)
älskar vandring.

4. Övriga tips/erfarenheter.

1 & 2
Hela kroppen men främst stakningsmusklerna, dvs mage, ländrygg, rygg, axlar och triceps. Vaderna kommer att få stryk också.

En kombination av låga och höga repetioner.
Lämpligt upplägg kan vara 10-15 reps per set första tiden för att bli van vid påfrestningarna, sen sänka till 4-6 för att ca tre månader innan loppet bara köra 20 repetioner för hela kroppen utom just stakningsövningarna med gummislang eller i en hiss på gymet där upp till 50 repetioner kan ge bra effekt.

3 Att variera träningen så mycket som möjligt men basen bör vara skidåkning av olika typer, för att bara höja konditionen ("Hjärta/lungor") så spelar det ingen roll vad du gör bara du tränar men musklerna som är involverade bör ju få sin skidträning för att de ska bli lokalt uthålliga.

4 Ha så kul som möjligt och får du ont under uppbyggnaden så lyssna på kroppen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...