gallopperande puls!

Re: Jämför inte med andra

Jag har läst någonstans att eliten bland maratonlöpare och inom längdskidåkning har arbetspulser kring 220 och det är fråga om idrottsmän i åldern 20-30.
[/QUOTE]

Det stämmer i varje fall inte. Har själv varit skidåkare men har ingen erfarenhet av maraton. Båda dessa idrotter är uthållighetsidrotter och där gäller det att samla på sig så lite mjölksyra som möjligt. För att de inte skulle samla på sig mjölksyra vid 220 i puls borde de isåfall ha ca 240-250 i maxpuls och det har jag inte hört någon elitidrottare ha. Även för dessa brukar man ha som riktvärde 220-åldern.

de flesta alltså har rätt så mycket lägre maxpuls än vad jag har, om man ska lita till pulsklockans värden.
[/QUOTE]

Troligen är det så att du har högre maxpuls än de flesta i din ålder. För de flesta som jag känner stämmer scablonen, men känner även ett par som har betydligt högre puls än enligt den. tex 40-åring som kom upp i 210 under innebandy pass.

Jag har dock varit med om att vissa klockor har visat fel på mig trotts att de visat rätt när alla andra använt dem. Vissa klockor fungerade helt enkelt inte på mig, spelade ingen roll om jag bytte pulsband eller startade om mätningen likväl visade de fel men när kompisen satte på sig den visade den rätt. Detta var dock några år sedan och redan då hade klockorna som visade fel något år på nacken och har ej upplevt det på nyare klockor så din klocka visar nog rätt.

Känner inte till att man på något sätt skulle kunna påverka detta maxpulsen. Det som man kan göra via träning är att sänka vilopulsen och att även lära sig tåla mjölksyra bättre. Via en bättre teknik använder man inte heller muskler i onödan vilket leder till att man får en lägre puls trotts att man presterar lika mycket.
[Ändrat av johanv 2003-07-14 kl 02:01]
 
Maxpuls

Enligt Polars produktkatalog 2003 skall de som har tränat större delen av livet använda en annan schablonformel som stämmer bättre: 210-(0.5 x åldern). Det ger en maxpuls som sjunker mindre med åren än den vanliga formeln. Båda ger dock för lågt värde för mig, trots att min "maxpuls" bara är uppmätt som den högsta puls jag hittills kommit upp i när jag sprungit: 8 slag över standardformeln och två slag över formeln ovan.

Peter
 
Maxpulsen beror bland annat på kroppsstorleken

En liten människa har betydligt högre maxpuls än en stor. Därför är formler typ 210 - halva åldern missvisande om man inte råkar tillhöra medelsvensson dvs man 75 kg och 180 cm lång.

Observera också att långa män har betydligt lägre maxpuls än vad formeln anger.

Mitt råd är därför precis som de innan. Mät upp din maxpuls. Sannolikt ligger du i närheten av din mjölksyratröskel när du tränar på puls 180/minut.

Anledningen att inte människokroppen använder högre puls än ca 200 vid arbete är helt enkelt att effektiviteten som pump avtar. Hjärtats egen genomblödning sker huvudsakligen under hjärtats vilofas (diastole). Under vilofasen fylls dessutom kammaren med blod och om vilofasen blir för kort så minskar slagvolymen. Vid liggande arbete fylls hjärtat effektivare och därmed kan pulsen gå ned trots att volymen utpumpat blod per minut är oförändrad.

Hälsningar Thure
 
Re: Maxpuls

Pask; sa:
Enligt Polars produktkatalog 2003 skall de som har tränat större delen av livet använda en annan schablonformel som stämmer bättre: 210-(0.5 x åldern). Det ger en maxpuls som sjunker mindre med åren än den vanliga formeln. Båda ger dock för lågt värde för mig, trots att min "maxpuls" bara är uppmätt som den högsta puls jag hittills kommit upp i när jag sprungit: 8 slag över standardformeln och två slag över formeln ovan.

thureb; sa:
En liten människa har betydligt högre maxpuls än en stor. Därför är formler typ 210 - halva åldern missvisande om man inte råkar tillhöra medelsvensson dvs man 75 kg och 180 cm lång.

Observera också att långa män har betydligt lägre maxpuls än vad formeln anger.

Jag, senast jag var riktigt aktiv, var 32 år (1 år sen), tränade mycket, 196 cm (77 kg), maxpuls uppskattningsvis 200-205 bpm (inga maxtest gjorda men max uppnådd puls ligger precis under 200 (vid tävling)).

Mina data skulle enl Polars formel ge maxpuls på 210-0,5x32= 194 bpm

Och jag är väl att betrakta som "lång" ändå är min maxpuls hög.

Maxpulsen är genetiskt betingad, liksom längd, kroppsbyggnad et c. Man kan variera alla dessa genetiska arv i all oändlighet. Det är möjligt att man kan se sådana samband som ovan beskrivits, men variationen är stor!

/Håkan
 
Jag var ute idag och testade att köra på nästan max. Det tog mig nästan 15 minuter efteråt för att gå ned under 130! i puls trots att jag vilade. Puhh

Jag tror dock att jag skulle kunna öka på lite mer under kontrollerade former. Enligt min pulsklocka så hade jag 201 ( 32 år ) vilket verkar lite högre än vad som är normalt vilket glädjer mig. Om det stämmer vill säga.
Jag skall nog testa mig på "riktigt" någon gång när jag blivit lite mer tränad.

mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.