Hjälp att lägga upp försässongsträning.

Jag börjar gymnasiet till hösten, har valt snowboard som specialidrott, det innebär 7 lektioner (skoltimmar) i veckan under sässong, och 5 lektioner före och efter.

Runt den 25e augusti börjar träningen och teorin på plats med skolan, jag planerar att få ut så mycket som möjligt av det.

Idag cyklade jag till elljusspåret här i närheten, sprang 1.5 km på 6 min och 55 sec.. vilade 5 min, drack lite vatten, och sprang ett varv till, det stannade denna gång på 7 min och 5 sec, så ni har ett hu om min nivå.. Jag väger ganska precis 60 kg, är 172 cm lång, och har inte tränat mer än att sparka boll lite då och då dom senaste månaderna.

Jag ska köpa ett terminskort på ett gym här i närheten, det gäller 16/08 - 15/01, före det har jag ingen tillgång till träning med vikter och maskiner...

Nån som har några tips på ett upplägg för träningen?

/ Tomas
 
Förutom konditionsträning tycker jag att du ska lägga lite tid på styrketräning och då framförallt ben, rygg och mage. För detta behöver du inget gym utan en vanlig backe funkar alldeles utmärkt. Låna en bok på biblioteket eller kolla runt på internet så hittar du olika övningar du kan utföra utan vikter. T.ex. grodhopp, skridskohopp och intervallträning uppför backen även utfallshopp på plant underlag för benen. Försök även att springa lite längre sträcker för att förbättra din uthållighet. Lycka till!
 
lleberg; sa:
Jag börjar gymnasiet till hösten, har valt snowboard som specialidrott, det innebär 7 lektioner (skoltimmar) i veckan under sässong, och 5 lektioner före och efter.

Runt den 25e augusti börjar träningen och teorin på plats med skolan, jag planerar att få ut så mycket som möjligt av det.

/ Tomas

Jag fattade inte om det var ett idrottsgymnasium eller liknande du skall in på.. I så fall hoppas jag att dom lär dig det du behöver veta om träning, kost och sömn.. Fram till dess så kan du träna enligt försvarets rekomendationer inför jägartjänst:

Konditionsträningen genomförs som löpning, skidåkning och om möjligt orientering.

Styrketräning inriktas främst mot ben, mage och rygg. Antal repetitioner skall vara minst 15 - 20 i varje set eftersom att uthållighet prioriteras. (Antal set: 3-4)


Exempel på övningar:
- Ryggresningar (sk "belly-backs")
- Knäböj
- Step-up (Med skivstång på axlarna upp på en bänk)
- Utfall med skivstång på axlarna.
- Träning vader + stretching- Olika sit-ups- Armböjningar (Framstupa ställ, armhävningar)
- Armhävningar i räck. (Dra sig upp från hängande)
- Axelpress med skivstång
(Markerade övningar ingår i förtesten)

Exempel på träning under en vecka:
Måndag Löpning minst 10 km (På mjukt underlag)

Tisdag Vilodag

Onsdag Simning minst 1000 m (delvis klädsim samt vattenövningar) följt av styrketräning.

Torsdag Vilodag

Fredag Styrketräning

Lördag Löpning 5-10 km följt av enkel styrketräning.

Söndag Vilodag.

Varje styrketräningspass omfattar hela kroppen och avslutas med stretching av främst vader och ben. (Om styrketräning två dagar i sträck bör olika muskelgrupper tränas)

Efterhand som Ni vänjer er vid träning så kan ett längre löppass läggas in varannan vecka. (15 - 20 km)

saxat från: http://www.k3.mil.se/article.php?id= 3280
 
Varför inte gå med i en Alpin klubb i närheten.
Det är alltid roligare att träna i grupp och det är ju synd att inte ta vara på kunskaperna som finns i klubbarna. Sen kan det vara mycket inspererande att träffa likasinnade!
Vossan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5
EvaA Hur lägga upp cykel- och löpträning? Träning och hälsa 5
Nissan Lägga på mig mer kilo-Hur göra?? Träning och hälsa 25
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
Xfinger Diskbråck, stärka upp? Träning och hälsa 6
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.