Livet som sportfåne vs "övriga"

Är det bara jag som känner att man hela tiden måste försvara sin egen träning?

Ständigt hör man ju "varför tränar du så mycket, du om någon borde ju istället lägga på dig lite", "vad ska all denna träning vara bra för?", "varför tränar du så mycket? Du tävlar ju inte i något?"... osv...

Visst förstår jag ju att det i många fall handlar om de "icke-tränandes" sätt att bortförklara sin egen uteblivna träning, men ändå...

Och, det är ju så, jag är ingen elitidrottare. Jag kör inte klassikern. Har inte ens deltagit i något sk motionslopp, men löptränar, cyklar, åker inlines, tränar aerobics och styrketränar. Får därför ofta höra att det säkerligen beror på min fåfänga och personliga kroppsfixering...

Hur tacklar ni detta?
 
Teddie; sa:
Är det bara jag som känner att man hela tiden måste försvara sin egen träning?

Ständigt hör man ju "varför tränar du så mycket, du om någon borde ju istället lägga på dig lite", "vad ska all denna träning vara bra för?", "varför tränar du så mycket? Du tävlar ju inte i något?"... osv...

Visst förstår jag ju att det i många fall handlar om de "icke-tränandes" sätt att bortförklara sin egen uteblivna träning, men ändå...

Och, det är ju så, jag är ingen elitidrottare. Jag kör inte klassikern. Har inte ens deltagit i något sk motionslopp, men löptränar, cyklar, åker inlines, tränar aerobics och styrketränar. Får därför ofta höra att det säkerligen beror på min fåfänga och personliga kroppsfixering...

Hur tacklar ni detta?

Det kan faktiskt vara ren omtanke. Man kan faktiskt träna för mycket. Tänk efter! Om man tränar mycket måste man också äta mer. Fråga någon som du litar på om du ser för mager ut. Om inte och du mår bra, kör på!
 
träningsnarkoman? vet inte.. men som föregående sa kan man träna för mycket.. har en kompis som typ inte kan sluta träna..
 
Jag tillhör den kategorin som aldrig tränat eftersom det verkar gå åt så mycket tid (vilket jag inte direkt tycker att jag har gott om). Men så började jag av en slump läsa lite om styrketräning och insåg att det räcker med ungefär 2-3 timmar i veckan fördelat på 2-3 dagar. Att träna mer ger vad jag förstått ingen muskeluppbyggnad alls så tränar man för styrka är det meningslöst att träna 3 timmar 4 dar i veckan som en del verkar göra. Då handlar det mer om att man är rastlös och använder träningen som tidsfördriv. (Jag kan inte låta bli att relatera det till nåt som jag såg DrPhil säga apropå utseendefixering: Man kan inte samtidigt bry sig om vem man är om man hela tiden funderar över hur man ser ut. Och sen det nån sa i Boston Public igår apropå anorexi: Du kontrollerar det du äter eftersom det är det enda du kan kontrollera. Det finns alltså risk att man använder träningen som medel för att slippa tänka på annat. "Jag har inte tid att plugga/städa/diska/laga mat, jag måste träna")

Sen vet jag inte riktigt var gränsen går när det gäller konditionsträning och uthållighetsträning, men helt klart går det att träna "för mycket". Kroppen måste ju få chans att återhämta sig mellan varven. Tränar man för mycket så blir träningen ingen träning utan bara ett "arbete" som bränner en massa energi och sliter på kroppen.

Nu är det ju svårt att säga om du ligger i riskzonen eftersom du inte alls sagt nåt om hur mycket du tränar eller vad du har för mål med träningen (jag har börjat styrketräna lite eftersom jag är 175 och väger under 65 och ungarna börjar bli så stora att det är jobbigt att bära dem nu:).
 
Ignorans

Teddie; sa:
Hur tacklar ni detta?

Själv skulle jag nog besvara det med en nedslående blick på deras kulmagar och slappa häckar. Men vill du inte vara elak kan du väl bara ignorera sådant skitsnack.

Fortsätt att träna, med gott samvete. Du tillhör den kategorin som inte kommer belasta sjukvården pga fettma. Dessutom mår du säkert extremt bra psykiskt (och självklart fysiskt!) när du tränar. Det är fastslaget att fysisk träning ger ett gott mentalt välbefinnande.

Peppe
 
Träna för att det är kul inte träning ; )

Nån skrev att man tränar för att det är kul.

Jag cyklar och klättrar. Ibland simmar jag, och på hösten och våren vandrar jag.

När jag cyklar kan det både vara långtur och hård (tränings)cykling inne i skogen på smala stigar.

Men jag har alltid HATAT att träna. Tänk att du springer. Man kommer ju aldrig nånstans. Rund, runt. Eller att man simmar i en bassäng. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Då får man ju oxå bara muskulatur som man använder just när man simmar.

Det jag menar är att man gör det man tycker är kul.

Jag kallar inte min träning för träning, även fast jag klättrar 1-3ggr i veckan och cyklar 1-3 ggr i veckan.

Jag gör det för att det är KUL! Om det är kul, då är det inte träning : )
 
För mycket och för lite skämmer allt

peppe_malmqvist; sa:
Själv skulle jag nog besvara det med en nedslående blick på deras kulmagar och slappa häckar. Men vill du inte vara elak kan du väl bara ignorera sådant skitsnack.

Fortsätt att träna, med gott samvete. Du tillhör den kategorin som inte kommer belasta sjukvården pga fettma.

Ehum...
Det går faktiskt att träna för mycket också.
Ännu lättare är det att äta för dåligt i förhållande till träningsmängden. (Skall vi tala sjukvårdskostnader och välbefinnande, så är det bättre att vara fet och tränad än mager och otränad.)

Tränar du för mycket och/eller fel så kommer du garanterar belasta samhället (och framför allt dig själv) med förslitningsskador och långa sjukskrivningar.

Motion är superbra, träning kan vara kul, ingen vill vara en soffpotatis, men elitträning kan vara rent skadligt. Varför tror du att elitidrottare försvinner efter att "säsongen spolierats av skador"?
Utslitna leder kan det kanske vara värt om man fått sola sig i världseliten några år, men utan klippbok och proffspengar är det lite lika kul.

Mitt råd till den ursprungliga frågeställaren är:
Känn dig själv.
Fundera på *varför* du tränar så mycket.
Vill du prestera så bra som möjligt eller *må* så bra som möjligt?
Är din träningsdos rätt med tanke på ditt mål?
När du kan svara på det för dig själv kan du nog svara dina bekanta också.
 
Rekreation!

Håller helt med Peppe-mannen och lellky, varför kalla det för träning? När folk snackar om träning känner jag inte igen mig, det är ju bara underhållning, rekreation! Ungefär som golf fast utan ölmage!

Kör hårt och strunta i fettsäckarna, de har bara dåligt samvete för att de aldrig tar tag i sin övervikt och sina drömmar!

/ G
 
Könsaspekt?

Jag tror det ligger en hel del i hur vi ser på könet.

Jag som man har aldrig behövt försvara min hur mycket jag har tränat (idagsläget ca. 7-10 tim konditionsidrott och ca. 15-20 friluftsnätter per år) och dessutom har jag aldrig brytt mig om hur andra ser på mig och min träningen. För det är väl inte andra som skall avgöra vad jag skall göra med mitt liv??

För mig känns det som att kvinnor som lever ett aktivt liv får bära en större börda och måste hela tiden försvara att man tränar eller friluftsar när man i andraas ögon BÖR göra andra saker som att ta hand om hem och familj. Och dessutom har ju kvinnor mindre fritid! än vi män enligt ICAs senaste mätning vilket är en skam i dagens samhälle anser jag.

Ne mitt råd till dig är att skita i vad andra tycker och varför skall du försvara dig, när detta är ett val hur DU har valt att leva. Låt inte andra bestämma

/Cristoffer (På väg att bli feminist??)
 
hmm?

Vad tråkigt att din omgivning har en sådan attityd att du känner att du måste försvara dig. Visst kan det vara av omtanke om dig de säger sådana här saker och det är du som överreagerar... men jag tror snarare att människorna i din omgivning är lite obetänksamma. Det är ju mer accepterat att klanka på någon som är för smal, för vältränad eller på annat sätt för lyckad än att klaga på fetma, taskig andedräkt och ovårdat yttre...

Lite mer kärlek och förståelse till alla, både sportfånar och andra skulle inte skada. Människor är snabba att döma andra, oavsett om det gäller fetma eller misstänkta ätstörningar.
 
nermander; sa:
Jag tillhör den kategorin som aldrig tränat eftersom det verkar gå åt så mycket tid (vilket jag inte direkt tycker att jag har gott om). Men så började jag av en slump läsa lite om styrketräning och insåg att det räcker med ungefär 2-3 timmar i veckan fördelat på 2-3 dagar. Att träna mer ger vad jag förstått ingen muskeluppbyggnad alls så tränar man för styrka är det meningslöst att träna 3 timmar 4 dar i veckan som en del verkar göra.

Hej!
Du borde nog läsa på lite mera om vad styrketräning innebär. 2-3 timmar i veckan fördelat på 2-3 dgr är ett minimikrav för att bibehålla eller få en träningseffekt för att bli starkare om du tränar hela kroppen varje gång. Vill du däremot utveckla dig och bli starkare måste du träna fler pass per vecka. Detta innebär att man kan/måste dela upp programmet i olika delar, tex överkropp en dag och nederdelen en daq för att få bra återhämtning= bra effekt av träningen. Högre träningsdos ger i förlängningen en ökad muskelmassa och styrka om man lägger upp träningen rätt. Däremot så är det inte särskilt effektivt att träna 2-3 timmar per tillfälle.

Mvh/fredde
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.